כוחות מג"ב ייעודיים החלו לפעול השבוע בבאר שבע במסגרת התוכנית להגברת הביטחון האישי בעיר בהמשך להחלטתו של מפקד מחוז הדרום של המשטרה, ניצב פרץ עמר. בחודשים הקרובים תפעל בעיר מפקדת מג"ב דרום בהובלתו של מפקד מג"ב דרום, ניצב משנה תומר אלדר' באמצעות הזרועות המבצעיות של המרחב - זרוע שחר וזרוע סמ"ג.
2 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בבאר־שבע
כוחות מג"ב בבאר־שבע
כוחות מג"ב בבאר־שבע
( צילום: דוברות המשטרה)
על פי ההערכות, מאות לוחמי ולוחמות מג"ב יוצבו במשך כחודשיים בעיר ויפעלו בריכוזי קהל, מוקדי בילוי וקניות, צירי תנועה מרכזיים ופארקים, כדי לחזק את תחושת הביטחון של תושבי העיר.
קראו גם:
לוחמי מפקדת מג"ב דרום ישתלבו בפעילותם של שאר הכוחות הפועלים בעיר, ובהם שוטרי תחנת באר־שבע, השיטור העירוני ואגפי העירייה. אליהם תתווסף בהמשך גם יחידת ביטחון חדשה שעיריית באר־שבע מקימה בימים אלה.
רוביק דנילוביץ': "מדובר במכפיל כוח חשוב שיסייע במאמץ לשמירה על הביטחון האישי. נמשיך לפעול להכנסת כוחות נוספים להגברת הביטחון"
לקראת הצבת הכוחות בעיר תדרך נצ"ב תומר אלדר את המפקדים ואמר, "כלובשי מדים תושבי הדרום, אנו מגיעים חדורי מוטיבציה ונחושים לפעול למען תושבי העיר. הצ'ק היחידי שאנחנו יכולים לפרוע הוא תחושת הביטחון של כל תושבי העיר".
ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', בירך על כניסת כוחות מג"ב לפעילות בעיר, וציין, "מדובר במכפיל כוח חשוב שיסייע במאמץ לשמירה על הביטחון האישי. נמשיך לפעול להכנסת כוחות נוספים ופעילות מיוחדת להגברת הביטחון ושמירה על הסדר הציבורי".

הבטחות רבות

אין זו הפעם הראשונה שכוחות מג"ב נפרסים בעיר כדי להגביר את תחושת הביטחון וכדי לטפל באלימות ובפשיעה בבאר־שבע ויישובי הסביבה. החלטה דומה התקבלה בחודש אוקטובר אשתקד, בהודעת השר לביטחון פנים, עומר בר לב, שהשתתף בכינוס חירום של ראשי הרשויות שנערך בלהבים, כי שתי פלוגות מג"ב ירדו דרומה.
הצבת כוחות מג"ב בעיר עוררה אז תקוות רבות בקרב תושבי העיר וסביבתה, והם קיוו לקבל בחזרה את תחושת הביטחון האישי שאבדה אחרי סדרה של מעשי פשיעה ואלימות קשים במיוחד.
למרות שכניסת כוחות מג"ב לוותה בקול תרועה רמה ובתקוות גדולות, התברר עד מהרה שהם הוצבו בעיר לזמן קצר ביותר ונוכחות הכוחות לא הורגשה בריכוזי אוכלוסייה ובמרכזי מסחר הומי אדם. שבועיים בלבד לאחר מכן התבשרו התושבים שהוחלט שהפלוגות יסיימו את פעילותן בעיר בנימוק שהלוחמים סיימו את שירות המילואים שלהם.
2 צפייה בגלריה
כוחות מג"ב בבאר־שבע
כוחות מג"ב בבאר־שבע
כוחות מג"ב בבאר־שבע
( צילום: דוברות המשטרה)
חודש לאחר אירועי הירי בתגרה ההמונית במתחם בית החולים "סורוקה", אירוע חמור שבו נעשה שימוש בנשק חם בלב העיר, סייר ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, באזור הדרום. במפגש הטעון עם ראשי הרשויות הם זעמו על "ההפקרות", כלשונם, ברחובות ואובדן המשילות. בסיום הישיבה יצא בנט בליווי פמלייתו לעמדת תצפית על העיר רהט, והצהיר כי "עוברים מהגנה להתקפה". אמירה זו ואחרות בסגנון יצרו ציפיות גדולות בקרב התושבים, אלא שמהר מאוד התברר שאין בהם ממש.
תחושת הביטחון האישי של תושבי באר־שבע והסביבה נפגעה עוד יותר לאחר הפיגוע הקשה שאירע בחודש מרץ בסמוך למרכז "ביג". בפיגוע הרצחני נרצחו ארבעה תושבים במסע הרג מתוכנן ומתוזמן.

