פרויקט כביש 6 לדרום, בקטע שבין צומת שוקת לנבטים, הוא פרויקט לאומי שמיועד לקצר את זמן הנסיעה לדימונה ולאילת ולשפר את הנגישות של הנגב למרכז הארץ. בשל חשיבותו הלאומית של הפרויקט הוא אושר ותוקצב עוד לפני ארבע שנים והעבודות המקדימות לפינוי תוואי הכביש בוצעו בשנים האחרונות על ידי חברת "חוצה ישראל".
2 צפייה בגלריה
כביש 6 לכיוון דרום
כביש 6 לכיוון דרום
כביש 6 לכיוון דרום
(צילום: הרצל יוסף)
לטענת ראש עיריית דימונה, בני ביטון, המשמש גם כיו"ר הרשות לפיתוח הנגב, נודע לו כי פרויקט המשך העבודות בקטע הכביש האמור הוקפא, וכי התקציב נלקח והועבר לטובת פרויקטים אחרים במרכז הארץ. ביטון גם טוען כי חברת "חוצה ישראל" הפסיקה את כל פעילותה בפרויקט, ואף הפסיקה לטפל בהפקעת האדמות ופינוי האוכלוסייה הבדואית המתגוררת בסמוך לתוואי הכביש המתוכנן.
במכתב ששיגר בסוף השבוע שעבר לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, טען ביטון כי "המשמעות היא עיכוב נוסף של עוד שנים רבות בהשלמת כביש 6 לדרום. אני רואה בכך פגיעה חמורה בעתיד הנגב, קיפוח ואפליה של תושבי הנגב לעומת תושבי מרכז הארץ וממשלה, שמצד אחד, מדברת גבוהה על פיתוח הפריפריה, ומצד שני, לוקחת תקציבים של פרויקט לאומי ומקפיאה את ביצועו, כל זאת מבלי ליידע כלל את ראשי המועצות ואת התושבים".
ראש עיריית דימונה מוסיף ומציין כי "כל ערי הנגב נמצאות בהסכמי גג להקמת עשרות אלפי יחידות דיור למגורים בכל עיר כדי להעביר אוכלוסייה ממרכז הארץ לנגב. עצירת פרויקט כביש 6 לנגב מהווה סטירת לחי למאמץ לקליטת אוכלוסייה מבוססת לנגב, ומוכיחה כי הממשלה מזניחה את הנגב ואת הפריפריה. אני דורש לתקצב מיד את הפרויקט ולהורות לחברת 'חוצה ישראל' לחזור מיד לביצוע העבודות לפיתוח כביש 6 לדרום".

טיפול במוקדי סיכון

מטעמה של שרת התחבורה, מירב מיכאלי, נמסר ל"ידיעות הנגב": "בשנה האחרונה הושקעו ממשרד התחבורה למעלה ממיליארד שקל בנגב ובדרום, לרבות בדימונה. השרה מיכאלי לא קיבלה לאחרונה שום החלטה בנוגע לכביש 6 דרום, ולא דיברה עם בני ביטון מאז שביקרה בדימונה לפני שלושה חודשים".

2 צפייה בגלריה
ראש עיריית דימונה בני ביטון. מצפה למחירים זולים יותר
ראש עיריית דימונה בני ביטון. מצפה למחירים זולים יותר
ראש עיריית דימונה בני ביטון. "פגיעה חמורה בעתיד הנגב"
(צילום: הרצל יוסף)

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במסגרת מדיניות תעדוף הנגב והגליל, משרד התחבורה מקדם כיום שורה ארוכה של פרויקטים תשתיתיים ותחבורתיים בדרום הארץ, ובכלל זה, שדרוג מסילות הרכבת מתל־אביב לבאר־שבע, תכנון והקמה של רכבת קלה במטרופולין באר־שבע, חישמול כלל האוטובוסים בדימונה, סלילת הכניסה לקריית המודיעין בנגב, הרחבת כביש 40 מטללים לעיר הבה"דים, המשך הרחבת כביש 232 וכביש 264 בין בית קמה למשמר הנגב, טיפול במוקדי סיכון והגברת הנגישות התחבורתית ליישובי הנגב וחתימה על הסכם רשויות השינוי באופקים.
"בתקציב האחרון שאושר שונו סדרי העדיפויות לטובת הסעת המונים, תחבורה ציבורית ושבילי אופניים ולקראת התקציב הבא יישקל מחדש תקצוב הארכת כביש 6 דרומה בהתאם לשיקולים מקצועיים ולתוכנית האסטרטגית לכבישים שהובילה שרת התחבורה. יצוין כי לא התקבלה החלטה על כביש 6 לדרום, ועל כן לא ייתכן מצב של 'ביטול' או 'עצירה' של פרויקט שכלל לא התקבלה החלטה לגביו".
קראו גם:
מחברת "חוצה ישראל" נמסר בתגובה כי "חוצה ישראל היא חברה ממשלתית המשמשת כזרוע ביצוע מובילה של מדינת ישראל להקמת מיזמים ופרויקטי תשתית לאומיים מורכבים בפריסה ארצית לשיפור וחידוש מערך התחבורה בישראל.
פרויקט פיתוח כביש 6 דרום, בין שוקת לנבטים, עתיד לקצר את משך זמן הנסיעה לעיר דימונה וממנה, לאפשר הגעה מהירה לחלקים הדרומיים של באר־שבע, ולספק גישה נוחה לאזור התעשייה הדרומי של העיר באר־שבע, מה שירחיב את אפשרויות התעסוקה באזור. החברה תוקצבה לצורך קידום זמינות בתוואי (הסטת תשתיות ופינוי התוואי) והשלמת התכנון, ובהתאם לכך, היא פועלת. החברה תמשיך לפעול על פי החלטת וסדרי העדיפויות של משרד התחבורה ותקצוב ממשלת ישראל".