אין רגע דל בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית. המחאה צוברת תאוצה בבאר־שבע משבוע לשבוע, ונראה שמהפגנה להפגנה נוספים עוד ועוד תומכים.
בירת הנגב, שהפכה למוקד מרכזי בהפגנות, יוצרת חלוקה ברורה בין תומכים למתנגדים והרוחות סוערות, כאשר לאיש לא ברור לאן זה מוביל. דבר אחד בטוח: השסע החברתי רק הולך ומעמיק בין הצדדים, והחשש מאובדן שליטה הוא מוחשי מתמיד.
2 צפייה בגלריה
הפגנת מתנגדי הרפורמה בבאר שבע
הפגנת מתנגדי הרפורמה בבאר שבע
ההפגנה הגדולה שנערכה בשבת שעברה
(הרצל יוסף)
מי שכבר מאסו בהפגנות המתקיימות מדי שבוע הם תושבים המתגוררים סמוך למוקדי המחאה. "אני מתגוררת בשכונה ב' ומדי יום אני מוציאה את בתי מהפעוטון בשכונה ג' בסביבות השעה 15:00. ברגע שסוגרים כבישים ראשיים כמו שדרות רגר, אני נאלצת לתמרן כדי להגיע לקחת את הילדה", מספרת שרון כהן. "זה הפך לריטואל קבוע שמשבש לנו את החיים. סגירה של כבישים למשך שעות גם גורמת לפקקים במספר מקומות ברחבי העיר. רובם של המפגינים לא מהעיר, שיילכו להפגין בלי הפסקה במרכז".
מסלול צעדת המחאה של המפגינים משתנה מדי שבוע. בשבוע שעבר, לדוגמה, התקיימה צעדה שהחלה משער אוניברסיטת בן גוריון מול "סורוקה" והסתיימה בפארק הסופרים בשכונה ב'.
לצורך הצעדה המשטרה חסמה את הרחובות שדרות בן גוריון, שדרות רגר, יעקב אבינו, שאול טשרניחובסקי, ורחובות צדדיים אחרים. מדובר בצירים מרכזיים שלהם השפעה על זרימת התנועה ברחבי העיר.
ליוסי בננו, סגן ראש העירייה לשעבר וחבר מפלגת ליכוד, נמאס מההפגנות. "צריך לעשות לזה סוף" הוא אומר חד וחלק. "אנחנו מדינת חוק, מי שמשבש את שגרת החיים צריך להיעצר בלי חוכמות. להפגין מותר, אבל אסור לחסום כבישים לא. שיפגינו בתוך אצטדיון, ברחבת העירייה, אבל לא על הכביש, ולהפוך את זה לשגרה. זה משבש לאנשים את החיים, די, מספיק. יש דין אחד לכולם, לא ייתכן שתהיה אנרכיה בתוך המדינה, כי השמאל שולט בקטע הזה עם התקשורת, ולכן צריך את הרפורמה וללכת עד הסוף, ואני אומר שההפגנות לא בגלל הרפורמה אלא בגלל שהם לא רוצים את ימין בשלטון".
מפגינים נגד הרפורמה דוחים את הדברים וטוענים כי ההפגנות הן על דמותה העתידית של מדינת ישראל כמדינת חוק עם איזון בין הרשויות: הכנסת, הממשלה ובית המשפט.
עידו אטיאס, אחד ממארגני ההפגנות בבאר־שבע ותושב העיר אומר: "המטרה של ההפגנה היא אכן לעורר דיון דרך הפרעת הסדר הקיים, שזו הפרעה שעדיפה פי אלפי מונים מפירוק הדמוקרטיה שלנו וההסכמות הבסיסיות ביותר שישבשו לנו את ההתנהלות הרבה יותר".
כלומר, יש מחיר לדמוקרטיה?
"כן, גם אנחנו משלמים מחיר בחיים האישיים שלנו. הכל נדחק הצידה: עבודה, חיים אישיים, משפחה, זוגיות".

