נתוני תחלואת הקורונה מזנקים, ונראה שנגיף הקורונה, על הווריאנטים השונים שלו, מתכוון להישאר כאן עוד תקופה ארוכה. בינתיים הוחל במבצע החיסונים השלישי לאוכלוסייה המבוגרת, התו הירוק נכנס השבוע לתוקף, ומגבלות הקורונה רק הולכות ומתהדקות.
גם נושא הסגר בתקופת חגי תשרי טרם ירד מעל הפרק. המציאות מפחידה כאשר מספר החולים הקשים מכפיל את עצמו כל עשרה ימים, מה שעלול להביא את מערכת הבריאות בעוד כחודש לתרחיש של סף ספיקה עם למעלה מ־1,600 חולים קשה המאושפזים במחלקות הקורונה בבתי החולים.
3 צפייה בגלריה
מטפלים בחולה קורונה בסורוקה
מטפלים בחולה קורונה בסורוקה
מטפלים בחולה קורונה בסורוקה
(צילום: רון מילר)
נתוני משרד הבריאות, נכון להשבוע, מצביעים על תמונה מדאיגה של עלייה דרמטית במספר החולים הפעילים בנגיף הקורונה ביישובי הנגב, כאשר חמש מתוך שש הערים באזור מוגדרות, נכון ליום רביעי, כערים כתומות, ואילו היישוב מיתר מוגדר כיישוב אדום, חרף שיעור ההתחסנות הגבוה שנרשם בו.
על פי הנתונים, עמד השבוע מספר החולים הפעילים במיתר על למעלה מ־50 חולים והיא "זכתה" במסגרת תוכנית הרמזור לציון של 8.3 ולהגדרה כיישוב אדום. אמנם במועצה ייחסו את העלייה בתחלואה לגל של חזרות מחו"ל, אבל ל"ידיעות הנגב" נודע כי ביישוב גם מבודדים רבים לאחר שילדים משתי קייטנות שונות התערבבו ביניהם, ולאחר מכן נודע כי במקום היה חולה מאומת.

צבע כתום

מרבית ערי הנגב מוגדרות, נכון להשבוע כערים כתומות. על פי הנתונים, עמד מספר החולים הפעילים באופקים על למעלה מ־120, פי שניים ממספרם בשבוע שעבר, ולאור זאת היא מוגדרת כעיר כתומה עם ציון של 6.9, כאשר שיעור הבדיקות החיוביות בה עמד השבוע על שבעה אחוזים.
נתיבות גם היא מוגדרת כעיר כתומה עם ציון של 6.8 בגין 205 החולים הפעילים, עלייה בשיעור של יותר מ־50 חולים בהשוואה לשבוע שעבר. בנתיבות גם נרשם שיעור גבוה של בדיקות חיוביות אשר עמד על שמונה אחוזים מהבדיקות.
ד"ר ליאור זלר, מנהל מחלקת קורונה: "אנו עדים לעלייה של מקרי הדבקה בזן דלתא ולעלייה מדאיגה בתחלואה הקשה. מספר המאושפזים הולך וגדל בהתאמה מדי יום והנתונים לא לטובתנו"
בדימונה עמד השבוע מספר החולים הפעילים על יותר מ־100, עלייה של יותר מ־40 חולים בהשוואה לשבוע שעבר. גם היא מוגדרת כעיר כתומה עם ציון של 6.6 בתוכנית הרמזור.
עלייה דרמטית נרשמה השבוע בבאר־שבע, כאשר מספר החולים הפעילים בקורונה עמד על למעלה מ־830, עלייה של יותר מ־300 חולים בהשוואה למספרם בשבוע שעבר. בירת הנגב "זוכה" בשל כך לציון של 6.5 בתוכנית הרמזור, כאשר שיעור הבדיקות החיוביות בה עומד על חמישה אחוזים.
בעקבות העלייה הדרמטית במספר החולים הפעילים בבאר־שבע, קרא ביום שלישי ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', לתושבי העיר לשמור על הנחיות משרד הבריאות ולהתחסן נגד נגיף הקורונה.
"אני פונה אליכם", קרא דנילוביץ' לתושבי העיר, "בדיוק ברגע שבו כולנו מחויבים לקחת אחריות. רק היום (יום שלישי - ע.ב.מ) ביום אחד בלבד נוספו לנו למעלה מ־200 חולים מאומתים. זה הרבה. זה מספר דרמטי. אנא מכם, קחו אחריות, לכו להתחסן, מי שעדיין לא התחסן, תשמרו על ההורים שלכם, על המשפחות, על הקרובים ועל השכנים. זה בידיים שלנו. אנחנו רוצים לצאת מחוזקים מהמצב הלא פשוט הזה. קחו אחריות".
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בסורוקה
מחלקת הקורונה בסורוקה
מחלקת הקורונה בסורוקה
(צילום: רון מילר)
ערד, שהיתה בשבוע שעבר עיר צהובה, הוגדרה השבוע כעיר כתומה עם למעלה מ־70 חולים פעילים ועם שיעור בדיקות חיוביות של חמישה אחוזים.
יוצאת דופן, יחסית, היא העיר רהט שהוגדרה השבוע כעיר צהובה, לאחר שבשבוע שעבר היא היתה עיר ירוקה. בעוד שבשבוע שעבר הציון של העיר הבדואית הגדולה עמד על 3 ומספר החולים הפעילים בה עמד על כ־30, הרי שהשבוע כבר זינקו המספרים ושיעור החולים הפעילים ברהט עמד על יותר מ־50 איש, נתון שהקנה לעיר את הציון 4.8 בתוכנית הרמזור.

