50 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים, ישראל מופתעת שוב במתקפת ענק של חמאס בבוקר שמחת תורה: תושבי העיר ואזורים רבים בארץ התעוררו מקולות של אזעקות וירי רקטות, באחת המתקפות המאסיביות ביותר מרצועת עזה שכללה חדירה של מחבלים, בעקבותיה כבר ידוע על לפחות 22 הרוגים ופצועים רבים. בעקבות זאת הכריז צה"ל על מבצע "חרבות ברזל".
4 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים לסורוקה
פינוי הפצועים לסורוקה
פינוי הפצועים לסורוקה
(צילום: הרצל יוסף)


16:45 - יותר מ-100 נרצחים


מספר הנרצחים הישראלים המדווח עד כה עלה על 100. מספר הפצועים בבתי החולים ברחבי הארץ גבוה מ-900.

15:40 - עדכון מסורוקה: 77 במצב קשה וקשה מאוד


מבית החולים נמסר: עד כה פונו לסורוקה כ 370 נפגעים מתוכם גם במצב אנוש. באתרים השונים בבית החולים מטופלים : 59 במצב בינוני, 77 במצב קשה וקשה מאד.
במהלך השעות האחרונות וגם ברגעים אלו מפונים נפגעים נוספים. הנפגעים סובלים מפציעות רב מערכתיות כתוצאה מפצעי ירי ורסיסים.

14:55 - 40 הרוגים


מצב הנפגעים המעודכן על פי הודעה רשמית: כ-40 הרוגים וכ-740 פצועים.

14:00 - 22 הרוגים


הערכת מד"א היא כי עד כה נמנו 22 הרוגים בקרבות מול המחבלים שחדרו מעזה וכתוצאה מירי הרקטות לכל רחבי הארץ. הרוב המכריע של ההרוגים הם מאזור הדרום.

13:00 - יותר מ-280 פצועים בסורוקה


דוברות סורוקה: עד כה פונו למלר"ד סורוקה למעלה מעל 280 נפגעים מתוכם גם במצב אנוש. כעת מטופלים באתרים השונים בבית החולים: 44 במצב בינוני, 60 במצב קשה וקשה מאד.
במהלך השעות האחרונות וגם ברגעים אלו מפונים נפגעים נוספים. בית החולים הכפיל את מספר העמדות בחדר הטראומה , ונפתחו מיטות נוספות של טיפול נמרץ.

12:00 - פיקוד העורף: אין לימודים מחר


הנחיות פיקוד העורף בעקבות המצב הביטחוני : בשל המצב הביטחוני, פיקוד העורף קבע את ההנחיות הבאות מיום שבת, 7 באוקטובר 2023, בשעה 11:30 בבוקר, עד ליום ראשון, 8 באוקטובר 2023, בשעה 18:00:
פעילות מצומצמת (מדרג כתום) - עוטף עזה, מערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש, לכיש, שפלת יהודה, השפלה, ירקון, דן, שרון, שומרון וירושלים. פעילויות חינוכיות - אין לקיים פעילויות חינוכיות.
התקהלויות ושירותים - ניתן לקיים בהגבלה של עד 10 אנשים בשטח פתוח ועד 50 אנשים במבנה. החופים סגורים לציבור.
מקומות עבודה - ניתן לקיים פעילות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
שימו לב: באזורים הללו, פיקוד העורף מנחה על פתיחת מקלטים ברשויות המקומיות.

10:35 - ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין נהרג


הודעת מועצה אזורית שער הנגב: בעקבות מתקפת הטרור שמתרחשת כעת על ישובי העוטף, אנו מעדכנים בצער ובכאב גדול כי ראש המועצה האזורית אופיר ליבשטיין, נהרג בחילופי אש עם מחבלים.
אופיר נהרג כשיצא להגן על היישוב בעת התקפת המחבלים. הנהלת המועצה, העובדים וקהילת שער הנגב כולה כואבת על לכתו. סגן ראש המועצה, יוסי קרן ממלא כרגע את מקומו. הנהלת המועצה וצוות החירום המועצתי ממשיכים בניהול האירועים.

