מה עומד מאחורי פיזור ועד ההורים בבית הספר התיכון הרב־תחומי "עמל רמות" (מקיף ז') בבאר־שבע? תלוי את מי שואלים. הגרסאות באשר לנסיבות פיזורו של ועד הורים וקיומן של בחירות חדשות לבחירת ועד חדש סותרות.
3 צפייה בגלריה
מקיף ז' בשכונת רמות בבאר שבע
מקיף ז' בשכונת רמות בבאר שבע
מקיף ז' בשכונת רמות בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
לפני כשמונה חודשים גילו אנשי ועד ההורים של בית הספר התיכון מקיף ז' בבאר־שבע כי נמשכו כספים מחשבון ההורים, כאשר, לטענתם, מדובר בשנת קורונה ולא אמורות להיות הוצאות, כי אין פעילות לתלמידים.
"ביקשנו לראות חשבוניות בגין ההמחאות שנמשכו", סיפרה השבוע ל"מיינט הנגב" כרמית זיני, שכיהנה עד לפני כחודשיים כיו"ר ועד ההורים, "ונדהמנו למצוא, לכאורה, אי סדרים משמעותיים ומשיכות אסורות מכספי הורים. כאשר התלוננו על כך בפני הנהלת בית הספר ובפני רפרנט רשת 'עמל', זכינו ליחס מזלזל ופנינו למנהל מחוז הדרום במשרד החינוך. מאותו הרגע ניהלו נגדנו מאבקי כוח, עשו לנו תרגילים מכוערים, וסירבו לתת לנו לבדוק את חשבון ההורים חמש שנים אחורה. לבסוף הסכימו, כי חוקית לא ניתן היה לסרב. כרגע בדקנו את חשבון ההורים של השנתיים האחרונות, והממצאים אינם פשוטים. בין השאר מצאנו משיכת כסף מזומן מחשבון ההורים פעמיים על אותה הוצאה".
3 צפייה בגלריה
כרמית זיני מחוץ לבית הספר
כרמית זיני מחוץ לבית הספר
כרמית זיני מחוץ לבית הספר
(צילום: הרצל יוסף)
בנוסף לכך, לטענת זיני, החליט מנהל המחוז לפזר את הוועד, וכמענה להורים, מונתה הנהגת ההורים העירונית כחלופה לוועד ההורים שפוזר, כאשר הנהגת ההורים העירונית מינתה את יו"ר הנהגת ההורים העירונית לשעבר, אבנר ביטון, כנציגה בבית הספר מקיף ז'. השבוע, אגב, הודיע ביטון כי יקוימו בקרוב בחירות לוועד הורים חדש בבית הספר, וכי "הנהגת ההורים הקודמת לא תהיה שותפה להנהגה שמוקמת, גם לא כחברי ועד, כי אין אנו רוצים שהמצב הקודם יחזור".
לדברי ביטון, בשיחה עם "מיינט הנגב", "הוועד לא פוזר בגלל עניינים כספיים, אלא בגלל התנהלות יושבת ראש ועד ההורים שרצתה לנהל את מנהלת בית הספר ולהתערב בניהול בית הספר. מי שמנהל את בית הספר זו הנהלת בית הספר ולא ועד ההורים".

