כנס ראשון מסוגו בנושא גינון קהילתי יתקיים היום (ג') בצהריים בבאר שבע. הכנס ייערך בנוכחות יגאל אובשייביץ, מ"מ וסגן ראש העיר, ד"ר רננה אילן מהמשרד להגנת הסביבה ואורחים נוספים. מטרת הכנס: להציג את פעילות הגינון של תושבי העיר, ואת תרומתן של הגינות הקהילתיות לחברתה ולסביבה.
נוגה זהר, מנכ"לית עמותת "שבועת האדמה" מאמינה כי הגינות הקהילתיות מהוות מוקד חשוב עבור התושבים. לדבריה הן יכולות להשפיע גם על חזות העיר וגם על תחומי הפנאי של התושבים.
גינה קהילתית. שיפרה את פני העיר והפכה למוקר גאווה (צילום: אייזק חמץ)
"יש בבאר שבע הרבה גינות קהילתיות, חלקן בתוך בתי ספר, חלקן מתפתחות מהעמותות ומהאזרחים עצמם. אנחנו מרגשים שישנה אפשרות להשתמש בשטחים להקמת גינות קהילתיות נוספות, וזה לא קורה. אנחנו רוצים לעודד גינות קהילתיות, לחזק ולפתוח גינות חדשות. זה יתרום גם לשיפור פני העיר, גם ייתן אלטרנטיבה לבילוי בקניון וגם יאפשר בריחה מחיי העיר הסואנים", סיפרה זהר.
זהר תרצה בכנס על גינת "שבועת האדמה" שהקימה בשיתוף הקהילה האתיופית בשכונה ג' בעיר. העמותה והתושבים הפכו במקרה זה את השטח המוזנח מאחורי מרכז הקליטה ממפגע סביבתי לגינה מרהיבה וידידותית לסביבה, המשמשת אתר לפעילות חקלאית וחברתית.
הגינה מהווה מוקד פעילויות משולבות של עולי אתיופיה הוותיקים והחדשים עם תושבים מקומיים מהשכונה ומהעיר. לדברי זהר פעילויות כאלו מחברות את העולים מאתיופיה אל ענף החקלאות, ותורמת גם בקליטת העלייה, בהעצמת הקהילה המקומית לקראת לקיחת אחריות וביצירת גאווה בשכונה ובסביבה.
זהר אף סיפרה כי ראש העיר, רוביק דנילוביץ', ביקר באחת הגינות והביע את התרשמותו. עם זאת, מאז ישנו לא נרשמה התקדמות בנושא. זהר מאמינה כי הכנס הוא דרך מצוינת להזיז את קברניטי העיר לקחת חלק בפרויקטים דומים.
הכנס ייערך היום במרכז המורים בעיר, רחוב רגר 85. ב-14:00 תיערך התכנסות, כולל כיבוד, וב-14:30 יתחילו ההרצאות.