4 צפייה בגלריה
ח"כ אלון שוסטר מעביר את מפתח מועצת שער הנגב למחליפו אופיר ליבשטיין
ח"כ אלון שוסטר מעביר את מפתח מועצת שער הנגב למחליפו אופיר ליבשטיין
אופיר ליבשטיין
(צילום: דוברת מועצת שער הנגב)

9:50 - בסורוקה מדווחים על 80 פצועים


דוברות סורוקה: "בעקבות המצב הבטחוני, פונו עד כה למלר"ד סורוקה כ-80 פצועים בדרגות פציעה שונות. חלק מהפצועים במצב קשה מאוד וסובלים מפגיעות רב מערכתיות. הנפגעים מטופלים באתרים שונים בביה"ח בהתאם למצבם: בחדר הטראומה, בחדרי ניתוח ובמחלקה לטיפול נמרץ כללי".

פרופ׳ מוטי קליין, ראש מטה החירום של סורוקה ומנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי
(צילום: דוברות סורוקה)


9:05 ארבעה הרוגים באל-קסום


מועצת אל קסום בנגב: בעקבות ירי טילים מדווח ראש המועצה סלאמה אל אטראש על 4 הרוגים וכ-12 פצועים. מד״א העביר פצועים לבית החולים. המועצה הקימה חפ״ק כבר בשבע בבוקר כדי לטפל במצב החירום.

קראו גם:

9:00 בסורוקה מכריזים מצב חירום


דוברות סורוקה: "בצל המצב הבטחוני נערך סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי מקבוצת כללית לאירוע חירום. הוכרז בביה״ח אר״ן 2. תוגברו הצוותים הרפואיים שזמינים וערוכים לתת מענה באופן מיידי וגם בהתאם להתפתחויות.
ד"ר שלומי קודש, מנהל סורוקה: " קיימנו כעת ישיבת מטה להערכת מצב בנוגע להמשך פעילות והיערכות בית החולים בהתאם לפק"ל תרחישי חירום. הכרזנו על אר"ן 2 כולל תגבור של צוותים נוספים לבית החולים, הוחלט על פתיחת מרכז מידע, פתיחת אתרים נוספים במחלקה לרפואה דחופה והעברה של מחלקות שאינן ממוגנות לאתרים ממוגנים.
הצוותים הרפואיים זמינים וערוכים לתת מענה באופן מיידי וגם בהתאם להתפתחויות״.
בשלב זה פונו לביה"ח עשרות נפגעים על רקע האירועים. עדכונים נוספים בהמשך.

8:30 - תושבים בעוטף: אין תגובה של צה"ל


תושבים במספר יישובים במועצה האזורית אשכול מדווחים בשעה האחרונה על חדירת חוליות מחבלים לתוך שטחי היישובים.
"אנחנו נצורים במרחבים המוגנים", סיפר אחד התושבים, "והמחבלים מסתובבים באופן חופשי בשטח היישוב. זה לא ייאמן. אנחנו כבר כמעט שעתיים בתוך המציאות הקשה הזו ואין שום תגובה של צה"ל. לא רואים שום מטוסים באוויר וגם לא כוחות צבא שיגיעו לכאן כדי לחסל את המחבלים. מלחמה אמיתית. ממש טירוף".

08:25 - המשטרה בדרום קוראת להישאר בבתים


דוברות המשטרה (מחוז הדרום): לאור אירועי הפח"ע, משטרת ישראל קוראת לכלל הציבור באזור לכיש וגזרת נגב בעוטף עזה להימנע בשלב זה מיציאה מהבתים, להישאר במרחבים מוגנים ולדווח למשטרה על כל אירוע חריג.
כלל שוטרי ולוחמי מחוז הדרום ומג"ב יחידות מיוחדות בפיקודו של מפקד מחוז הדרום ניצב אמיר כהן יחד עם כל הפיקוד הבכיר, פועלים לניטרול איומים והגנה על האזרחים תוך ניהול לחימה במספר אירועים.
חבלני משטרה פועלים במהירות וביעילות על מנת לבודד את זירות הנפילה של הרקטות, אנו מבקשים מהציבור להתרחק מזירות נפילה ולהישמע להוראות השוטרים בשטח.