שבעה מונשמים

העלייה בשיעור תחלואת הקורונה, ההולכת וגוברת, נותנת את אותותיה גם במרכז הרפואי "סורוקה". בשבועות האחרונים נפתחו ב"סורוקה" מחלקת קורונה בת 32 מיטות ויחידה לטיפול נמרץ קורונה ובה עשר מיטות.
נכון ליום שלישי עמד מספר המאושפזים על 34 חולים, מהם 22 במצב קשה ושבעה מונשמים. מהמרכז הרפואי "סורוקה" נמסר, כי בימים אלה נערכים בבית החולים להפעלת מחלקת קורונה נוספת בת 24 מיטות. עוד נמסר, כי התפוסה במחלקות הקורונה הינה כ־88 אחוז.
"אנו נערכים לעלייה הצפויה בתחלואה עקב התפשטות זן הדלתא בישראל", אמר ל"ידיעות הנגב" סגן מנהל המרכז הרפואי "סורוקה", פרופ' יעקב דרייהר, "וכתוצאה מכך לעלייה במספר המאושפזים שיזדקקו לשירותי המרכז הרפואי. הניסיון שצברנו בגלי התחלואה הקודמים (מפרוץ המגפה טופלו בבית החולים כ־1,000 חולים) והצוות המצוין של החטיבה לרפואה פנימית, המחלקה לרפואה דחופה, היחידה למניעת זיהומים, המכון למחלות זהומיות, המעבדה הוירולוגית וכל שאר המערכים בבית החולים, יסייעו לנו בהתמודדות עם גל התחלואה הנוכחי. אני קורא לציבור שטרם התחסן לקורונה להשלים את החיסון, כי רק כיסוי חיסוני טוב של כלל האוכלוסייה יסייע להשתלט על התפשטות המגפה".
מנהל מחלקת קורונה ב"סורוקה", ד"ר ליאור זלר, אמר ל"ידיעות הנגב": "אנו עדים לעלייה של מקרי הדבקה בזן דלתא ולעלייה מדאיגה בתחלואה הקשה. מספר המאושפזים הולך וגדל בהתאמה מדי יום והנתונים לא לטובתנו. חשוב שהציבור יידע לקבל וליישם את ההנחיות ולהבין כי החיסון הוא אמצעי יעל כנגד סיבוכי המחלה והשלכותיה. כשאדם שומר על עצמו, הוא מגן גם על בני משפחתו, חבריו, שכניו והציבור בכלל. עלינו לגלות אחריות אישית שהיא הנשק שלנו במאמץ לא מורכב כנגד הנגיף".
על פי נתוני משרד הבריאות, נכון ליום רביעי, ממשיכים היישובים עומר, להבים ומיתר להיות מדורגים בצמרת היישובים המחוסנים ביותר באזור הנגב עם שיעור התחסנות שנעים בין 80 ל־92 אחוז במנת החיסון הראשונה, ובין 76 ל־89 אחוז במנת החיסון השנייה.
חרף שיעור ההתחסנות הגבוה במיתר (78.41 אחוז במנת החיסון הראשונה ו־75.33 אחוז במנת החיסון השנייה), הוגדר היישוב כיישוב אדום.
בערי הנגב, כך עולה מנתוני משרד הבריאות, שיעור ההתחסנות הוא נמוך יחסית. בבאר־שבע עמד השבוע שעור ההתחסנות במנת החיסון הראשונה על כ־70 אחוז ובמנת החיסון השנייה על כ־66 אחוז. בערד עמד השבוע שיעור ההתחסנות במנת החיסון הראשונה על כ־68 אחוז ובמנת החיסון השנייה על כ־63 אחוז.
צח ברק, חבר מועצת עיריית באר־שבע: "שנת הלימודים אמורה להיות הדבר הכי חשוב שעומד לנגד עינינו, יחד עם חגי תשרי. ולכן, אני חושב שצמצום אירועים המוניים זה דבר שהוא הכרחי"
סוגרים את טבלת היישובים המחוסנים יישובי המגזר הבדואי מסעודין אלעזאזמה (כשישה אחוזים במנת החיסון הראשונה וכחמישה אחוזים במנת החיסון השנייה) ואבו רובייעה (כחמישה אחוזים במנת החיסון הראשונה וכארבעה וחצי אחוזים במנת החיסון השנייה),

