התפתחות בפרשת מותו של יעקוב אבו אלקיעאן במהלך המהומות באום אל־חיראן לפני שנה. על פי הדו"ח השנתי של המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לשנת 2017, שפורסם ביום שלישי שעבר, עולה בניגוד לעמדת המשטרה כי לא מדובר היה בפיגוע דריסה מצידו של אבו אלקיעאן, בו נדרס למוות השוטר ארז לוי ז"ל. אבו אלקיעאן עצמו מצא את מותו, כך על פי הדו"ח של מח"ש כתוצאה מירי השוטרים שבוצע לעברו.
3 צפייה בגלריה
שיחזור אירוע אום אל-חיראן. צילום: חיים הורנשטיין
שיחזור אירוע אום אל-חיראן. צילום: חיים הורנשטיין
שיחזור אירוע אום אל-חיראן. צילום: חיים הורנשטיין
חקירת מח"ש בפרשה הזו הסתיימה לפני כחודשיים, לאחר שהתיק נפתח להשלמת חקירה, ובסיומן הומלץ כי אין לחקור את השוטרים שהיו מעורבים בירי לעבר אבו אלקיעאן. חקירת מח"ש גם לא העלתה כי יש ראיות המצביעות על מניע לאומני או על תכנון מוקדם של אבו אלקיעאן, איש חינוך מוכר, ששימש גם כמנהל בית ספר, לבצע פיגוע.
בעוד שבמשטרה, והמפכ"ל בראשה, רב ניצב רוני אלשיך, טענו כי מדובר היה במחבל וכי אירוע דריסתו של השוטר ארז לוי המנוח היה בעל מאפיינים של פיגוע דריסה, הרי שעל פי הדו"ח השנתי של מח"ש התמונה שונה.
"במהלך הפעילות לפינוי והריסת מתחמי מגורים בלתי חוקיים בכפר אום אל חיראן", נכתב בדו"ח, "בעת שהלוחמים התקדמו לעבר מתחם המגורים שלו, נהג יעקוב אבו אלקיעאן ברכבו אל מחוץ לביתו. משלא נענה לקריאות מי מהשוטרים לעצור, בוצע על ידי אחד השוטרים ירי לעבר גלגלי הרכב במטרה לעצרו".
"כפועל יוצא מירי זה, החל ירי נוסף בעקבותיו החל הרכב להאיץ כאשר במסלול נסיעתו לוחמים נוספים. בשלב זה כבר בוצע ירי מסיבי לעבר הרכב. בסיכומו של האירוע, הרכב הנהוג בידי המנוח (כך מתואר אבו אלקיעאן בדו"ח) פגע בשני שוטרים, האחד ארז לוי ז"ל ושוטר נוסף שנפצע".
3 צפייה בגלריה
רכבו של יעקוב אבו אלקיעאן. צילום: דוברות המשטרה
רכבו של יעקוב אבו אלקיעאן. צילום: דוברות המשטרה
רכבו של יעקוב אבו אלקיעאן. צילום: דוברות המשטרה
במחלקה לחקירות שוטרים ציינו השבוע, כי מסמך פנימי של השב"כ, שהועבר למח"ש, הצביע על אינדיקציות לקיומה של ראייה חדשה הנוגעת להתנהלות בזירה, אשר לא הובאה לידיעת המחלקה לחקירות שוטרים וחייבה השלמת חקירה קצרה.
לאחר השלמת החקירה העבירה מח"ש את המלצותיה לפרקליטות בהתאם לראיות החדשות שנאספו. במח"ש הדגישו, כי "מדובר בפרשה בעלת רגישות ציבורית גבוהה ביותר. מח"ש משמשת כגורם ממליץ בלבד וההחלטות הסופיות מתקבלות על ידי פרקליט המדינה, לעיתים אף בשיתוף היועץ המשפטי לממשלה".
3 צפייה בגלריה
הפינוי באום אל חיראן. ישראל יוסף
הפינוי באום אל חיראן. ישראל יוסף
הפינוי באום אל חיראן. ישראל יוסף
במשפחתו של אבולקיעאן דורשים בעקבות הדו"ח, כי מפכ"ל המשטרה והשר לבטחון פנים יתנצלו בפני המשפחה בגין האמירות שהשמיעו לאחר האירוע, בהן ייחסו ליעקוב אבו אלקיעאן ביצוע פיגוע, כביכול.
"אנחנו יודעים את האמת", אמר ל"ידיעות הנגב" סלים אבו אלקיעאן, בן דודו של יעקוב, "מהרגע הראשון ידענו את האמת. הפרשה הזו רצופה בשקרים ובהעלמת ראיות מהציבור. היה כאן מחדל נוראי. ניאבק לכך שהאמת תצא לאור ושהאחראים למותו של יעקוב יועמדו לדין".
בן משפחה נוסף, ראאד אבו אלקיעאן, ציין, כי "הטענות שהועלו נגד יעקוב כאילו הוא היה מחבל מתבררות עתה כשקריות לחלוטין. לאחר שיעקוב נורה בידי השוטרים, הוא איבד את השליטה על רכבו והתדרדר לעבר השוטרים. הדו"ח מאמת את מה שאנחנו טוענים זה למעלה משנה ואת מה שקרה במציאות בשטח. הכפישו אותנו וגרמו לנו עוול גדול".
במשטרה ציינו בתגובה לדו"ח, כי "המשטרה רואה במח"ש חזקה כלי נוסף להשגת משטרה איכותית וערכית. אנו שמחים לראות כי על פי ממצאי הדו"ח הנוכחי מגמת הירידה בכמות התלונות נגד שוטרים מתחזקת כנגזרת של למידה מהעבר ופעילות פנימית מונעת ואפקטיבית של המשטרה".