"אנחנו לא יכולים לפתוח דלתות וחלונות, לא יכולים לצאת לחצר. הכביסה והחפצים מכוסים בלבן, זו פגיעה נפשית ובריאותית", כך מתלוננים תושבים המתגוררים בחלקה הצפוני של שכונת רמות בבאר־שבע.
3 צפייה בגלריה
צילומים: הרצל יוסף
צילומים: הרצל יוסף
"פגיעה נפשית ובריאותית"
(צילומים: הרצל יוסף)
התושבים מספרים שזה חודשיים, מאז החלו באזור עבודות חציבה במסגרת פיתוח לקראת בניית בתי מגורים, חייהם השתנו מהקצה אל הקצה. במקום אוויר צח התושבים, ובייחוד מי שמתגוררים בסמוך לאזור שבו מתבצעות העבודות, נושמים בעיקר אבק.
בביקורנו בשכונה נוכחנו בכמויות האבק הגדולות שמכסות כל חלקה: צמחייה, חלונות, דלתות, ריהוט חצר, כביסה שתלויה בחוץ, ועוד.

הכל לבן


"אי־אפשר לנשום, אנשים נחנקים פה", מספר יצחק פרי שמתגורר בשכונה זה 23 שנה. "זה הגיע למצב שאנחנו לא יכולים לשבת בחוץ בגינה", הוא ממשיך. "אנחנו סוגרים את הדלתות והחלונות, ובכל זאת האבק חודר לבית, זה מצב בלתי אפשרי".

3 צפייה בגלריה
צילומים: הרצל יוסף
צילומים: הרצל יוסף
"לא יכולה לפתוח את הדלת ולא את החלונות"
(צילומים: הרצל יוסף)

שכנתו מספרת, "מאז התחילו העבודות אני לא יכולה לפתוח את הדלת ולא את החלונות, הכל מכוסה בלבן. הנכדים שלי לא יכולים להגיע. הבעיה זו הגריסה של החומר. אנחנו לא נגד הפיתוח שעושים, אלא שהקימו כאן מחצבה. היכן הרשויות שצריכות להגן על הסביבה ועל חיי התושבים?".
התושבים מציעים הצעות שונות כדי להקטין את כמות האבק. "מדוע לא מרטיבים את הסלעים כדי להקטין את הכמויות הגדולות של האבק?", תוהה אחד התושבים, ותושבת אחרת מציעה "להעמיס את הסלעים על משאיות ולחצוב אותם באזורים לא מאוכלסים".
בינתיים, שום דבר לא השתנה, וגם הפניות למוקד העירוני לא הועילו, והתושבים ממשיכים לסבול מהאבק הרב ומסתגרים בבתים.

מזיק לבריאות


אסתר מרציאנו, המתגוררת בשכונה 22 שנה, מנגבת את החפצים בחצר שלה ומראה כמה אבק מצטבר עליהם. "מאז התחיל כל האבק אני לא תולה כביסה בחוץ אלא רק בבית, אבל אנחנו כל הזמן נושמים אבק, האבק חודר לבית למרות שהכל סגור, זה מצב בלתי נסבל", היא אומרת, ומראה את המטלית שבה ניגבה את האבק.
פרופ' ריאד אגבריה, שמתגורר זה 20 שנה בשכונה, מספר, "חווינו את אותו מצב לפני כשלוש־ארבע שנים, היה מצב דומה, ושוב זה חזר. מדובר באבק בלי סוף, אחרי שאנחנו חוזרים מהעבודה אנחנו לא יכולים לפתוח חלונות או לשבת במרפסת, במיוחד אלה המתגוררים בשורת הבתים בצד של האתר. האבק הזה מלכלך וגם מזיק בריאותית לאנשים שיש להם בעיות ריאות. למה צריכים לעבוד עד השעה 19:00 בערב? למה לא מרטיבים את הבורות?", הוא אומר ותוהה, "היכן הרשות המקומית והמשרד להגנת הסביבה? איך מאשרים לעשות דבר כזה? אנשים פה סובלים ולא יודעים עד מתי זה יימשך, הגינון, הצמחייה והחצר, הכל אבק, עד מתי?".

3 צפייה בגלריה
צילומים: הרצל יוסף
צילומים: הרצל יוסף
הכל לבן
(צילומים: הרצל יוסף)

קראו גם:

התושבים הודיעו כי אם המצב יימשך, הם ישקלו לצאת למאבק, כולל פנייה לערכאות משפטיות. הם מדגישים שהם לא מוכנים להשלים עם הפגיעה בבריאותם ועם הפגיעה בסביבה שהם מתגוררים בה: "החיים שלנו הפכו לגיהינום", הם אומרים.

ננקוט אמצעים


דובר עיריית באר־שבע, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "החברה הכלכלית לפיתוח ב"ש, תנקוט בכל המאמצים כדי לחייב את החברה המבצעת את עבודות הפיתוח, לעמוד בדרישות התקן של איכות הסביבה. האגף לאיכות הסביבה בעירייה הוציא הנחיות ברורות בתנאי ההיתר לטיפול במפגעי האבק. העירייה תפעל ביתר שאת להביא עד למינימום את מפגע האבק ולשמירה על איכות החיים והסביבה של התושבים המתגוררים בקרבה לאתר העבודה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה פנה לבירור העניין מול עיריית באר־שבע ויבחן את הנושא".