מתווה בהמתנה

בעוד כשבועיים וחצי אמורה להיפתח שנת הלימודים הקרובה. בתחילת השבוע אושר המתווה של משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר, אך כלל לא בטוח אם ניתן יהיה לממש אותה במלואו.
על פי אותו מתווה, יתקיימו בדיקות סרולוגיות לתלמידי בתי הספר היסודיים וגני הילדים במהלך השבועיים הקרובים במרפאות קופות החולים. בנוסף לכך, ההורים לתלמידים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים יקבלו ערכות לבדיקה ביתית ויתבקשו לבצע לילדיהם בדיקה ביום שלפני פתיחת שנת הלימודים.
עם פתיחת שנת הלימודים יופעל ביישובים האדומים והכתומים מודל "מגן חינוך", שבמסגרתו יבוצעו בדיקות קורונה אחת לשבוע לתלמידים בכל מוסדות החינוך בתחומי הרשות המקומית. המשמעות היא, שאם תמונת המצב מבחינת תחלואת הקורונה באזור הנגב תישאר כמו שהיא כיום או חלילה תחמיר, אזי במרבית ערי הנגב יופעל במוסדות החינוך מודל "מגן החינוך".
המתווה של משרד החינוך גם כולל את מודל ה"כיתה הירוקה", לפיו כל תלמיד מאומת יישלח לבידוד, בעוד שאר תלמידי הכיתה והמורים שנחשפו לנגיף ימשיכו להגיע לבית הספר, אך ייבדקו מדי יום במשך שבוע. מי שיסרב להיבדק יישלח לבידוד.
3 צפייה בגלריה
תלמידים בבאר שבע. הלימודים ייפתחו בזמן?
תלמידים בבאר שבע. הלימודים ייפתחו בזמן?
תלמידים בבאר שבע. הלימודים ייפתחו בזמן?
(צילום: הרצל יוסף)
"ברמה העקרונית לגבי פתיחת שנת הלימודים", אומר אבנר ביטון, יו"ר הנהגת ההורים העירונית בבאר־שבע, "ההחלטה בנושא היא בידי קבינט הקורונה. להם יש את הפתרונות. אמנם יש מתווה, אבל הכל נזיל. צריך להתכונן לכל תרחיש. הכל עוד יכול לקרות בין אם מדובר בלמידה מרחוק, למידה בקפסולות או לימודים במתכונת רגילה".
היכן עומדת הנהגת ההורים בעניין הזה?
"קודם כל, לא יכול להיות מצב שנחכה עד לרגע האחרון כדי לדעת על גורל פתיחת שנת הלימודים. הדרישה שלנו היא שהרשות המקומית אמורה להתארגן לכל סיטואציה. אין על כך ויכוח. הראשון בספטמבר הוא יום מיוחד והשנה במיוחד. זו השנה השנייה שפותחים את שנת הלימודים בצל הקורונה. אני מעריך, שאם ישמרו על ההנחיות ולא יזלזלו בהוראות משרד הבריאות והכל יתנהל כשורה, נוכל לפתוח את שנת הלימודים כרגיל".
מן הסתם, הקורונה גרמה לנזק רב לתלמידים?
"בוודאי. הקורונה גרמה להעמקת הפערים בין התלמידים. ההיעדרות הממושכת מבית הספר, הלמידה מרחוק, שלא כל תלמיד מורגל אליה, הניתוק מהחברים לכיתה, כל זה גרם לנזק עצום. צריך עכשיו להתמודד עם כל הדברים האלה שנגרמו כתוצאה מהקורונה. אנחנו עובדים על זה מול העירייה ומול משרד החינוך".
במספר רשויות באזור מתגבשת תכנית לחמישה ימי לימוד. זה מקובל עליכם?
"בהיבט הלימודי־פדגוגי, לטעמנו צריך ללמוד גם בימי שישי. יש צורך להשלים פערים בגלל הקורונה, לרווח את הכיתות ואת שעות הלימודים. לדעתי, זו שגיאה לצמצם את ימי הלימודים ולדחוס את הכל לתוך חמישה ימים בשבוע".

