אמיר סעדה ובן דוידוביץ' עזבו את חיי הפשע וניסו לפתוח בחיים חדשים אך הסכנה תמיד ארבה להם בפינה. בשבוע שעבר הקשרים שלהם בעולם התחתון עלו להם בחייהם.
5 צפייה בגלריה
הנרצחים, אמיר סעדה (למטה) ובן דוידוביץ'
הנרצחים, אמיר סעדה (למטה) ובן דוידוביץ'
הנרצחים, אמיר סעדה (למטה) ובן דוידוביץ'
(צילום: דוברות המשטרה)
דוידוביץ', תושב בת הדר, נדקר למוות בחתונה של חברים באולמי "גני הצבי", שלושה ימים לאחר מכן נורה סעדה מטווח קצר בסמוך למסעדה שבבעלותו ברחוב הרצל באשקלון.
"סעדה רצה להשאיר את העבר מאחוריו אבל ידע כי יריביו עלולים לסגור איתו חשבון", אומר רפ"ק בדימוס צבי צור, שהפך לידידו של סעדה לאחר שפרש מהמשטרה. אחד ממכריו של דוידוביץ' סיפר כי בשנתיים האחרונות הוא חזר בתשובה והפך לאיש משפחה: "הוא התרחק מעולם הפשע אבל תמיד היו כאלה שניסו למשוך אותו בחזרה".
כעת, אחרי מספר חודשים של שקט יחסי, עולה הדריכות במרחב לכיש. החשש: נקמה בעקבות מעשי הרצח תגרום להסלמה בפשיעה ותצית מחדש את הרחובות.

5 צפייה בגלריה
הנרצחים, בן דוידוביץ' ואמיר סעדה
הנרצחים, בן דוידוביץ' ואמיר סעדה
הנרצחים, בן דוידוביץ' ואמיר סעדה
(צילום: פרטי)

ביום ראשון השבוע הגיעו עשרות תושבים למסעדת "הרצל 42" שבבעלות סעדה והדליקו נרות נשמה לזכרו. על דלת המסעדה הסגורה הודבקו שלטים עליהם נכתב: "הדליקו נר לזכרו של אמיר סעדה, איש החסד והמעשים הטובים". המחזה יוצא הדופן במקרים של רצח על רקע פלילי מעיד יותר מהכל על השינוי שעשה סעדה בחייו האישיים.
סעדה (51) נשוי לאשת חינוך מאשקלון ואבא לילדות, הסתבך עם העולם התחתון עוד כשהיה נער. הוא נעצר מספר פעמים ונחשב למקורבו של ראש ארגון הפשיעה מאשקלון שלום דומרני. סעדה שרד שני ניסיונות חיסול, האחרון היה בחודש ינואר 2020 כשמטען חבלה שהונח מתחת למכוניתו התפוצץ והוא נפצע באורח קל. בני שלמה, ראש ארגון הפשיעה ממושב חלץ שנרצח לפני פחות משנה, נעצר בחשד למעורבות באירוע בשל יריבותו עם דומרני, אך שוחרר מחוסר ראיות.

5 צפייה בגלריה
שלום דומרני
שלום דומרני
שלום דומרני
(צילום: חיים הורנשטיין)

לפני מספר שנים ניתק סעדה את קשריו עם העולם התחתון והחליט לנהל אורח חיים נורמטיבי. הוא פתח את המסעדה ברחוב הרצל ועסק בפעילות של גמילות חסדים. "בכיר מהעירייה היה מעביר לו שמות של נזקקים והוא דאג להם לאוכל בשפע", מספר צור. "היה לו לב ענק והוא באמת סייע ונתן בסתר. הוא רצה חיי משפחה שקטים אבל היה מציאותי. הוא אמר לי לא פעם שעלולים לנסות לפגוע בו".
במוצאי שבת זה קרה: בסביבות השעה 20:45 הגיע סעדה לרחוב הרצל כדי לפתוח את המסעדה. האזור היה עדיין ריק יחסית והוא עשה גיחה קצרה בפיצוציה הסמוכה. לפתע נכנס רעול פנים עם קסדה על ראשו, ירה לעבר סעדה כחמישה כדורים מטווח אפס ונמלט מהמקום. עד ראייה סיפר: סעדה נהג להגיע לכאן בכל מוצאי שבת ולהישאר עד שעות מאוחרות. תוך כדי ההתארגנות לפתיחת המסעדה הוא נכנס לפיצוציה ואחריו הגיע בחור עם קסדה על הראש. הוא ירה חמישה-שישה כדורים תוך שניות ויצא החוצה, זינק על הטרקטורון שהמתין לו בסמוך וברח".