מכתב התראה

פרשת פיזורו של ועד ההורים עלתה ביום שני השבוע מדרגה לאחר שוועד ההורים הקודם, באמצעות עו"ד עינב חכמון, שיגר להנהלת בית הספר מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים בטענה כי נמצאו אי סדרים ושימוש בכספי הורים שלא למטרות ייעודם, וכי בסיום הבדיקה יישלחו מסקנות ויישקלו נקיטת צעדים נוספים אל מול רשויות החוק.
אבנר ביטון: "הוועד לא פוזר בגלל עניינים כספיים, אלא בגלל התנהלות יושבת ראש ועד ההורים שרצתה לנהל את מנהלת בית הספר ולהתערב בניהול בית הספר"
"בעקבות חשיפת אי הסדרים על ידי ועד ההורים בהתנהלות בית הספר בכספי הורים", נאמר במכתב ההתראה, "הוחלט על ידי הנהלת המחוז לפזר את ועד ההורים ולמנוע בחירות לוועד הורים, אשר שקד על מלאכתו, בהתנדבות וללא לאות, דבר אשר נוגד את חוזר מנכ"ל משרד החינוך באשר לפיזור ועד הורים מוסדי".
קראו גם:
בתוך כך שיגרה יו"ר ועד ההורים לשעבר של בית הספר, כרמית זיני, פנייה לשרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא־ביטון, להתערבותה המיידית עקב החלטתו של מנהל מחוז הדרום במשרד החינוך, רם זהבי, על פיזור ועד ההורים של בית הספר, ועל אי קיום בחירות השנה לוועד ההורים.
3 צפייה בגלריה
אבנר ביטון. "מי שמנהל זאת ההנהלה"
אבנר ביטון. "מי שמנהל זאת ההנהלה"
אבנר ביטון. "מי שמנהל זאת ההנהלה"
(צילום: הרצל יוסף)
"ההחלטה לפזר את הוועד", נטען בפנייה לשרת החינוך, "נעשתה בסמיכות לכך שוועד ההורים חשף לתדהמתו שימוש של הנהלת בית הספר בכספי הורים בסכומים לא מבוטלים בניגוד לחוזר מנכ"ל, כמו רכישות של ציוד משרדי והצטיידות של בית הספר, כמובן ללא ידיעת ועד ההורים וללא חתימת נציג ההורים. אנו דורשים שהתנהלות בית הספר תיעשה כחוק ובהתאם לחוזרי מנכ"ל משרד החינוך".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בעקבות טענות הדדיות בין נציגות ההורים לבית הספר, הורה מנהל המחוז על בדיקה מקיפה של הטענות. הבדיקה הצביעה על משבר אמון חריף בין הצדדים ונטען כי נציגות ההורים סטתה מתפקידה, פעלה באופן ששיתק את האוטונומיה המקצועית של בית הספר, ופגעה בשגרת החיים החינוכית בו. בדיקת ההתנהלות בחשבון תשלומי הורים בוצעה על ידי רפרנט תשלומי הורים במחוז ועל ידי נציג רשת 'עמל', ובכל נושא שנבדק ניתנו הערות לתיקון בהתאמה מירבית לכל נוהל.
"זאת ועוד. הליך הגישור שהובילה נציגות ההורים העירונית כשל בשל התנהלותה הנוכחית של נציגות ההורים מול בית הספר. לנוכח משבר האמון שנוצר בידיה של נציגות ההורים, פעל מנהל המחוז בהתאם לסמכותו והורה על פיזור נציגות ההורים המכהנת בשנת הלימודים הנוכחית".