4 צפייה בגלריה
נפילה באזור צומת הקאנטרי
נפילה באזור צומת הקאנטרי
נפילה באזור צומת הקאנטרי
(צילום: פרטי)

8:05 - צה"ל מכריז על מצב מלחמה


הודעת דובר צה"ל: "צה״ל מכריז על מצב כוננות מלחמה. בשעה האחרונה החל ירי מסיבי של רקטות לשטח ישראל מעזה, ומחבלים חדרו לשטח ישראל במספר מוקדים שונים. תושבי הדרום והמרכז נדרשים להימצא בסמוך למרחבים מוגנים, ובעוטף עזה בתוך מרחב מוגן. בשעה זו מקיים הרמטכ״ל הערכת מצב, ומאשר תוכניות להמשך פעילות צה״ל. חמאס הוא הריבון ברצועת עזה, העומד מאחורי מתקפה זו, וישא בתוצאות ובאחריות לאירועים".

6:30-8:00 מתקפה בהפתעה


מדובר היה בהפתעה מוחלטת: אזעקות נשמעו החל מהשעה 6 בבוקר בבאר שבע ובישובי הסביבה. תושבים רבים נאלצו להתעורר ולרוץ למקלטים ולממ"דים. ההערכה היא כי עד כה נורו עשרות רקטות לאזור, וכן לשפלה ולמרכז. במקביל, חדור מספר חוליות מחבלים לישראל, חלקן ברכב וחלקן באמצעות רחפנים.
בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "חמאס ביצע פעולה משולבת הכוללת ירי רקטות וחדירות מחבלים לשטח מדינת ישראל. צה״ל יגן על תושבי מדינת ישראל, ארגון הטרור חמאס ישלם מחיר כבד מאוד. הציבור מתבקש להישמע להוראות פיקוד העורף להישאר בסמוך למרחבים מוגנים, ותושבי עוטף עזה מתבקשים להישאר בבתים".
בבאר שבע נפתחו המקלטים ואילו באזור עוטף עזה הונחו התושבים על ידי פיקוד העורף להישאר במקלטים ובמרחבים מוגנים. " זה פשוט מטורף", סיפר למיינט באר שבע והנגב תושב אחד היישובים במועצה האזורית אשכול, "לא זכור לנו צבר כזה של אזעקות וירי רקטות וטילים. אזעקה רודפת אזעקה והירי בלתי פוסק. אפילו ב'צוק איתן' לא היה דבר כזה".

4 צפייה בגלריה
אנשים בדרך לתפילה נאלצו להיכנס למרחב מוגן
אנשים בדרך לתפילה נאלצו להיכנס למרחב מוגן
אנשים בדרך לתפילה נאלצו להיכנס למרחב מוגן
(צילום: דניאל כהן)

במספר יישובים בעוטף עזה הונחו תושבים להישאר בבתיהם מחשש לחדירת חוליות מחבלים ליישובים באזור בחסות האש הכבדה. מהמועצה האזורית אשכול נמסר לתושבים: "בשל חשש לחדירות מחבלים במספר ישובים במועצה אנו שבים ומדגישים כי יש להישאר בתוך הבתים, לנעול דלתות ולשהות בתוך המרחבים המוגנים או הכי מוגן שיש. הצבא מבצע סריקות במרחב ואנו נעדכן בכל מידע חדש".
מספרת נטלי (33), תושבת הצפון, שהגיעה להתארח בבאר שבע: ״הגענו להתארח אצל אחי ולא דמיינו שככה יראה בוקר החג שלנו. חשבנו לקחת את הילדים לבית הכנסת אבל אין סיכוי שנזוז מאזור המרחב המוגן״.
דוברות מד"א: עדכון נפגעים נכון לשעה 07:55: חובשים ופראמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבתי החולים בדרום ובשפלה סה"כ 16 נפגעים, בהם: אישה בשנות ה-60 שנפגעה מפגיעה ישירה ומותה נקבע במקום, 2 במצב קשה, 6 במצב בינוני ו-7 במצב קל.
צוותי מד"א שנמצאים בכוננות שיא ממשיכים לצאת ולסרוק בזירות אירועי נפילות וירי חי ולטפל בנפגעי חרדה ונפגעים קל כתוצאה מנפילות בדרך למרחב המוגן. במד"א פונים לציבור להישמע להנחיות פיקוד העורף ובזמן אזעקה להגיע בזהירות ובבטחה למרחב המוגן ולהמתין 10 דקות על פי הנחיות פיקוד העורף. הנחיות אלו מצילות חיים.
עיריית באר שבע החליטה בעקבות המתקפה לפתוח את כל המקלטים הציבוריים בעיר. ככל הנראה חגיגות שמחה תורה יתבטלו בשל האירועים.

הידיעה מתעדכנת.