הפעם לא מעלים
בגל ההתייקרויות הקודם נאלצו במאפיית "הראשונים" להעלות את המחירים, הפעם הם סופגים את העלייה
6 צפייה בגלריה
"הקמח והשמן עלו". מאפיית "הראשונים"
"הקמח והשמן עלו". מאפיית "הראשונים"
"הקמח והשמן עלו". מאפיית "הראשונים"
(צילום: הרצל יוסף)
מאפיית "הראשונים" היא אחת המאפיות הגדולות והמפורסמות בבאר־שבע. כבר כשנכנסים למקום אי אפשר לפספס את העובדה שכבר לא מדובר רק במאפייה, ובמקום נמכרים גם דברי מתיקה, פיצות, ועוד מוצרים.
צ'יקו לייבוביץ', אחד מבעלי הרשת, מספר איך עליית המחירים משפיעה על העסק שבבעלותו.
"עליית מחירי הלחם משפיעה עלינו, כמעט כמו בכל מקום היום, אבל ספגנו את רוב העלייה והעלנו ממש במעט, מנסים מה שאפשר. בנגלה הקודמת העלנו משהו כמו חמישה אחוזים העלאה, בנוכחית לא העלנו בכלל".
מה ההתמחות שלכם ומה הלחם הכי פופולרי אצלכם?
"ההתמחות שלנו רחבה - לחמניות, באגטים, חלות ופיתות. הלחמניות שלנו הן המוצר הכי פופולרי והכי אהוב אצל הלקוחות".
אילו לחמים מיוחדים אפשר למצוא אצלכם?
"יש לנו את כל סוגי המחמצות, לחמים קלים, יש מבחר גדול דברים שונים ומיוחדים, אבל לדעתי, המחמצות שלנו מיוחדות מאוד".
מה לדעתך מייחד את מאפיית הראשונים?
"קודם כל זה הוותק. אנחנו הכי ותיקים בבאר־שבע. השירות, המחיר ואיכות המוצרים, בעיקר. כולם טובים, פשוט אצלנו איכות המוצרים מעולה".
גל ההתייקרות לא פסח גם הלחם, הקמח ועוד מוצרים. בתור בעלים של מאפייה, אתה חושב שהממשלה הייתה יכולה לעשות יותר כדי לבלום את עליית המחירים?
"הממשלה הייתה צריכה לנקוט פעולות. הקמח עלה, השמן עלה, הגז עלה, כוח האדם עלה. קשה להאשים את העסקים ואת המאפיות. הממשלה הייתה חייבת לעצור את העליות המטורפת הללו ושלא יהיה שיגעון בקפיצות משמעותיות כמו שאנחנו רואים בשנה האחרונה, אבל שוב, ברשתות הגדולות באמת המחירים משפיעים יותר מאצלנו המאפיות".

קונים, אבל פחות
במאפיית "אורן" המיתולוגית מדווחים שלמרות ההתייקרות, יש גם לקוחות שאינם מוותרים על לחם מחמצת מיוחד ב–20 שקל
6 צפייה בגלריה
"עושים הכל מהכל". מאפיית אורן
"עושים הכל מהכל". מאפיית אורן
"עושים הכל מהכל". מאפיית אורן
(צילום: הרצל יוסף)
מאפיית "אורן" המפורסמת, שכשמה כן היא, ממוקמת במרכז אורן המיתולוגי. אי אפשר לפספס את המבחר הגדול שמציעה המאפייה: החל במאפים, דרך לחמים פשוטים ופיתות, ועד לחמים מיוחדים יותר כמו לחם מחמצת וחלות מסוגננות.
במקום אנחנו פוגשים את אוראל אוחנה שעובדת במאפייה כבר כעשור. אוחנה מספרת על מגוון המאפים שאפשר לקנות במאפיית אורן. "יש לנו מאפים, לחמים, אנחנו מספקים גם לסטייקיות פה באזור, לאוניברסיטה, עושים הכל מהכל".
איזה לחם הוא הכי פופולרי?
"ללא ספק לחמי המחמצות שלנו שעולים 20 שקל. גם הלחמניות שלנו מבוקשות מאוד".
איך עליית מחיר הלחם המפוקח משפיעה עליכם?
"יש ירידה בעבודה, אנחנו מרגישים את זה. גם עכשיו יחסית ריק לעומת בדרך כלל, אבל רוב האנשים מבינים את זה. בהתחלה אנשים לא הבינו והיו משאירים את הסחורה שבחרו ופשוט הולכים, אבל עכשיו אנשים מבינים את עליית המחירים".