ניסיון הגישור נכשל

מרשת "עמל" נמסר בתגובה: "החלטת מנהל המחוז של משרד החינוך התקבלה לאחר שבדק ביסודיות גם את טענות ועד ההורים בנוגע לחשבון ההורים, ומצא כי ההתנהלות הכספית של בית הספר 'שקולה, מדודה, חסכונית ויעילה', וכן כי הנהלת בית הספר 'ראויה להערכה' על פועלה לקידום תלמידי בית הספר. לעומת זאת, מצא מנהל המחוז כי התנהלות הוועד בלתי סבירה, מפירה את הכללים, ומביאה לשיתוק ולפגיעה ממשית בשגרת החיים הבית־ספרית. זה הרקע המיידי להחלטה לפזר את הוועד. להחלטת מנהל המחוז קדם ניסיון גישור אשר כשל בשל ההתנהלות הלעומתית של הוועד. גם בדיקת הרשת הובילה למסקנה דומה. כמובן, שהרשת אשר חרטה על דגלה מינהל תקין ושקיפות, תמשיך לבדוק כל טענה".
רשת "עמל": "מנהל המחוז מצא כי התנהלות הוועד בלתי סבירה, מפירה את הכללים, ומביאה לשיתוק ולפגיעה ממשית בשגרת החיים הבית־ספרית"
מהנהגת ההורים העירונית נמסר בתגובה: "לפני כשמונה חודשים הגיעה פנייה עמוסה בטענות כלפי ועד הורי בית הספר לפתחו של מנהל מחוז דרום. מנגד, ובמקביל, קיבלה הנהגת ההורים העירונית פנייה בדבר ניהול לקוי של כספי ההורים. בעקבות אלו מונתה ועדה פריטטית שמינתה את יו"ר הנהגת ההורים העירונית, אבנר ביטון, ועו"ד רפאל קויתי, לבחון את הטענות. לאחר בירור מעמיק, העברנו את ממצאינו לפיהם הוצאו כספים שלא כדין ובניגוד להוראות חוזר מנכ"ל מכספי הורים. מצאנו כי היו ליקויים שעניינם בשקיפות, באי דיווח מלא ואי שיתוף ההורים".
"בתוך כך", עוד נמסר, "מצאנו ליקויים בתפקוד ועד ההורים, בתפיסה מוטעית של הוועד את תפקידו בניסיון לקחת חלק בניהול בית הספר ובשיח בוטה משתלח, מקביל ולא מכבד. לפיכך, המלצנו על החזרת הכספים באופן מיידי לחשבון כספי הורים, מסרנו הנחיות כיצד לנהוג בשקיפות, כיצד לנהל מכרזים, ועוד. כן המלצנו על שינוי השיח ומינינו רפרנט שילווה הועד בתפקידו - מבלי לפזרו. ממצאינו והמלצותינו אומצו על ידי הוועדה ומנהל המחוז. לעומת זאת, הוועד לא הפנים את ההמלצות הנוגעות לו. תפקידה של מנהלת בית הספר כשמו כן הוא - לנהל את בית הספר. תפקידה של הנהגת ההורים המוסדית - להיות מעורבת, להבדיל ממתערבת, בתהליכים פדגוגים ואדמיניסטרטיביים בבית הספר לשם קידום רווחת כלל התלמידים. על ההנהגה לשמש לצד מנהלת בית הספר 'עזר כנגדה' וגם מותר לה, לעתים, אף לבקר התנהלות ולהציע הצעות, פתרונות ודרכי פעולה".
כרמית זיני: "כאשר התלוננו בפני הנהלת בית הספר ובפני רפרנט רשת 'עמל', זכינו ליחס מזלזל ופנינו למנהל מחוז הדרום במשרד החינוך. מאותו הרגע ניהלו נגדנו מאבקי כוח"
"יחד עם זאת ומעל הכל", אומרים בהנהגת ההורים, "מנהלת בית הספר היא האינסטנציה הבכירה ביותר בבית הספר, והיא זו שמכריעה בכל העניינים הנוגעים בניהולו של בית הספר. הוועד כשל בתפיסת תפקידו, ולכן בסופו של יום ועל אף מאמצים כבירים פוזר - ולא בעקבות אי הסדרים הכספיים שמצאנו אלא מאחר וכשל בתפקידו ומנע את הניהול השוטף של בית הספר עד כדי פגיעה בתלמידים".

השתלשלות הפרשה:

ועד ההורים הקודם מגלה כי נמשכו כספים מהמחאות הורים
לטענתם, מדובר בשנת קורונה, ואין לכך סיבה, ולכן פנו בנושא למשרד החינוך
הוועד פוזר בהחלטת משרד החינוך ובמקומו מונתה הנהגת ההורים כוועד זמני
בקרוב צפויות להתקיים בחירות לוועד חדש
ועד ההורים הקודם שיגר להנהלת בית הספר מכתב התראה בטרם נקיטת הליכים בטענה כי נמצאו אי סדרים ושימוש בכספי הורים שלא למטרות ייעודם
לעדכונים - חדשות באר שבע