זמני כניסת ויציאת שבת בבאר שבע: השבת של ה-29 ביוני בבאר שבע, כ"ג בסיוון התשפ"ד, תיכנס ביום שישי בשעה 19:30 ותצא למחרת בשעה 20:31. השבוע אנו קוראים את פרשת: שלח לך.

"וראיתם את הארץ… היש בה עץ אם אין"

(פרק י"ג, פסוק כ)

הקב"ה מדבר אל משה ואומר לו "שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען", שלח מרגלים לארץ כנען, הלוא היא ישראל והם יבדקו האם הארץ טובה או רעה, האם היא נותנת פרות או לא, "האם יש בה עץ אם אין". ואם יש, יקחו המרגלים פירות מטוב הארץ. בקצרה, לכו תראו בעיניים שלכם האם הארץ הזו, שנתתי לכם, היא ארץ טובה ופוריה.


בספר 'אוצר הדרשות הקצרות' מובא מעשה ביהודי אחד שהתגורר בעיר רבאט שבמרוקו והיה עשיר גדול. התהפך עליו הגלגל והוא ירד מנכסיו. יצא האיש מרבאט כדי לחפש עבודה שתכלכל את בני ביתו ועוד הרבה אנשים שהיו סמוכים לשולחנו והיה בטוח שהקב"ה יזמן לו את מחייתו. ואכן, מצבו של העשיר לשעבר השתפר ואט אט הוא צבר מספיק כסף כדי לשוב לביתו.
בדרך חזרה הוא עבר בעיר סאלי, גם היא עיר במרוקו. הוא הגיע לשם בערב שבת ולכן התאכסן אצל מכר שלו והפקיד, לפני כניסת השבת, את צרור הכסף שחסך בנדודיו. במוצאי שבת ביקש האורח את צרור כספו מבעל הבית אלא שלתדהמתו בעל הבית שלל מכל וכל את הדבר. "לא הבאת לי לשמור לך שום פרוטה", הוא אמר וגם צעק עליו: "אתה לא מתבייש? ישנת ואכלת בביתי ולבסוף אתה מעליל עלי עלילות?". העשיר המאוכזב החליט לתבוע את מכרו לדין תורה.
באותו זמן התגורר בסאלי רבי חיים בן עטר, בעל האור החיים הקדוש. כל אחד שטח את טענותיו והרב שאל את העשיר: "האם היה בינכם עד שהפקדת את כספך את בעל הבית?" השיב העשיר שלא מכיוון שהמעשה אירע סמוך לכניסת השבת, אבל הוא זוכר שהם ישבו תחת עץ באותו הזמן. שלח רבי חיים את העשיר להזמין את העץ להעיד בדין תורה. העשיר, שהיה בעל אמונת חכמים, הלך בלי היסוס.
המארח נשאר עם רבי חיים וכעבור כמה רגעים אמר לו הרב: "בודאי כבר הגיע האיש אל העץ". "מה פתאום, רבי", השיב המארח, "העץ רחוק והוא אינו יכול להגיע אליו כל כך מהר". אמר לו הרב: "אם טענת שלא היו דברים מעולם, מהיכן אתה יודע את מיקומו של העץ?", וציווה עליו להשיב את כספו של העשיר. השבוע במסגרת 'קבלה לשבוע' אחד בלבד, נקבל על עצמנו לדבר רק טוב על ארץ ישראל, הארץ שלנו. אף לא מילה אחת רעה.
וכמו בכל שבוע, נקדיש את הזכויות של הקבלה הטובה שלנו לזכות החטופים והחטופות שישובו כבר הביתה, לזכות חיילי ישראל ולזכות העם שלנו. שבת שלום.