התחבורה הציבורית בין באר־שבע לנמל התעופה בן גוריון מעולם לא נחשבה ליציבה במיוחד. קווי אוטובוס במהלך שעות הלילה לטרמינל 3 בוטלו שוב ושוב לאורך השנים, וההגעה ברכבת נחשבת כמעט תמיד לסיוט לא פשוט עבור משפחות שרק מבקשות להגיע לשדה התעופה בצורה נוחה, רגע לפני שהן ממריאות לחופשה.
2 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת בנתב"ג. דרך ארוכה לנוסעים מהנגב
תחנת הרכבת בנתב"ג. דרך ארוכה לנוסעים מהנגב
תחנת הרכבת בנתב"ג. דרך ארוכה לנוסעים מהנגב
(צילום: יריב כץ)
גם בקיץ הנוכחי אין בשורות גדולות בגזרת הרכבות לנתב"ג. באר־שבע אמנם מתיימרת להיות מטרופולין, אבל אם חשבתם להגיע לנתב"ג בצורה פשוטה ברכבת, אתם יכולים רק לחלום על זה.
חגית, תושבת בירת הנגב, טסה לפני שבועיים לחו"ל לחופשה שנתית עם שני ילדיה. היא לא שיערה לעצמה שההגעה לנתב"ג תהיה כה מטלטלת ומכבידה. כיוון שאין רכבת ישירה לשדה התעופה בן גוריון, היא נאלצה לנסוע לתל־אביב ומשם להמשיך ברכבת נוספת לנתב"ג. "זה פשוט אבסורד", היא מספרת ל"ידיעות הנגב", "אני עם שני ילדים, שתי מזוודות גדולות ושתי מזוודות טרולי, וצריכה לעבור מתחנה לתחנה כאילו אני במירוץ למיליון. הגענו לטרמינל 3 עם הלשון בחוץ ובידיעה שמחכות לי גם שם עוד שלוש שעות של המתנה בתור. למה אין קו ישיר לשדה התעופה? איך זה שבאר־שבע נשארה מאחור בנושא הזה?".

אין חזרה

חגית ממש לא לבד. ההגעה הלא פשוטה לנתב"ג מקוממת תושבים רבים בבאר־שבע, אבל התלונות לא נעצרו רק שם. נוסעים רבים מספרים כי תחנות נוספות נוספו לקווים בגלל עבודות תשתית, וזמני הנסיעה התארכו. בשעות מאוחרות יותר, בעיקר בקו המזרחי מבאר־שבע לכיוון מרכז הארץ, דווח על מספר מקרים בהם בוטלו מספר קווים ותושבים נאלצו להסתדר עם אוטובוסים.
גם לוחות הזמנים, מספרים השבוע תושבים שמרבים לנסוע ברכבות, הם בגדר המלצה בלבד, לנוכח עבודות שמתבצעות במסילות הרכבת בשעות הלילה. תלונות רבות בנושא הגיעו בעיקר מתושבי אופקים ונתיבות, העושים את דרכם דרך הקו המזרחי לכיוון שדרות ומשם למרכז.

2 צפייה בגלריה
תחנת רכבת מרכז. אחת הנקודות בהן תתחבר הרכבת הקלה
תחנת רכבת מרכז. אחת הנקודות בהן תתחבר הרכבת הקלה
תחנת רכבת באר שבע מרכז
(הרצל יוסף)

