השבוע צוין ברחבי העולם היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. עמותת "אור ירוק" פרסמה את נתוני הדוחות שחילקו העיריות לנהגים שתפסו מקום חנייה השמור לנהג נכה.
2 צפייה בגלריה
חנייה השמורה לנכים בבאר שבע
חנייה השמורה לנכים בבאר שבע
חנייה השמורה לנכים בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

מקום החנייה השמור לנהג עם צרכים מיוחדים, נמצא בסמוך למדרכה והוא עונה על הצורך לאפשר לאותו אדם לחנות ולעלות למדרכה בצורה מהירה ובטוחה ככל האפשר. במקרים רבים המדרכה תהיה בעלת הנמכה, וכך יתאפשר לנהג לעלות אליה עם כיסא הגלגלים בקלות.
מנתוני עמותת אור ירוק, המבוססים על נתוני 36 הערים הגדולות (50,000 תושבים ומעלה) עולה כי בשנת 2022 חולקו כ־29 אלף דו"חות בגין חנייה בחניית נכה ללא תו נכה. בחמש השנים האחרונות חולקו מעל ל127,000 דו"חות בגין עבירה זו - כ־25,500 דו"חות בשנה בממוצע.
בבאר־שבע חולקו בשנת 2018 כ־280 דו"חות. לאחר מכן חלה עלייה שמעותית במספר הדו"חות שחולקו. בשנת 2019 חולקו בעיר 931 דו"חות, בשנת 2020 חולקו בעיר 1,071 דו"חות, בשנת 2021 חולקו 1,011 דו"חות, ובשנת 2022 חולקו 1,097. בסך הכל בחמש השנים האחרונות, לא כולל שנת 2023, חולקו בבירת הנגב 4,390 דו"חות לנהגים שתפסו מקום חנייה השמור לנכה.
נתון זה מדרג אותה עשירית בין הערים הגדולות בארץ בכל הנוגע לאכיפת החוק.
העיר שנמצאת בראש הרשימה ופקחיה חילקו הכי הרבה דו"חות בגין חנייה אסורה בחניית נכים בשנת 2022 היא ירושלים, שבה נרשמו 9,276 דו"חות בגין עבירה זו.

2 צפייה בגלריה
קנס דו"ח - תמונת פייסבוק
קנס דו"ח - תמונת פייסבוק
קיבלו קנסות
(צילום המחשה: הרצל יוסף)

קראו גם:

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק": "חנייה במקום השמור לנהג נכה היא עבירה חמורה והיא גם מעשה לא מוסרי. נהג עם צרכים מיוחדים נאלץ להתמודד עם קשיים רבים והדרך שלו לנהל שגרת יום רגילה היא באמצעות חנייה מותאמת אשר תאפשר לו לחנות בבטחה ולהתנייד עם כיסא הגלגלים במקרים רבים".
לדבריו, חניות השמורות לנכים מאפשרות פתיחת דלת צד וירידה עם מעלון או בסמוך להנמכת מדרכה קרובה. "כשהחנייה תפוסה, אדם המתנייד עם כיסא גלגלים נאלץ לנסוע בין כלי הרכב בכביש ולחפש מקום בטוח כדי לעלות למדרכה. חנייה במקום השמור לנכים פוגעת ביכולת שלהם ללכת לבנק, לקניות או לבילוי. חנייה במקום כזה מרחיקה את האדם הנכה מהחברה. המשטרה והפקחים העירוניים חייבים להגביר את האכיפה כנגד נהגים שתופסים מקום חנייה השמור לנהג נכה. יד קשה כנגד אותם נהגים תגביר את ההרתעה ותגביר את בטיחותם של הנהגים הנכים".