לראשונה בישראל נערכת רשות מקומית למצב חירום אקלימי. על רקע החשש מגלי חום קיצוניים בקיץ הקרוב, במהלכם עלולה הטמפרטורה להגיע לכדי 49 מעלות צלסיוס, נערכת עיריית באר־שבע למצב חירום אקלימי.
2 צפייה בגלריה
שמש גל חום - תמונת פייסבוק
שמש גל חום - תמונת פייסבוק
שמש גל חום
(צילום המחשה: shutterstock)
בעירייה החלו בסדרת צעדי היערכות בהתאם לתוכנית חירום מוסדרת, בהם הפעלת מוקד חירום "נוהל חום", מיפוי אוכלוסיות פגיעות, והכנת תוכנית לעמידה בקשר עמן, מיפוי תשתיות חיוניות ופגיעות ומיפוי של אירועים המוניים בסיכון גבוה והתאמתם לתנאי קיצון.
במסגרת התוכנית כבר ננקטו צעדי מנע, ביניהם מיפוי אירועים המוניים במרחב האורבני וביטול שוק האיכרים, שתוכנן במדרחוב העירוני ביום שישי לפני שבועיים, על רקע השרב הכבד ששרר באותו יום באזור.
ההחלטה להפעיל את תוכנית החירום התקבלה בעירייה על רקע תרחיש הייחוס הלאומי למזג אוויר קיצוני בקיץ הקרוב, שפרסמו רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי.
על פי התרחיש, בחודשים יוני־ספטמבר ייתכנו שני גלי חום חמורים בחודש, שיימשכו שלושה־ארבעה ימים ושבהם תשרור טמפרטורה של עד 49 מעלום צלזיוס. במהלך גלי החום שיא צריכת החשמל תעלה בעשרה אחוזים, התמותה צפויה לעלות בשמונה וחצי אחוזים, וממוצע האשפוז עקב מחלות לב וכלי דם יהיה גבוה בשיעור 10־15 אחוז.

"המשבר נמצא כאן"


לאור אותן תחזיות, הוחלט בעיריית באר־שבע להפעיל את תוכנית החירום "נוהל חום" ובימים הקרובים תפרסם העירייה את התקנות וההנחיות הנובעות מכך.
צעדי החירום שיינקטו על ידי העירייה במסגרת תוכנית "נוהל חום" כוללים כינוס ועדת משק לשעת חירום, הכנת חומרי הסברה כתובים ומצולמים להפצה לתושבים ברגע האמת, מיפוי אוכלוסיות פגיעות, בהן תינוקות וקשישים, מיפוי תשתיות חיוניות כמו כבישים ומערכות חשמל ותקשורת והתאמת אירועים רבי משתתפים שייערכו בקיץ לתנאי קיצון אקלימיים.

2 צפייה בגלריה
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
העיר באר שבע - תמונת פייסבוק
העיר באר שבע. נערכת לגלי חום קיצוניים
(צילום: הרצל יוסף)

"סוגיית משבר האקלים", מציין פרופ' עדי וולפסון, יועץ ראש עיריית באר־שבע לנושא משבר האקלים, "כבר איננה עניין של תרחישים ערטילאיים בעולם האקדמיה או במוסדות המתאימים של האו"ם. המשבר נמצא כאן ועכשיו ועל המדינה, כמו גם על כל רשות מקומית במדינה, להיערך לכך בהתאם".
לדברי פרופ' וולפסון, מומחה לקיימות, איש המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון, "גלי חום משפיעים על היבטים שונים של החיים בעיר, לרבות בריאות האדם והטבע, פעילות של תשתיות קריטיות, עליה בתחלואה ואף סכנת מוות של אנשים כתוצאה מגלי החום. ההשפעות יכולות להיות ישירות או עקיפות, מקומיות ולאומיות ולטווח הארוך והקצר. לכן, הן מצריכות היערכות בשגרה, כלומר לפני גל החום, וכן היערכות מיוחדת בחירום, במהלך גל החום".

קראו גם:

התרחישים לקיץ:


בחודשים יוני־ספטמבר ייתכנו שני גלי חום חמורים בחודש שיימשכו 3־4 ימים.
הטמפרטורה עשויה להגיע ל–49 מעלות.
במהלך גלי החום שיא צריכת החשמל יעלה ב–10 אחוזים.
התמותה צפויה לעלות בשמונה וחצי אחוז וממוצע האשפוז עקב מחלות לב וכלי דם יהיה גבוה בשיעור 10־15 אחוז.
* התחזיות פורסמו על ידי רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון והשירות המטאורולוגי