5 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
זירת הרצח
(צילום: פרטי)

כוחות ההצלה שהגיעו לזירה מצאו את סעדה כשהוא שרוע על הרצפה עם חבלות בראש ובבית החזה וללא סימני חיים. לאחר בדיקת מספר מדדים הם נאלצו לקבוע את מותו במקום. המשטרה פתחה בחיפושים אחר המתנקש ומצאה את הטרקטורון החשוד נטוש ושרוף בסמוך לבית העלמין. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה אך להערכת גורם במשטרה הרצח של סעדה היה מתוכנן מראש. על פי החשד, המתנקש עקב אחרי סעדה וידע כי בסמוך לצאת השבת הוא יגיע למסעדה לפני שהרחוב יתמלא באדם.
במשטרה הופתעו מהרצח של סעדה. "קשה להאמין שהוא היה מעורב בסכסוך מסוים מתחת לרדאר שלנו", אמר השבוע גורם במשטרה. "אלא אם כן מדובר במשהו שצץ מהעבר או במקרה שאנחנו לא מכירים". במשטרה יצטרכו לחקור בין היתר האם הרקע לחיסולו קשור לעברו של סעדה או לסכסוך עסקי חדש.
סעדה לא נחשב יעד של המשטרה כבר תקופה ארוכה. השוטרים לא חיפשו אחריו גם אחרי שהתחדשה המלחמה בין דומרני לשלמה וחברי הכנופיה הקווקזית. לדברי מכריו סעדה ניסה לעשות סולחה בין השניים והסביר כי "זה בשביל הילדים".
הידיעה על מותו ציערה את צור שהכיר אותו עשרות שנים, תחילה כעבריין מבוקש על ידי המשטרה ולאחר מכן כמכר קרוב. "היו בינינו שיחות עומק על מהות החיים", סיפר צור שנהג לבקר את סעדה מדי פעם במסעדה. "היחסים בינינו היו מבוססים תמיד על כבוד הדדי. הייתה לי ולו הערכה לתבונות החיים אחד כלפי השני. הידיעה על מותו צבטה לי את הלב כי הוא באמת רצה בחיים אחרים".
ביום שני השבוע נערכה הלווייתו של סעדה בבית העלמין באשקלון כשמאות ליוו אותו בדרכו האחרונה.

"רצח מיותר על ריב מיותר"


במשטרה מעריכים כי הם קרובים לפענוח הרצח של דוידוביץ' שנדקר בשבוע שעבר בחנייה של אולם האירועים "גני הצבי" שבמושב ברכיה. עד כה נעצרו שמונה חשודים במעורבות ברצח וייתכן כי יהיו מעצרים נוספים.
דוידוביץ' (31), נשוי ואבא לתינוקת, מוכר למשטרה מגיל צעיר. הוא נעצר מספר פעמים והוגש נגדו כתב אישום בגין ביצוע עבירה של חטיפה. ביום שלישי שעבר הוא הגיע יחד עם רעייתו לחתונה כדי לשמח את הזוג הצעיר. בשלב מסוים התפתח ויכוח מילולי בין דוידוביץ' לאורחים נוספים והם החליטו לצאת החוצה כדי לסגור ככל הנראה את החשבון ביניהם. לדברי עדי ראיה, רעייתו ניסתה למנוע ממנו לצאת אך דוידוביץ' לא נעתר לבקשתה.
החבורה התאספה בחנייה של האולם ושם נדקר דוידוביץ' ככל הנראה מספר פעמים. הוא הובהל לבית החולים ועבר סדרת ניתוחים אך בהמשך מת מפצעיו. במשטרה הטילו צו איסור פרסום על פרטי החקירה וכן אסרו על חשיפת הצילומים ממצלמות האבטחה של האולם. מהפרטים שניתן לחשוף עולה כי האורחים בחתונה צרכו הרבה סמים ואלכוהול. האווירה במקום התלהטה במהירות והתפרצו מספר קטטות בין קבוצות של אורחים, שהיו נתונים על פי החשד תחת השפעה של חומרים משני תודעה.
"האורחים עמדו בתור לשירותים שהפכו למוקד לחלוקת סמים", נטען באחת העדויות. "אני בספק אם החתן והכלה וחלק גדול מהאורחים בכלל ידעו מה התרחש. חלק מהנוכחים פשוט לא היו בשליטה". במשטרה בודקים חשד לפיו הרקע לקטטה בה נרצח דוידוביץ' קשור לסכסוך קודם בין המעורבים.