מנותקים מהמציאות

ומה התושבים חושבים על הצבת פלוגות מג"ב בעיר? "הכוח של העבריינים הולך ומתגבר", אומר השבוע תושב באר־שבע. "אני מבין שהשמיכה קצרה ושהמשטרה מתמודדת עם אלף ואחד דברים, אולם לצערי, לא כך מתמודדים עם טרור אזרחי שאותו אנחנו פוגשים בכבישים, במרכזי מסחר, ויריות מדי ערב. נראה לי שיותר מנסים להרגיע את הציבור, סוג של פסיכולוגיה, ולא באמת מתמודדים עם התופעה הקשה".
תחושות דומות מביעים גם תושבים אחרים שאינם משוכנעים כלל שכניסת כוחות מג"ב אכן מבטאת שינוי במדיניות במאבק בפשיעה על גווניה. "בפעם הקודמת שהגיעו לכאן כוחות מג"ב", אומר תושב נוסף של העיר, "זיהינו פה ושם ניידות במרכזי קניות ובצמתים סמוך לעיר, אבל לאחר ההבטחות הן התפוגגו כאילו לא היו, והבעיות נשארו אותן בעיות. רכבים עם צעירים שמטרידים תושבים, נהיגה פרועה בכבישים, מקרי שוד שהיו בשכונות הוותיקות, ועוד. נמאס לנו מהבטחות ומתמונות של יחסי ציבור, אנחנו רוצים לראות מעשים בשטח".
שמעון בוקר: "תושבי הדרום הפכו בני ערובה משום שמדינת ישראל לא רואה בנו אזרחים שווי זכויות כמו התל־אביבים"
דבריו של מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, בישיבת הממשלה לפני שבועיים, שאמר כי המצב בדרום "טוב מאי פעם", עוררו זעם רב בקרב תושבים רבים. "זה מה שמוכיח שוב ושוב שהגורמים האחראים מנותקים מהמציאות ולא ממש מבינים את הסכנות האמיתיות ואת חומרת המצב", אומרת השבוע תושבת עומר. "כל יום שבו אני נוסעת הביתה ולא מעורבת בתאונה, זה יום טוב מבחינתי. הכבישים בנגב הם רולטה רוסית, וכל מי שמדבר על מצב טוב פשוט לא יורד לשטח".
סגן ראש עיריית באר־שבע, שמעון בוקר, המתמודד לכנסת במשבצת מחוז הנגב מטעם הליכוד, דיבר בכנס פעילים על מצב הפשיעה והאלימות בדרום והזהיר: "לצערי הרב תושבי הדרום הפכו בני ערובה משום שמדינת ישראל לא רואה בנו אזרחים שווי זכויות כמו התל־אביבים".
תושב באר־שבע: "בפעם הקודמת שהגיעו לכאן כוחות מג"ב זיהינו פה ושם ניידות במרכזי קניות ובצמתים סמוך לעיר, אבל לאחר ההבטחות הן התפוגגו כאילו לא היו והבעיות נשארו אותן בעיות"
בוקר אומר כי הגיע הזמן שתושבי הדרום יתעוררו ויתבעו ממדינת ישראל לשנות את סדר העדיפויות שלה. "המצב הגיע לנקודת שפל שאין נמוכה ממנה, ואנחנו חייבים להבין שיש לנו כוח לשנות זאת, אנחנו פשוט חייבים להתחיל לפעול".
יש לציין כי בחלק משכונות העיר כבר החל לפעול פיילוט "משמר השכונה" בו פעילים תושבים מתנדבים המסיירים באזור מגוריהם. כמו כן במספר יישובים בנגב חל גידול במספר המתנדבים למשמר אזרחי. נתון נוסף שנמצא כל הזמן בעלייה, ומלמד יותר טוב מכל על תחושת הביטחון של התושבים, הוא הביקוש הגבוה שנרשם באתר של המשרד לביטחון פנים להוצאת רשיון לנשק אישי.
לעדכונים - חדשות באר שבע