זו הייתה פרשה חובקת עולם. בתום חצי שנה של חקירה מורכבת פיענחו חוקרי המשטרה את רצח עד המדינה טל קורקוס ואת רצח אלישע סבח והביאו להגשת כתבי אישום כנגד חמישה נאשמים, בהם ניבי זגורי ואריק איטל, תושבי באר־שבע, בגין מעורבותם של שני מקרי הרצח של קורקוס וסבח.
4 צפייה בגלריה
ניבי זגורי
ניבי זגורי
ניבי זגורי
עד כה שמו של אריק איטל כמעט ולא נודע בציבור. מכתבי האישום שהוגשו השבוע עולה תמונה חדשה לפיה אריק, אחיו של אדם איטל, שנדון לארבעה מאסרי עולם בגין מעורבותו בשני מקרים של רצח כפול, פעל לצד העבריין הבכיר ניבי זגורי, שנחשב לחברו הטוב.
השניים, כך מתברר מכתבי האישום, מכירים שנים ארוכות ובאחרונה רקמו תוכנית לחסל את עד המדינה טל קורקוס ואת אלישע סבח.
השניים מתברר בילו באחרונה לא מעט יחד, כולל מעבר לים. לא מדובר היה רק בחופשה תמימה במזרח הרחוק. במהלך שהותם של השניים בתאילנד הם תיכננו את רצח טל קורקוס, מי שהיה יד ימינו של זגורי ועדותו היתה זו שהביאה להרשעתו של זגורי ושליחתו למאסר.
על פי הנטען בכתב האישום, גוייס למשימה הזו גם מי שהפך בהמשך לעד מדינה, שבמהלך פגישה עימו בטרם נרצח קורקוס ציין איטל בפניו, כי "חייבים לשמח את החבר ניבי ברצח של טל קורקוס". בהזדמנות אחרת הבהיר זגורי לעד המדינה, כך על פי הנאמר בכתב האישום, כי "צריך לקפל את טל".
בד בבד הם ביקשו לסגור חשבון עם אלישע סבח, שהיה עד תביעה במשפטו של אדם איטל, אחיו של אריק, בגין ביצוע הרצח הכפול של שני הנערים רוסלן רובייב ואיתן איזמיילוב בחודש פברואר 2007 בפיצוציית ה'בון בון' בעיר העתיקה בבאר־שבע, שסבח היה אז אחד מבעליה.
שני מקרי רצח חקירה בארץ ובסין
שני אירועי הרצח, בגינם הוגשו השבוע כתבי האישום נגד חמשת הנאשמים, התרחשו במהלך השנה החולפת, האחד באשקלון והשני בנתניה. ב־6 באפריל השנה נרצח אלישע סבח ביריות מטווח קצר עת עבד במסעדה שלו בנתניה, וכחודשיים וחצי לאחר מכן, ב־27 ביוני, לפנות בוקר נרצח טל קורקוס באשקלון לאחר שמטען רב עוצמה הוצמד למכוניתו.
בתום הערכת מצב מיוחדת שנערכה במשטרה לאחר רצח טל קורקוס, התגבשה ההערכה כי יש קשר בין שני מקרי הרצח, נוכח העובדה ששני הנרצחים העידו בעבר כנגד ניבי זגורי וכנגד חברים נוספים בארגונו.
חקירת שני מקרי הרצח הוטלה על היחידה המרכזית של מרחב הנגב (ימ"ר נגב), תוך ששם הקוד שניתן לחקירת הפרשה היה 'חוק וסדר'. החקירה, כאמור, לא התמקדה רק בארץ.
חוקרי המשטרה הרחיקו עד סין כדי להביא למעצרו של ניבי זגורי, שעל פי כתב האישום נגדו, שהוגש בתחילת השבוע, היה זה שרקם את התוכנית, יחד עם העבריין מיכאל מור, לפגוע בכל מי שבעבר יצא נגדו והביא להעמדתו לדין ושליחתו אל מאחורי הסורגים.
על פי חשד המשטרה, שגם בא לידי ביטוי בכתבי האישום שהוגשו על ידי הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בבאר־שבע, זגורי היה זה שהינחה את המעורבים בפרשה לחסל, או כהגדרתו 'לפרק', את טל קורקוס ועדת מדינה נוספת, ששמה נאסר לפרסום, אשר בהם הוא ראה את האחראים להעמדתו לדין.
אריק איטל היה, על פי כתב האישום, המוציא לפועל של תוכנית החיסול, שכללה גם את חיסולו של אלישע סבח, מי שעדותו הביאה להרשעתו של אדם, אחיו של אריק.
כתב האישום, שהוגש על ידי באי כוח הפרקליטות, עורכי הדין סיגל דהן־הירש וראמי אלמכאוי, מפרט את השתלשלות העניינים והמניעים אשר הובילו לשני מקרי הרצח המתוארים בכתב האישום.
לחמשת הנאשמים: ניבי זגורי, אריק איטל, מיכאל מור, אליושה בן שלום ושמעון שרביט, מיוחסות, כל אחד לפי חלקו בפרשה, עבירות של רצח, נסיון לרצח, הריגה, קשירת קשר לפשע, עבירות בנשק ושיבוש מהלכי משפט.
כתב האישום מייחס למיכאל מור ולשמעון שרביט את אספקת מטען החבלה שגרם למותו של טל קורקוס.
ניבי זגורי מתכנן נקמה ממקום שהותו בסין
ניבי זגורי (44), שבשעתו הוגדר על ידי המשטרה כראש ארגון פשיעה וכעבריין בכיר, תושב באר־שבע, הועמד לדין עוד בשנת 2007 בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע בגין מסכת עבירות חמורות.
4 צפייה בגלריה
ניבי זגורי. צילום: ישראל יוסף
ניבי זגורי. צילום: ישראל יוסף
ניבי זגורי. צילום: ישראל יוסף
עיקר הראיות באותה פרשייה נסמכו על עדותו של עד המדינה טל קורקוס, אשר היה יד ימינו של זגורי והעיד נגדו. בגין תיק זה הורשע זגורי ונשלח לשבע שנות מאסר בפועל, כשבית המשפט קבע בהחלטתו כי אין לראות בזגורי כראש ארגון פשיעה.
לאחר שחרורו מהכלא יצא זגורי את הארץ בתחילת חודש מאי אשתקד וטס לסין, שם שהה עד מעצרו לפני כחודשיים. במהלך כל שהותו שם, כך העלתה חקירת המשטרה, רקם זגורי את תוכניתו לנקום בכל מי שהביא להפללתו ולישיבתו מאחורי הסורגים.
יתרה מזאת, הוא ביקש לנקום באותם אלה שהביאו להפללתו, להרשעתו ולשליחתו לכלא לארבעה מאסרי עולם של חברו הטוב, אדם איטל, תושב באר־שבע, שהורשע בשעתו בשני הליכים נפרדים בגין שני מקרי רצח כפול, בהם רצח שני הנערים בפיצוצית 'בון בון' בעיר העתיקה בבאר־שבע ורצח שני צעירים בדואים סמוך למטווח העירוני בעיר.
אלישע סבח, מבעלי הפיצוצייה, היה אז אחד מעדי התביעה כנגד אדם איטל, והיה זה שהוביל לפיענוח הרצח הכפול בפיצוצייה, בכך שיידע את המשטרה על אדם שהיה עד ראייה לאירוע, מה שהוביל לבסוף להרשעתו של איטל. באותו תיק שימשה גם בתו של סבח עדת תביעה כנגד איטל.
אריק איטל שחקן חדש בזירה
בין ניבי זגורי לבין אדם איטל ואחיו אהרון (אריק) היתה היכרות רבת שנים. אבל בעוד שאדם איטל עלה לכותרות בעקבות הרשעתו בשני מקרים של רצח כפול ושליחתו אל מאחורי הסורגים לארבעה מאסרי עולם, הרי שאחיו היה דמות אלמונית יחסית בציבור.
למרות שבמשפחתו הגדירו אותו כאדם נורמטיבי ללא עבר פלילי, עלה השבוע מבקשת הפרקליטות, בד בבד עם הגשת כתב האישום נגדו, להורות על הארכת מעצרו עד תום ההליכים, כי לחובתו של אריק איטל (28) יש שני רישומים פליליים בעבירות סמים, הטרדת עד ואיומים, וכי בעבר הוא אף ריצה עונש מאסר בן שמונה חודשים.
בבעלות אריק איטל, תושב באר־שבע, עסק למכירת מזון בעיר העתיקה, ובינו לניבי זגורי יש היכרות ארוכה, ובמהלך כל אותן שנים הם שמרו על קשר רציף.
על פי כתב האישום שהוגש נגדו, קשר איטל יחד עם זגורי קשר לרצוח את אלישע סבח כנקמה על עדותו שהביאה להרשעתו של אחיו אדם.
על פי כתב האישום, בשני מקרים אשר קדמו להירצחו של סבח ניסו איטל ואחד מעדי המדינה בפרשה הזו לרצוח את סבח, אם בירי לעברו ואם בהטמנת מטען ברכבו, נסיונות שלא צלחו.
בתחילת חודש אפריל האחרון הגיעו אריק איטל ועד המדינה לפיצרייה של סבח בנתניה, ועל פי כתב האישום היה זה איטל ששלף את אקדחו וירה בסבח מטווח קצר חמישה כדורים לעבר פלג גופו העליון ולראשו ולא הותיר לו כל סיכוי.
כשבועיים לאחר הרצח של אלישע סבח טס אריק איטל לתאילנד כדי להיפגש עם ניבי זגורי. במהלך שהותם שם רקמו השניים את השלב הבא בתוכניתם להביא לחיסולם של טל קורקוס ושל אחד מעדי המדינה ושל אחת מעדות המדינה בפרשה הזו.
זגורי, כך נטען בכתב האישום, גם הורה לאריק איטל לנהל משא ומתן מול רשויות האכיפה בנוגע לשחרור גופתה של אותה עדת מדינה תמורת שחרורו של אדם איטל מהכלא. איטל שב אז מתאילנד, נפגש עם עד המדינה בכדי להוציא את התוכנית אל הפועל.
