מכללת קיי מציגה לא פעם ברחבי הקמפוס שלה בבאר שבע יצירות אומנות של מורים וסטודנטים. אבל אחת היצירות, שנתלתה לאחרונה בקמפוס עוררה זעם לא קטן בקרב כמה מהסטודנטים. אחד מהם, יוסי כהן, סיפר כי היצירה מציגה לדעתו את חיילי צה"ל כ"פושעים". זה המקום לציין שבאוניברסיטה העברית בירושלים כבר הוסרה בעבר תערוכה בעלת מסרים פוליטיים שנויים במחלוקת בעקבות לחץ סטודנטים.
• בואו להצטרף לעמוד "ידיעות הנגב" בפייסבוק
"המכללה לא פעם נותנת למורים ותלמידים להציג ברחבי הקמפוס", סיפר כהן. "אחת התמונות שנתלו לאחרונה מציגה מטוסים באוויר, ולמטה הכיתוב 'סלח לנו אבינו כי פשענו. המשפט בגוף ראשון ונראה כאילו חיילים או טייסים אומרים אותו'".
לדעת כהן התמונה מציגה את חיילי צה"ל באור שלילי ומעבירה ביקורת בצורה לא לגיטימית: "פשוט נעשה תיוג של חיילי צהל כפושעים. הייתי לוחם בצבא, פיקדתי על חיילים ויש עוד הרבה אנשים כמוני. לקרוא להם פושעים זו פשוט העלבה ופגיעה. הסטודנטים פה מדברים על התמונה הרבה, מחזקים אותי, גם מורים לאזרחות. אין לי בעיה עם דעות משמאל. אני לא מדבר על פוליטיקה בכלל. יש דיונים שמעוררים מחשבה ועניין, אבל זו פגיעה וזלזול".
כהן כתב מכתב אתמול (יום ראשון) לנשיאת המכללה, ליועצת המכללה ולאגודת הסטודנטים, וטרם קיבל תגובה. הוא כתב את הדברים גם בפייסבוק שם ענה לו אוצר המכללה, ישראל רבינוביץ'.
"לפני כשבוע, ביום שגרתי ורגיל, יצאתי להפסקה משיעור אזרחות ובדרך חזרה לכיתה, בתום ההפסקה, משך את עיניי ציור התלוי על הקיר בדיוק בכניסה הראשית למבנה המכללה בו נראים מטוסים צבאיים שבעיניי הצטיירו כמטוסי צה"ל נראים כעפים בשמיים ותחתיהם באדום על גבי שחור המילים המצוטטות מתוך הסידור היהודי 'אבינו שבשמיים חטאנו, עוינו, פשענו, אנחנו ואבותינו, אשמנו, גזלנו, הרשענו, זדנו, חמסנו, צררנו, צערנו אב ואם'".
"קטונתי מלהסביר פסוקים מן המקורות באופן חד משמעי, אך למיטב ידיעתי שכן אני אדם מאמין ומקיים אורך חיים מסורתי פסוק זה נכתב בהקשר של בין אדם לעצמו ולאלוהים בו הוא מאמין על מנת לתת הזדמנות לכפר על חטאיו שהוא עצמו מרגיש שעשה ולטהר את נפשו והרגשתו עם עצמו", כתב בהמשך.
"לפי דעתי יש מקום לביטוי של כל דעה, של כל אחד, בכל דרך שיבחר, אם בציור, אם בכתב או בכל דרך אחרת", כתב בהמשך. "אני מכיר גם בעובדה שצה"ל איננו יכול להיות מעל הביקורת. אבל, יש צורה ודרך להגיד ולבטא הכל בצורה המכבדת את כל הנוגעים דבר. הציור מבטא דעה שמאלנית באופן מעליב ופוגע. פוגע בי ובכל מי ששירת את המדינה כלוחם וסיכן את חייו כדי להגן על האזרחים החיים במדינה, על אחת כמה וכמה את נפגעי פעולות האיבה והמשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן בפעולות מבצעיות".
לדבריו ימשיך למחות עד שיסירו את התמונה. "מי שצייר ודאי יגיד שזו לא הכוונה, אבל מתוך עשרה אנשים כולם יבינו את אותו הדבר. אני מצפה מהמכללה להוריד את הציור כדי לא לפגוע ברגשות של ציבור גדול כל כך", סיכם.
ישראל רבינוביץ', אמן ואוצר במכללת קיי, אמר בתגובה כי במכללה רוצים לכנס את כולם, מימין ומשמאל תחת מכנה משותף שהוא האמנות. "הבנתי ממנו (יוסי כהן - ל.ל) שהוא נעלב מהדברים, אבל גם כתבתי לו שאם הוא מסכים לפלורליזם זה בדיוק מה שקורה. אמנות זה חיבור של כמה דברים ויש לזה כמה פרשנויות. יש כאלה שיכולים להגיד שזה פוגע בחיילי צה"ל, יש כאלה שיגידו שזו תקווה לחשבון נפש. אנחנו אמורים לבקר את הדברים, ואמנות לא מנותקת לחלוטין מהמציאות. אמנות באה לשאול שאלות, לעורר דיון לגבי חופש הביטוי ולגבי דברים שלא מתאימים לכולם. כל אחד יכול לפרש את זה לכיוון שלו". רבינוביץ' ציין כי עד שלא תתקבל החלטה אחרת התמונה תמשיך להיות מוצגת.
לדברי רבינוביץ' "היצירה לא משקפת נטיה פוליטית כזו או אחרת של המכללה כי אין כזו. היצירה משקפת את עשייתו של האמן, ואנחנו במכללה מאפשרים במסגרת תערוכה שמתעסקת בפלורליזם חברתי לגעת בנושא הזה. בשבוע הבא אני יוזם דיון מקיף על היצירה לשמוע את אלה מכאן ומכאן".
יורם בלומנקרנץ, אוצר התערוכה, מסר בתגובה: "כאוצר התערוכה וכמשתתף בה אני שמח מאוד על הדיון שהתעורר בעקבות עבודתה של האמנית שרה אלימי. שרה ואני הגבנו לדבריו של יוסי כהן בדף הפייסבוק שלו והבהרנו נקודות שלדעתינו לא היו ברורות דיין. טיבן של יצירות טובות לעורר פולמוס על המציאות שמחוץ למסגרת הציור ובמקרה של העבודה דנן, העלינו אפשרות שמפרקת את הסטריאוטיפים והדיכוטומיות לגבי מושגים כמו מסורתי או חילוני, שמאלני או ימני ומערבי או מזרחי. לא כל ציטוט מהמקורות ביצירת אמנות הופך אותה באופן אוטומטי לחילונית או לא מכבדת. ביקורת חברתית אנטי מיליטריסטית היא לא בהכרח בלעדית למה שבדרך כלל מזוהה עם שמאל ציוני ואנ