דקות ארוכות הילדים מתבוננים מבעד לזכוכית בברדלס ההולך וחוזר באי נחת, גופו שרירי וגמיש, ונראה כאילו הוא עומד לזנק בכל רגע. הילדים צועקים מהתרגשות כשהברדלס מתקרב למרחק נגיעה מהם, רגעים שמותירים בהם רושם עז. "וואו, כמעט נגעתי בו", צועק אחד הילדים בזמן הוריו מנציחים את הרגעים במצלמת הטלפון הנייד שלהם.
10 צפייה בגלריה
הופ הצ'יטה במדבריום
הופ הצ'יטה במדבריום
הכי קרוב שאפשר לטבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
סיור ב"מדבריום" - פארק החיות ע"ש ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל בבאר־שבע, שייפתח בימים הקרובים, מציע למבקרים מפגש בלתי אמצעי ונטול מחיצות עם בעלי חיים מדבריים, מאפשר להם להיכנס אל עולמם וליהנות מחוויה יוצאת דופן, מרגשת ומעניינת.

חידות וחוויות


מצוידים בבקבוק מים והרבה מצב רוח יצאנו לדרך ונהנו מכל רגע. בדרך פגשנו את חבורת התנינים, את הבבונים, הזברות והאריות, וקיבלנו הסברים מהמדריכים המיומנים.
המתקנים בפארק לא רק מאפשרים לפגוש את החיות אלא משלבים גם משחקים חינוכיים וחווייתיים.
כך למשל, בצוקים שמשמשים בית ליעלים יש קיר טיפוס ומסלולים שבהם חידות המופיעות לאורך הטיפוס. בפארק יש גם סימולטור טיסה המדמה את תעופתו והחיפוש אחר הטרף של עוף דורס, משחק מארב והתגנבות שבו המבקרים עוברים מסלול מכשולים ולומדים כיצד לארוב ולצוד כמו נמר, משחק זיהוי של סוגי טרף, ועוד מתקנים ומתחמים רבים ומגוונים.

בית חם במדבר


ב"מדבריום" חיים כמאה מינים של בעלי חיים מדבריים המורגלים לתנאי האקלים של אזור באר־שבע והנגב.
מתחם הפארק מחולק לארבעה בתי גידול מדבריים: קניון, ערבה, נווה מדבר וסוואנה, וכן אזור מפגש של האדם עם המדבר - החאן. הפארק ממחיש כיצד בעלי החיים מותאמים לבתי הגידול, ואת מגוון השיטות שהם פיתחו כדי להתמודד עם תנאי המדבר.

10 צפייה בגלריה
הקניון במדבריום
הקניון במדבריום
כמו באפריקה. הקניון במדבריום
(צילום: דייגו מיטלברג)
ואם לא די בכך, בעלי החיים במדבריום הם חלק מתוכניות שימור ורבייה לאומיות ובינלאומיות. לצידם חיים בפארק גם בעלי חיים שנפגעו בטבע, שוקמו ולא היה אפשר להשיבם לטבע בגלל חומרת פציעתם. בפארק הם מוצאים מקלט.
לשם כך נבנה בית חולים לחיות בר שלא רק מעניק טיפול רפואי לחיות הפארק אלא משמש גם מרפאה קדמית ומרכזית בנגב לטיפול חירום ומציל חיים בחיות בר שמובאות אליה מרחבי הנגב. אחרי קבלת הטיפול, חלק מבעלי החיים מוחזרים לשיקום וקליטה במדבריום וחלקם מוחזרים לטבע.
אחת החוויות המרשימות בפארק היא גשר חבלים שעובר מעל מתחם התנינים. הגשר באורך של כעשרים מטרים, וכשמביטים ממנו למטה אפשר לראות תנינים המשייטים במים ואחרים השרועים בחולות מסביב. "זה ממש מפחיד", אומרת אחת המבקרות שאזרה אומץ וחצתה את הגשר כשהיא נאחזת בחבלים.