אוחנה מוסיפה שלמרות עליית המחירים, יש לקוחות שאינם מוכנים לוותר על הלחם המיוחד שהם אוהבים. "יש כאלה שקונים כי זה מצרך קבוע שלהם, אז הם ממשיכים לקנות ויש כאלה שעברו ללחמניות וללחמים מוזלים יותר ברגע שהם שומעים את המחיר", היא מציינת. "ניסינו שלא להעלות את המחירים, פשוט ביטלנו את המבצע שהיה, אבל זה המצב".

מתחייבים למחיר
בדוכן "הפיתה של נעים" במתחם השוק שומרים על אופטימיות ולא מתכוונים להעלות מחירים
6 צפייה בגלריה
מתמחים בלאפות. "הפיתה של נעים"
מתמחים בלאפות. "הפיתה של נעים"
מתמחים בלאפות. "הפיתה של נעים"
(צילום: הרצל יוסף)
אף שהוא ממוקם במקום פתוח, ריח חזק ומשכר של לאפות טריות עולה מדוכן "הפיתה של נעים" במתחם השוק. עובדי הדוכן מוסיפים כל העת עוד ועד לחמים, פיתות ולאפות לתצוגה, ממש כמו סרט נע, וליד הדוכן משתרך תור של קונים.
אנחנו פוגשים את עובד המקום ג'אמיל סממרה שמתפנה לרגע כדי לשוחח איתנו. "ההתמחות שלנו היא קודם כל לאפות, לאחר מכן באגטים ופיתות. אנחנו מספר אחת בלאפות בעיר, ואני מתחייב על זה".
נאלצתם להעלות מחירים בגלל התייקרות הלחם והלחמניות?
"המחירים שלנו לא ישתנו גם שנה קדימה, לא נעלה את המחירים. עשר פיתות בעשרה שקלים, חמישה באגטים בעשרה שקלים, וחמש לאפות ב־15 שקל".
עכשיו גם מחיר הלחם המפוקח עולה. זה באמת לא משפיע עליכם?
"לא נעלה, לא משנה מה. המחירים של חומרי הגלם עולים, זה נכון, אבל אני אספוג את זה ולא אעלה. גם ככה הכל יקר פה, אז צריך לשמור אחד על השני".
אילו לחמים מיוחדים יש לכם?
"יש לנו 'פרנות' ובאגט צרפתי ששניהם ברמה מאוד גבוהה, לחמים מאוד פופולריים ומיוחדים. הלאפות הולכות הכי חזק, אבל אחריהן הפרנות והבאגטים".
גם בדוכן "הפיתה של נעים" מדווחים על ירידה בכמות העבודה, אבל לדברי סממרה, הסיבה היא לא עליית המחירים. "בגלל החופש הגדול פחות מגיעים, גם חם מאוד, אבל אני לא מעלה מחירים אז אין לזה השפעה באמת", הוא אומר ומוסיף בחיוך, "כמו שאמרתי, בעזרת השם לא נעלה שום דבר ונמשיך ככה".
מנסים להיות בין הזולים
בבית מאפה "העלייה" השתדלו שלא להעלות מחירים, בעיקר של המוצרים הנאפים במקום
6 צפייה בגלריה
מתמחים במאפים גיאורגיים. בית מאפה "העלייה"
מתמחים במאפים גיאורגיים. בית מאפה "העלייה"
מתמחים במאפים גיאורגיים. בית מאפה "העלייה"
(צילום: הרצל יוסף)
כשנכנסים לבית מאפה "העלייה" הממוקם ברחוב העלייה 11 אי אפשר לפספס את הריח שעולה מהתנורים, הן של הלחמים והן הפיצות והמאפים הגיאורגיים שהמקום מתהדר בהם.
בחמש השנים האחרונות דוד אשר ואשתו הם הבעלים הגאים של המקום המתפקד גם כמכולת. "אנחנו מייצרים כמעט הכל", הוא אומר ומצביע על בגדיו שמלאים בקמח, "יש לנו פס ייצור בבוקר ובערב. אנחנו עושים לחמים, חלות, פיתות, פיצות, חצ'פורי, באמת הכל מהכל".
מה המאפה הכי פופולרי אצלכם?
"זה משתנה. ביום שישי מאוד אוהבים את החלות ולחם גרוזיני, ובמהלך השבוע מאוד אוהבים את החצ'פורי שלנו, הוא הולך חזק מאוד. חצ'פורי עולה אצלנו 15 שקל. ספגנו את העליות, למרות שאף אחד כבר לא מוכר את זה במחיר הזה".
הייתם צריכים להעלות מחירים של מוצרים אחרים?
"העלנו בכמה דברים, לחמניות ופיתות טיפה. מה שאנחנו מייצרים אז אנחנו משתדלים שלא להעלות או להעלות במעט. אם לא הייתי מייצר לחמניות, אז הייתי צריך להעלות ב־4-5 שקלים לשקית של עשר, אז זה קשוח".