הימין מתעורר


בפעם הראשונה בהפגנות בהן משתתפים אלפים נגד הרפורמה, הגיעו בשבת שעברה גם כמה עשרות אנשי ימין להפגין מולם. הודות לנוכחות של שוטרים בראשות רנ"ג אילן כליפה שמלווה ומפקח על ההפגנות מאז תחילתן, נמנע עימות בין הצדדים.
2 צפייה בגלריה
הפגנת תומכי הרפורמה בבאר שבע
הפגנת תומכי הרפורמה בבאר שבע
הפגנת תומכי הרפורמה בבאר שבע
(הרצל יוסף)

בשלב מסוים כמה מפגינים נגד הרפורמה המשפטית, או כפי שהם מגדירים אותה "הפיכה משטרית", הגיעו לרחבת העירייה בכיכר מנחם בגין, הורידו את דגל העירייה מבניין העירייה לחצי התורן, וקראו בקריאות קצובות "לא נוותר".
האירוע גרם לסערה והלהיט את הרוחות. רבים מהמפגינים טענו כי מדובר באקט סימבולי שנועד להוציא תגובה מראש העירייה, רוביק דנילוביץ'. סגן ראש העירייה, שמעון בוקר, שמדבר בשבחי הרפורמה המשפטית, הגיש תלונה במשטרת באר־שבע על פגיעה בכבוד הדגל וסמל המדינה. "קומץ אנרכיסטים ביזו את דגל המדינה והם פורעי חוק", אמר בוקר, והוסיף כי מדובר, "בחציית כל הקווים האדומים, אנו רגילים לראות את אויבנו פוגעים בדגלי המדינה ולא את אחינו".
בוקר מבהיר כי "זכותו של כל אחד להפגין", אולם באותה נשימה הוא אומר כי ישנה קבוצה מצומצמת של מפגינים שמחפשת פרובוקציות: "למה להפגין ולצעוד בתוך השכונות? הרי כולם יודעים שבשכונות הללו רובם ככולם הצביעו לימין, חלק מהמפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון, חוסמים כבישים, אנחנו קוראים להם לבוא ולהידבר, והם מסרבים". מנגד, מפגינים טענו כי "לא מדובר בשום פרובוקציה אלא במחאה לגיטימית נגד הפיכת ישראל לדיקטטורה".
עידו אטיאס, לקח על עצמו לענות גם לסגן ראש העירייה: "המחאה מניפה בגאווה את דגל ישראל. אנחנו מבזים את הדגל? זה עוד שקר שהוא (בוקר - י.ל) מפנה נגדנו, ואני מצפה גם מראש העיר לגנות את דבריו, והייתי מצפה ממנו להתייצב לצד המוסדות הדמוקרטיים של המדינה כפי שראינו הרבה ראשי רשויות כבר עושים את זה. אם הוא רוצה להוביל את הנגב, אז בוא תוביל את הנגב במאבק על הדמוקרטיה".
יש לציין כי דנילוביץ' הודיע כי הוא תומך במתווה של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ואף השתתף בפגישה של ראשי ערים בבית הנשיא.
עידו אטיאס, ממארגני ההפגנות: "המטרה של ההפגנה היא אכן לעורר דיון דרך הפרעת הסדר הקיים, שזו הפרעה שעדיפה פי אלפי מונים מפירוק הדמוקרטיה שלנו"
בעניין כינויים כמו "אנרכיסטים" שמרגיזים מאוד את אנשי המחאה, אומר עידו אטיאס כי "מנסים לצייר את המחאה בצבעי דה־לגיטימציה, אנחנו מכירים את מכונות הרעל והשקרים, אני חושב שאף אחד כבר לא קונה את זה. מדברים פה על מילואימניקים, טייסים ורופאים. מדובר בפטריוטים אוהבי המדינה שנלחמים על דמותה של ישראל יהודית ודמוקרטית, לא היינו מוותרים על אף מרכיב מהשניים".

קראו גם:

ההפגנות לאן?

לו"ז ההפגנות בבאר־שבע עמוס באירועים, וראשי המחאה אומרים כי ההפגנות יילכו ויתעצמו. בעתיד הנראה לעין לא נראה כי הצדדים יגיעו לפשרה, וכל צד נמצא במסלול שונה: המפגינים ממשיכים לתכנן את המחאות ובמקביל הממשלה ממשיכה לקדם את חוקי הרפורמה בכנסת. עם זאת, לשני הצדדים ברור כי מועדים רגישים כמו יום הזיכרון נמצאים מעבר לפינה, ויש לנקוט במשנה זהירות.
עידית אבישי, תושבת מיתר, פעילה ותיקה כולל בהפגנות בבלפור, עורכת השוואה בין ההפגנות בבלפור להפגנות הנוכחיות: "זה משהו שונה לגמרי. אז היינו מעטים ואמרו שאנחנו עושים נזק. הפעם המחאה סוחפת, ואני מרגישה שיש תמיכה גדולה מהציבור. זה עושה הרגשה מדהימה שסוף סוף אכפת לאנשים מה קורה במדינה הזאת. כל הדור הצעיר לומד מה זאת דמוקרטיה. אולי גם מישהו מהם יחליף את הדור הזה של הפוליטיקאים".