10 צפייה בגלריה
גשר התנינים
גשר התנינים
גשר התנינים
(דייגו מיטלברג)

מפגש בלתי אמצעי


בטרם אנחנו ממשיכים ללהקת השקנאים ועדר הזברות והג'ירפות, אנחנו עוצרים להפסקה קצרה במזנון בזמן שמולנו מסתובבות הזברות במרחבים הגדולים שמסביב. לרגע אפשר לחשוב שאנחנו מטיילים בפארק קרוגר בדרום אפריקה, שמורת הטבע הגדולה במדינה זו ששטחה כשטח של מדינת ישראל.
לסיום אנחנו מבקרים באחת האטרקציות המעניינות בפארק: מפגש עם האריות והלביאות, חיות הטרף האימתניות שזוכות להתעניינות וסקרנות רבה מצד באי הפארק.
זה המקום לציין כי "מדבריום" מועמד לחברות מלאה בארגון גני החיות האירופי EAZA וחבר מלא בארגון גני החיות הישראלי, ומחויב לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר בנושא הטיפול בבעלי החיים שבאחריותו.
זאת ועוד, במדבריום מאמינים שמפגש בלתי אמצעי עם בעלי החיים והתנסות באמצעות משחק ולימוד חווייתי בתכונות המרכזיות של אותן חיות, יכולים לגרום למבקרים להבין טוב יותר את בעלי החיים ולהכיר את סביבתם מחייתן. בכך המבקרים הופכים לשותפים לעשייה ברוכה זו.

פנינה מדברית


"מדובר במגה־פרויקט בינלאומי ופורץ דרך בחשיבה שלו", אומר בהתלהבות ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ'. "פארק אינטראקטיבי מתקדם ששם את בעלי החיים במרכז, באופן שיחבר אותנו, בני האדם, לבעלי החיים ללא מחיצות ובחוויה חדשנית שטרם נראתה בעולם. כזו המשלבת חוויה, טבע, סקרנות וחינוך והכל במקום אחד".
דנילוביץ' מוסיף עוד, "המקום יהיה בית ומחסה לבעלי חיים שלא יכולים לחזור לטבע, כאלה שבסכנת הכחדה והמקום משמש מרכז טיפולי לחיות בר מכל הנגב. הפארק החדשני יהפוך לפנינה מדברית, עוגן בילוי, תרבות ותיירות מהמובילים והאטרקטיביים במדינת ישראל. אני מבקש להודות לשותפים היקרים שלנו בקרן מנדל ובפיס".
נשיא ומנכ"ל של קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, פרופ' יהודה ריינהרץ מוסר, "אנו גאים על המשך השותפות של קרן מנדל עם העיר באר־שבע ושמחים על פתיחתו של מדבריום אשר יהווה פנינה נוספת של שמחה, חוויה משפחתית וחינוך למען תושבי באר־שבע ותושבי המדינה כולה".

10 צפייה בגלריה
פלמינגו
פלמינגו
מוצאים מקלט במדבריום ומקבלים טיפול . פלמינגו בפארק
(הרצל יוסף)

קראו גם:

שמות פס


הזברות המצויות הועברו מהספארי ברמת גן אל הסוואנה בפארק החיות "מדבריום". כדי לשמור על אוכלוסייה מצומצמת ובריאה, הועברו למדבריום זכרים צעירים שיוכלו להשתלב עם הזכר הבוגר ג'רי שחי עד כה ב"נגב ZOO" עם יעלים, ראמים ויענים.

10 צפייה בגלריה
זברות
זברות
עברו מהספארי ברמת גן. הזברות
(הרצל יוסף)
להגעת הזברות מהספארי אל מדבריום יש חשיבות ענקית עבור ג'רי, בעל אופי תוקפני מעט שמתבטא בכך שהוא רודף אחרי זברות ושאר בעלי חיים. לכן הוחלט להעביר אל פארק החיות זכרים צעירים בלבד שיקבלו את סמכותו.
עם זאת, ניתן להם יתרון ביתיות, והוחלט להעביר אותם אל מתחם הסוואנה החדש כדי לאפשר להם להתאקלם ולהכיר היטב את השטח במשך כמה שבועות לפני שיפגשו את ג'רי.

הצ'יטה חזרה


ברדלס (צ'יטה) הוא הבעל חיים היבשתי המהיר בעולם המסוגל לרוץ במהירות של 110 קמ"ש. הברדלס מתמחה בציד של בעלי חיים זריזים ומהירים כמו צבאים ואימפלות.
ברדלסים היו נפוצים בעבר במישורים המדבריים של ארץ ישראל והמזרח התיכון אך נכחדו מאזורינו בשל ציד ישיר וירידה בכמות הטרף המועדף (צבאים), צמצום שטחי המחייה ובתי הגידול הטבעיים.
פארק החיות "מדבריום" שותף לכמה תוכניות רבייה ושימור מינים בסכנת הכחדה של ארגון גני החיות האירופאי, אחת מתוכניות אלה מוקדשת לברדלסים.