אשר מוסיף שעליית המחירים משפיעה על העסק שלו. "עליית מחיר הלחם משפיעה על המפעלים והמקומות הגדולים. העליות של מחירי הקמח והשמן משפיעות גם הן, מן הסתם כשאתה מייצר בעצמך. אנחנו מנסים להיות בין הזולים ולא להעלות יותר מדי אלא אם כן ממש אין לנו ברירה בגלל ההתייקרות".
יש לכם גם לחמים מיוחדים?
"כן, כמובן. יש לנו מחמצות וכל מיני. יש ירידה בעבודה בכללי, ובפרט בלחמים שהם קצת יותר יקרים. זה לא קשור לחום או לחופש. אני בקשר עם רוב המאפיות ואנחנו חברים ואתה רואה שיש ירידה בעבודה אצל כמעט כולם, וזה משמעותי, אין מה לעשות. הלחם המפוקח פחות משפיע על המאפיות, הוא יותר משפיע על התושבים, על הסופרים ועל המקומות הגדולים. אבל יש עליות מחירים של חומרי גלם אחרים שמעלים את המחיר בכל מקרה".

לא תהיה ברירה
כבר שלוש שנים המחירים במאפיית "בית הבאגט" המיתולוגית לא עלו, אבל ייתכן שבקרוב לא יהיה מנוס מכך
6 צפייה בגלריה
"ההתמחות שלנו בסוף היא באגטים". "בית הבאגט"
"ההתמחות שלנו בסוף היא באגטים". "בית הבאגט"
"ההתמחות שלנו בסוף היא באגטים". "בית הבאגט"
(צילום: הרצל יוסף)
מאפיית "בית הבאגט" בעיר העתיקה היא מוסד באר־שבעי שכל תושב מכיר. חנות המפעל עמוסה במגוון רב של לחמים, מאפים, עוגות, ועוד, ובעל המקום, יעקב כהן, מציין, "אנחנו עושים הכל מהכל - פיתות, לחמניות, חלות, לחמי מחמצת, לחמים".
מה המוצר הכי פופולרי אצלכם?
"אנחנו בית הבאגט, כשמו כן הוא. ההתמחות שלנו בסוף היא באגטים. אכלתי בהרבה מקומות, אבל באגט כמו שלנו אין. לחמניות הטונה שלנו גם פופולריות מאוד. זה משהו שאבי ז"ל ייסד בבאר־שבע, וזאת מורשת".
איך המחירים שלכם?
"המחירים שלנו כבר שלוש שנים אותו הדבר, כרגע עדיין לא העלנו, אבל הכל עולה אז אני חושב שלא נוכל להימנע מזה. לחמנייה רגילה עולה 1.70 שקל, פיתה עולה 1.30 שקל, באגט עולה 2.70 שקל, ולחמנייה קלועה עולה 2.50 שקל".
איך עליית המחירים משפיעה עליכם?
"אנחנו סופגים את זה, זה לא התחיל אתמול, כבר שנה וחצי שיש עליות. הקמח עולה ברצף, לפני המלחמה בין רוסיה לאוקראינה הייתה העלאה, ובשנה האחרונה זאת הייתה המכה האחרונה של עליית מחיר הקמח בעקבות המלחמה. הכל עלה, ואנחנו לא העלנו מחיר שלוש שנים".
אילו לחמים מיוחדים יש אצלכם? מה אפשר למצוא אצלך ואי אפשר למצוא במקום אחר?
"הקטע הוא לא למצוא משהו שאין למישהו אחר, הקטע פה הוא איכות, מה אתה שם בתוך הבצק כדי שהלחם יחזיק לאורך זמן. אתה שם את הדברים ואת חומרי הגלם הכי טובים ועובדה שהמוצרים שלנו יחזיקו הכי הרבה זמן".
6 צפייה בגלריה
לחמים טריים ב"בית הבאגט"
לחמים טריים ב"בית הבאגט"
לחמים טריים ב"בית הבאגט"
(צילום: הרצל יוסף)
אתה חושב שיש משהו שהממשלה הייתה יכולה לעשות כדי למנוע את עליית המחירים?
"לא, הם בכלל לא צד בעניין. אנחנו צורכים קמחים מייבואנים ואנחנו יודעים מה קורה בשוק, הרי זאת בורסה עולמית, זאת לא הממשלה שלנו. הממשלה יכולה להתנהל מול הלחם המסובסד, יכולה להוריד 'בלו' כדי להשפיע על מחיר הדלק, אבל אצלנו זה עסק פרטי ואתה צורך את הקמח לפי מחיר השוק. אני מקווה שזה ייעצר בשלב כלשהו כי שמעתי שמתחילים להביא קמחים ממדינה אחרת ליד אוקראינה, אבל זה גם משהו שייקח כמה חודשים".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב