סוף עידן: אהרן ידלין, חבר קיבוץ חצרים שבנגב ולשעבר שר החינוך, הלך הבוקר לעולמו והוא בן 96 במותו.
ידלין היה פעיל ציבור כל חייו, מראשי תנועת העבודה, מחלוצי ההתיישבות בנגב, חבר כנסת ושר החינוך בממשלתו הראשונה של יצחק רבין בין השנים 1974-1977.
2 צפייה בגלריה
אהרן ידלין עם נפתלי בנט
אהרן ידלין עם נפתלי בנט
אהרן ידלין עם נפתלי בנט
(צילום: מוטי קמחי)
אהרן ידלין היה בין העולים להתיישבות ב-11 הנקודות בנגב במוצאי יום הכיפורים 1946 כשהגיע עם קבוצת צעירים מתנועת הצופים להקים את קיבוץ בארי עוד באות החילה. מאוצר יותר הוא עבר לקיבוץ חצרים, בו הוא היה חבר עד יומו האחרון.
בנו, אלוף (מיל.) עמוס ידלין, ספד לאביו ואמר, כי "אבא שלנו האהוב, אהרן ידלין, הלך לעולמו. מנהיג בכוח אישיותו וערכיו, מחלוצי ההתיישבות בנגב, ממובילי תנועת העבודה, מחנך ומורה, איש חכם וצנוע שפיו וליבו שווים. בן 96, צלול וחד, נפרד מאיתנו בשנתו".
אהרן ידלין כיהן כחבר כנסת במשך 15 שנה ולאחר פרישתו מהכנסת הוא כיהן כמזכיר התנועה הקיבוצית וכיו"ר תנועת העבודה הציונית העולמית. בשנת 2005 הוא זכה בפרס בן גוריון ובשנת 2010 הוענק לו פרס ישראל על תרומתו המיוחדת לחברה בישראל.
נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לידלין ואמר כי "יותר מכל דבר היה אהרן ידלין מר חינוך. לצד היותו מראשי תנועת העבודה וההתיישבות העובדת בישראל, איש חזון ומעשה, היה אהרן ידלין מחנך ומורה בכל רמ"ח אבריו. עשייתו רבת השנים בכנסת ובממשלה למען חינוכם ועתידם של ילדי ישראל תהווה לו אנדרטה חיה לשנים קדימה".
2 צפייה בגלריה
אהרן ידלין עם שלמה הלל ז"ל
אהרן ידלין עם שלמה הלל ז"ל
אהרן ידלין עם שלמה הלל ז"ל
(צילום: מוטי קמחי)
קראו גם:
שר הביטחון, בני גנץ, כתב: "אהרן ידלין היה אדם שאכפת לו מאזרחי ישראל - מנערותו ועד יומו האחרון. מקום המדינה שם חלם, הקים, הגשים והתיישב בנגב. בשנים האחרונות הייתה לי את הזכות לפגוש אותו מספר פעמים ודבר אחד תמיד בלט בו - הלהט שלא תם להשפיע, להשמיע את דעתו, לתרום לשגשוגה של המדינה וביטחונה.
"לפני כמה שנים כשהרציתי במדרשת שדה בוקר על הצורך להתאים את מערכת החינוך ומתווה השירות למציאות של המאה ה-21, ניגש אלי דווקא ידלין המבוגר, וביקש להעמיק בנושא. הוא חיזק אצלי את התחושה שהחינוך הוא ראשית הצירים להמשך קיומנו הביטחוני, הכלכלי והערכי. הלוואי שניקח כולנו מהלהט החינוכי והציוני שלו, וננצור ולו מעט ממורשתו".
ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק: "הלך מאיתנו היום אחרון הענקים של מפלגת העבודה. אחרון החברים בממשלת רבין הראשונה ב-77. מראשי ה׳צופים׳, מראשוני חצרים. שר חינוך שהפך לאגדה. איש עקרונות ומעשה, תמיד חד כתער וסקרן כנער. לא איבד מאומה מהלהט של חזון ומעש לצד דאגת אמת לעתידה של ישראל".
ראש הממשלה, יאיר לפיד, ציין כי "מדינת ישראל נפרדת היום מאהרן ידלין, איש אדמה ורוח, חתן פרס ישראל, שר חינוך ואיש ציבור בכל רמ"ח אבריו. ידלין, שהוביל את התפיסה שחייבים לשים את החינוך בראש סדר העדיפות של מדינת ישראל, דאג לעתיד הילדים והשקיע את מיטב שנותיו בחינוך, היה ממייסדי בית ברל שממשיך את דרכו בלימודי ההוראה".
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ספד לאהרן ידלין והגדיר אות כ"זקן השבט". " בשלל תפקידיו הציבוריים והקיבוציים", ציין ניר מאיר, " שמר אהרן על הגיון בריא, צניעות רבה, ודיבור בגובה העיניים עם כל בני שיחו. נחסר אותו מאד".
אהרן ידלין הותיר אחריו את אשתו עדינה ושלושה בנים מאשתו הראשונה, ממנה הוא התאלמן לפני 24 שנים. הלווייתו תתקיים ביום ראשון בשעה 17:30 בבית העלמין בקיבוץ חצרים.