קראו גם:

לאחר שנישא והקים משפחה סיפר דוידוביץ' לחבריו כי השאיר את חיי הפשע מאחור. "בשנתיים האחרונות הוא חזר בתשובה והחליט להקדיש את חייו למשפחתו", סיפר אחד ממכריו. "הוא היה מארח בבית שלו שיעורי תורה וניסה באמת להתרחק מעולם הפשע, למרות שהיו תמיד כאלה שהסתכסכו איתו. הם באו לחתונה כדי לשמח חתן וכלה ולצערי זה נגמר ברצח שלו. זה ממש לא נתפס. רצח מיותר בגלל ויכוח מיותר".
לאחר הרצח כתבה אמו בפייסבוק: "בן שלי, אני לא מאמינה שהתמונה הזו מלפני יומיים. מי היה מאמין שבאותו ערב הכל ייגמר. השארת אחריך משפחה וחברים כואבים. הלב שלנו לא שלם בלעדיך, הדמעות לא מפסיקות. אני לא מאמינה שזה אמיתי".

משימה כפולה


מפקד מרחב לכיש נצ"מ רועי ולדמן הטיל את חקירת שני מקרי הרצח על ימ"ר לכיש והורה על נקיטת כל האמצעים הנדרשים על מנת להביא את המעורבים לדין.
מדובר באירועים החמורים ביותר באזור מאז ניסיון ההתנקשות בחייו של ניסים (נינה) דומרני, בנו של שלום דומרני, בחודש מרץ שעבר. ניסים נורה מטווח קצר על ידי חברי הכנופיה הקווקזית ונותר משותק בפלג גופו התחתון. בדומה למקרים של דוידוביץ' וסעדה, גם ניסים חזר למוטב ועזב את אימפריית הפשע של אביו.

5 צפייה בגלריה
ניסים ושלום דומרני
ניסים ושלום דומרני
ניסים ושלום דומרני
(צילומים: צפריר אביוב, חיים הורנשטיין)

מספר חודשים לאחר מכן נרצח בני שלמה במרכז הארץ ובמרחב לכיש נערכו לפעולות תגמול ולניסיונות השתלטות על הטריטוריה עליה חלש. הם פעלו במישור המודיעיני והצליחו לדברי המשטרה לסכל לא מעט אירועים פליליים לפני התרחשותם.
אבל במקום מלחמה, עשה אייל נגר מאשדוד, שירש את האימפריה של שלמה, סולחה עם יריביו המושבעים האחים לביא מרחובות ונהנה מההגנה שלהם. הסולחה עם האחים לביא השקיטה את רוחות המלחמה בין נגר לדומרני שנחשב למקורבם של ראשי ארגון הפשיעה מרחובות. דומרני היה מוטרד יותר מהניסיונות של ארגוני פשיעה בדואים מהנגב להיכנס לגזרה הדרומית ואף ירד למחתרת לאחר שהוצא חוזה על שמו בסכום של כשבעה מיליון שקלים.
במרחב לכיש יצטרכו כעת לפענח את מקרי הרצח של דוידוביץ' וסעדה ולפעול במקביל למניעת מלחמת כנופיות חדשה.