לאחר ניסיון רצח שכשל החליטו איטל ועד המדינה לגרום למותו של קורקוס באמצעות הנחת מטען חומר נפץ מתחת לרכבו. על פי כתב האישום, היה זה אריק איטל שלחץ על השלט שהפעיל את המטען בעת שקורקוס נכנס למכוניתו בחניית בית מגורים באשקלון.
בגין הרצח של טל קורקוס מיוחסת לניבי זגורי, אריק איטל ומיכאל מור עבירת רצח ואילו לשני נאשמים אחרים בפרשה הזו, אליושה בן שלום, אחיינו של מיכאל מור ושמעון שרביט, חתנו של זאב רוזנשטיין, מיוחסת עבירת הריגה.
הנאשמים מכחישים מכל וכל
בבקשת המעצר ציינו באי כוח הפרקליטות כי "אירועי הרצח של עד המדינה טל קורקוס ועד התביעה אלישע סבח וקשירת הקשר לרצוח את עדת התביעה ואת עדת המדינה, יש בהם כדי להמחיש בצורה ברורה את מידת המסוכנות של הנפשות הפועלות".
"האכזריות במעשי הנאשמים כמתואר בכתב האישום נועדה להעביר מסר חד וברור בעולם הפשע הישראלי, כי דינם של עדים המשתפים פעולה עם המשטרה הוא מוות אכזרי".
הנאשמים, באמצעות באי כוחם מכחישים את המיוחס להם בכתב האישום.
"כתב האישום", אמר ל'ידיעות הנגב' סניגורו של אריק איטל, עו"ד משה יוחאי, "מבוסס כולו על עדות של עד מדינה שקרן ולא מהימן, שיש לו אינטרס למלט עצמו מהדין והוא גרר את המשטרה בהבל פיו להפלת אחרים".
"למשטרה בתיק הזה עוד נכונו הפתעות. בפרשה הזו ננקטו שיטות חקירה פסולות ולא מקובלות, אותם נחשוף בבית המשפט. מרשי מכחיש מכל וכל את המיוחס לו ולאורך כל חקירתו הוא טען כי הוא חף מפשע. הכל יתבהר בית המשפט".
סניגורו של ניבי זגורי, עו"ד אורי בן נתן, אמר ל'ידיעות הנגב' כי "מקריאת כתב האישום עולה שחלקו של עד המדינה דומיננטי ביותר באירועי הרצח. כך, למשל, הוא זה שאסף מידע אודות תנועותיו של אלישע סבח ובדק דרכי מילוט ממקום הימצאו. הוא עקב אחר אלישע סבח ובהמשך, לאחר שהוטמן מטען חבלה ברכבו הפעיל עד המדינה את המטען ורק בשל תקלה טכנית לא הופעל המטען".
"בהמשך הוא נורה בשותפותו המלאה של עד המדינה. גם ביחס לטל קורקוס, עד המדינה לוקח חלק פעיל ביותר באירוע הרצח והשאלה הינה, כיצד המדינה חותמת על הסכם מדינה עם מי שחלקו באירוע כל כך משמעותי. ייתכן ולחצים שהופעלו על עד המדינה הביאוהו להפליל את ניבי זגורי ואחרים במעשים שלא היה להם חלק בהם".
חקירה תחת איומים
למעלה מחצי שנה ימ"ר נגב בליווי של הפרקליטות, חקרו את אירועי הרצח, גם מחוץ לגבולות המדינה. "לא נרתענו ועשינו את עבודתנו נאמנה", אומר גורם משטרתי בעקבות האיומים שספגו שוטרים במהלך החקירה
חקירת הפרשה על ידי ימ"ר נגב, בליווי צמוד של הפרקליטות, לא רק שחרגה מחוץ לגבולות המדינה, כי אם גם לוותה באיומים על קציני משטרה ושוטרים שהיו מעורבים בחקירה.
"חרף העובדה הזו", אמר השבוע גורם משטרתי, שהיה מעורב בחקירה, "לא נרתענו ועשינו את עבודתנו נאמנה. החקירה הזו, תוך ליווי של הפרקליטות, הניבה ראיות, שהביאו בסופו של דבר להבאת החשודים לבית המשפט ולהעמדתם לדין. החקירה התפרסה גם בחו"ל ונמשכה למעלה מחצי שנה, כשבמהלכה הופנו איומים כלפי גורמי החקירה".
במשטרה ציינו כי במהלך החקירה הוסגרו שניים מהחשודים, ששהו באותה עת בתאילנד והיו גם מעורבים באיומים על נציג המשטרה בתאילנד תוך שהעלילו נגדו באמצעות פרסומים שקריים ברשתות החברתיות ובגין עבירות אלה הוגש כנגדם כתב אישום.
עוד הצליחו חוקרי המשטרה לחשוף מסכת סבוכה של קשרים שהתקיימה בין כלל החשודים במספר מדינות בעולם ואשר באמצעותה הם השיגו כלי נשק ולבנות חבלה, אשר שימשו אותם, על פי המשטרה, במעשיהם.