מלבד החלפת הרכבות בנסיעה לנתב"ג, עולות טענות נוספות על השירות שמקבלים תושבי הנגב מרכבת ישראל באופן כללי. אחת הטענות שנשמעת שוב ושוב היא על כך שהשירות הרכבתי בין באר־שבע לתל־אביב מסתיים בשעה 21:30 ואין דרך לחזור לעיר בשעות מאוחרות יותר.
"אנחנו מדברים על עיר היי־טק ועל סייבר, ובדברים הכי אקוטיים אנחנו בפיגור, איך רוצים לשכנע תושבים מהמרכז להגיע לכאן כשהנגישות לוקה בחסר?", אומר נוסע, תושב באר־שבע. "לפעמים הדברים האלה משגעים אותי. פשוט התרגלנו לקבל שירות סוג ב'. זה כבר נהיה די ברור שאין רכבת ישירה לשדה התעופה כי בעצם אף אחד לא נלחם על זה. נכון שיש אוטובוס בשעות הלילה, אבל מה עם הגעה בשעות היום? הבעיה היא לא של צעירים שטסים לחו"ל, אלא של משפחות עם ילדים שלא מעוניינות לעשות את הנסיעה לנתב"ג ברכב".
ויש גם מי שמכוון את החצים לא רק לכיוון הרכבת אלא גם לעיריית באר־שבע. "אני מצפה מראש העירייה לשים את כובד משקלו בנושא", אומר אופיר (42), עצמאי בתחום עסקי המזון. "ראינו רק לפני שבועיים איך רכבת ישראל נרתמה לסייע לאוהדי הפועל באר־שבע להגיע למשחק בנתניה אחרי התערבות של העירייה. זו מחווה יפה, אבל מה קורה בשאר השנה? אנחנו לא מקבלים שירות טוב כפי שמקבלים בערים אחרות. אני מצפה מרוביק דנילוביץ' לדפוק על השולחן של מנהלי הרכבות בקטע הזה. כולם יודעים מה הכוח שלו ורוביק הוא הראשון שמדבר כל הזמן על באר־שבע כעיר העתיד של ישראל, אז בוא נאמר את האמת, עיר העתיד אנחנו לא אם אין רכבת ישירה לנתב"ג או אם בשעה 21:30 אין עם מי לדבר על רכבת חזרה לבאר־שבע".
תושב באר־שבע: "בוא נאמר את האמת, עיר העתיד אנחנו לא אם אין רכבת ישירה לנתב"ג או אם בשעה 21:30 אין עם מי לדבר על רכבת חזרה לבאר־שבע"
אמנם משרד התחבורה הסדיר קו שעושה את הדרך מבאר־שבע לשדה התעופה, אבל נוסעים שעלו עליו סיפרו כי מדובר בנסיעה קשה מאוד שאורכת יותר משעתיים, כיוון שהאוטובוס עוצר בלא מעט תחנות.
"הגעתי בסביבות 01:30 לנתב"ג", מספרת תושבת באר־שבע שנחתה בלילה בשדה התעופה. "אחרי שיצאנו לאולם קבלת הפנים רצנו לתפוס את האוטובוס אבל השעה הייתה מאוחרת ופספסנו אותו בכמה דקות. המשמעות היא שהיינו אמורים לחכות שעה לאוטובוס הבא. בשל התשישות והעייפות, החלטתי לתפוס מונית ספיישל רק כדי להגיע הביתה. שילמתי 400 שקל וזה רק בגלל שהנהג ראה שהייתי עייפה והסכים לגבות מחיר נמוך יותר. לידי היו נוסעים שגם התעניינו במונית ספיישל, אבל ויתרו על הנסיעה בגלל העלות שלה וחיכו שעה לאוטובוס. הכי מבאס שאנשים מערים אחרות שנחתו יחד איתנו מצאו דרכי תחבורה יעילות ומהירות להגיע הביתה, ורק תושבי הנגב שהיו שם, היו חסרי אונים".

עובדים על זה

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות חברת רכבת ישראל, פועל בימים אלה לחשמול מערך מסילות הרכבת, במטרה לשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעות ולנוסעים ברכבת. זאת, באמצעות הפעלת רכבות חדישות ומהירות שיאפשרו לקצר את זמני הנסיעה ולהגביר את תדירות הנסיעה ואת רמת הדיוק של הרכבות. הפסקת תנועת הרכבות בשעות הערב בקו המזרחי לבאר־שבע נובעת מעבודות חשמול המסילות בין התחנות לוד ורחובות. עם סיום עבודות החשמול יוחזר שירות הרכבות לסדרו ויפעל גם בשעות הערב המאוחרות".
עוד נמסר ממשרד התחבורה: "זמן עבודות החשמול מבוצעות בשעות הלילה, בימי שישי ומוצאי שבת בהן מספר הנוסעים נמוך משמעותית. משרד התחבורה ורכבת ישראל עושים מאמצים רבים לקצר ככל האפשר את לוחות הזמנים של עבודות לחשמול מערך הרכבות בישראל. עם סיום העבודות, מערך הרכבות בישראל יתבסס כולו על רכבות חשמליות ויעמוד בשורה אחת עם המדינות המתקדמות באירופה. נציין, כי כיום מפעיל משרד התחבורה קו אוטובוס ישיר מבאר־שבע לנמל התעופה בן גוריון (קו 469) החל מחצות ועד השעה חמש בבוקר".
מעיריית באר־שבע נמסר: "העירייה מקיימת קשר שותף מול רכבת ישראל ועוקבת אחר הפרויקטים השונים של הרכבת בעיר. לאחרונה פנתה העירייה לרכבת בסוגיית הקווים ונמסר לנו כי הרכבת נמצאת בעיצומו של פרוייקט חישמול התשתית המסילתית העתיד להסתיים ב־2025. העבודות אינן יכולות להתבצע בזמן נסיעת רכבות, ולכן בכדי למנוע פגיעה משמעותית במרקם החיים היומיומי, מרבית העבודות מתבצעות בלילות ובסופי שבוע, כאשר מספר הנוסעים נמוך משמעותית מימי שגרה, וכתוצאה מכך נפגע השירות אך ורק בשעות עם מיעוט נוסעים. בתקופה הקרובה יוחזר השירות הרכבתי בין תל־אביב לבאר־שבע בשעות הערב המאוחרות ובימי שישי. לאחר שיסתיים פרוייקט החישמול, תחזורנה גם רכבות הלילה בין באר־שבע ומרכז הארץ".
אפשרויות הגעה בתחבורה ציבורית מבאר־שבע לנתב"ג:
במהלך היום: נסיעה ברכבת למחלף ההגנה והחלפת רכבת לנתב"ג
במהלך הלילה: אוטובוס ישיר הפועל בין חצות לחמש בבוקר