10 צפייה בגלריה
ברדלס
ברדלס
פעם הוא היה נפוץ כאן. הברדלס
(הרצל יוסף)

בית חדש לשמוליק


נווה המדבר ב"מדבריום" הפך לבית עבור שמוליק ההיפופוטם. ההיפופוטמים הם בעלי חיים חברתיים אך טריטוריאליים. בשל קשיים חברתיים של שמוליק באגם הספארי ברמת גן, הוחלט להעבירו למדבריום.
בקרוב יצטרף אליו גם צ'יפופו, עוד היפופוטם שלא מצא את מקומו בעדר. בקרוב מאוד צ'יפופו יגיע למדבריום ויחבור לחברו הטוב שמוליק שממתין לו בביתם החדש.

10 צפייה בגלריה
שמוליק ההיפופוטם
שמוליק ההיפופוטם
לא הסתדר בעדר. שמוליק ההיפופוטם
(ליאור עמר)

שובו של תנין היאור


10 צפייה בגלריה
תנין
תנין
כדי למנוע ריבים, כרגע אוכלסיית התנינים מונה רק זכרים
(הרצל יוסף)

בזכות פארק החיות מדבריום תנין היאור, שנכחד מארץ ישראל, שב למחזותינו. כיום מתגוררים בפארק 15 תנינים שהגיעו מחוות קרוקולוקו בערבה. התנינים קיבלו בפארק בית גידול נרחב בדומה לסביבה המדברית הטבעית. אפשר לצפות בהם שוחים בנווה המדבר, לראותם מקרוב כשהם יוצאים להתחמם מתחת לשמש, ואפילו ללכת מעליהם בגשר התנינים המאתגר. כרגע קבוצת התנינים במדבריום מונה זכרים בלבד, כולם באורך של כשלושה מטרים, כדי למנוע ריבים.

בבונים ונהנים


בבוני גינאה הם מין של קוף מסוג בבון. הלהקה החדשה במדבריום הועברה לפארק מ"נגב ZOO" והוקמה כחלק מהצטרפות בפארק לארגון גני החיות האירופאי (EAZA).
הבבונים אוכלים כחמש ארוחות ביום, רוב המזון שלהם מבוסס על ירקות ומעט פירות. כדי לגוון מוסיפים להם פיצוחים כמו אגוזים וזרעים, אורז ולפעמים גם עוף.
תוחלת החיים של בבוני גינאה החיים בגני חיות מגיעה בממוצע לכ־36 שנים.

10 צפייה בגלריה
בבונים
בבונים
מאתגרים אותם. הבבונים
(הרצל יוסף)
כדי שלבבונים לא יהיה משעמם וכדי לאפשר להם להמשיך ולקיים התנהגויות טבעיות, הפארק מספק להם משחקים וחידות שנועדו להעשיר את חיי היומיום שלהם.
לדוגמה: במקום להגיש להם את הארוחה בכלי האוכל, מפזרים המטפלים את המזון במתחם מגוריהם. כך הבבונים נאלצים להסתובב ולחפש את מזונם בדומה לאופן שבו הם משיגים מזון בטבע.

המלך הלבן


להקת האריות במדבריום מורכבת מזכר ושתי נקבות שהועברו לפארק מגן החיות הישן "נגב ZOO". שלושת האריות הם אחים שנולדו בגן החיות סוסטו בעיר נירג'האזה בהונגריה בשנת 2017.
בטבע, בהגעתם לבגרות, מגרש הזכר, אבי הלהקה, את הזכרים הצעירים טרם יוכלו לערער את מעמדו. לכן, לקראת הגעתו לגיל שנתיים, נאלץ גן החיות בהונגריה למצוא בית חם למרקוס, ואיתו הוחלט להעביר גם את שתי אחיותיו פלורה ופאונה. מרקוס, פלורה ופאונה הם אריות בעלי מופע בהיר המכונים אריות לבנים.

10 צפייה בגלריה
אריות לבנים
אריות לבנים
הגיעו מהונגריה. האריה מקס ואחיותיו הלביאות פלורה ופאונה
(הרצל יוסף)

חשוב לציין את ההבדלים בין זכרים ונקבות. נקבה לרוב תישאר עם הלהקה עם הגעה לבגרות. הלביאה זוכה לתמיכה בעת ציד מצד הלביאות האחרות בלהקה, ולכן סיכוייה לשרוד טובים יותר. לעומתה, הזכר הצעיר מגורש מהלהקה על ידי ועליו לשוטט לבדו שנים עד שהוא יהיה גדול וחזק דיו כדי להשתלט על להקה אחרת.