הלחץ מדבר

בענף האירועים עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות האחרונות. רבים מבעלי האולמות איתם שוחחנו התקשו השבוע לשמור על אופטימיות. העלייה בתחלואה מובילה לצמצום בכמות המשתתפים באירועים, ולעיתים אף לביטולם.
במקביל לתו הירוק, ימשיך להתקיים התו השמח, המאפשר כניסה לאולמי שמחות ומועדונים בהצגת תעודת מחלים/מחוסן או בדיקה שלילית. התו השמח חל באירועים עם מעל ל־100 איש ומחייב גם ילדים בני פחות מ־12. לצד אנשי העסקים המודאגים, גם אנשי ארגונים ועמותות חוששים מהמתווה החדש של התו הירוק והשלכותיו על הציבור.
"אנחנו נמצאים במצב של חוסר ודאות, מה שמכניס את המערכת ללחץ", אומר זאביק דנינו, הבעלים של אולמי "אליבא" באופקים.
דנינו יודע על מה הוא מדבר כשהוא אומר "לחץ", כאשר ציבור הלקוחות מושפע מהאווירה שנותנת אותותיה על ענף האירועים. "הנזק כבר קיים גם אם אין סגר", ממשיך ומסביר דנינו את המצב: "האנשים כבר מתנהגים בהתאם כי אני מרגיש את זה בכמות ההזמנות שהולכת ופוחתת. יש פגיעה ישירה של כ־25 אחוזים מהמחזור שהיה אמור להיות וזאת עוד לפני ההגבלות".
אם חלילה ההגבלות יוחמרו, דנינו סבור שתהיה זו מכה קשה לעסקים באזור. "אף פעם לא נעים לסגור עסק", הוא אומר, "לא נעים להתנהל עם זוגות שמתכוננים שנה שלמה לאירוע ועוד פעם נכנסים לגל של ביטולים ודחיות".
המצב של עמיתיו למקצוע של זאביק דנינו דומה והם חולקים את אותן בעיות וקשיים. "חוסר ודאות של המון חודשים", מספר שלום ג'יבלי, הבעלים של אולמי אירועים "אגמים". "אני לא מאשים את הממשלה כי זו מחלה שלא הזמינו אותה", אולם מצד שני, הפגיעה מורגשת היטב. "זה מאוד פוגע, הכמויות של אנשים באירועים הולכות ופוחתות, היו לי אירועים סגורים על 500 איש שירדו ל־300 איש.
"אתה לא יכול לומר לבני הזוג, 'זה לא מעניין אותי, אני אחייב אותך על 500 מוזמנים'. זה מכניס אותך למצב של לחץ, אתה לא יכול להתקדם. לדוגמה בהזמנות, אם יש לי כמה אירועים שמתוכננים לכמות של 2,500 מוזמנים אנחנו נערכים בהתאם, אלא שאז הכמות נחתכת בצורה דרסטית ואז נשארנו עם סחורה ובור כלכלי".
צח ברק, עד לפני ימים אחדים מבעלי בית הקפה "לולה" ברחוב סמילנסקי בעיר העתיקה בבאר־שבע וחבר מועצת העירייה, סבור שאנחנו עדיין לא באמת מבינים לעומק את המגפה הזאת. "לפי מה שאני שומע קצב הגידול של הנדבקים הוא מטורף. אני כן חושב שבסוף אנחנו נצטרך לחיות לצד הקורונה, אבל אני חושב בשלב הנוכחי, במיוחד שיש לנו את שנת הלימודים שעומדת על הפרק, זה אמור להיות הדבר הכי חשוב שעומד לנגד עינינו, יחד עם חגי תשרי. ולכן, אני חושב שצמצום אירועים המוניים זה דבר שהוא הכרחי והוא מתבקש והדבר הכי אחראי לעשות כרגע בזמן הזה ובימים אלו".
ולא רק אנשי עסקים מתכוננים למגבלות, גם מוסדות וארגונים נותני שירות לוקחים בחשבון שמה שהיה עד עכשו לא יהיה תקף בימים הקרובים.
יוסי דדוש, יו"ר ארגון נכי תאונות עבודה ואלמנות נפגעי עבודה בישראל, וחבר מועצת עיריית באר־שבע, מספר ל"ידיעות הנגב": "אנחנו באופן אישי נזהרים יותר מכל אחד אחר בגלל שאנחנו נמצאים בדרגת סיכון מאוד גבוהה. לקראת החגים נראה שנצמצם את כל ההתכנסויות שתכננו. ייתכן ונצטרך לסגור את המועדון של הארגון. יש אירועים שנצמצם ואירועים שבהחלט נבטל".

תרבות בספק

בתוך כך, גם קיומם של אירועי תרבות שונים שאמורים להתקיים בתקופה הקרובה יעמוד בצל העלייה בתחלואת הקורונה, כאשר מספר מופעים בנגב כבר בוטלו.
פסטיבל ערד, שיתקיים בעוד כעשרה ימים, יופעל בהתאם ובכפוף להוראות התו הירוק. בשונה משנים קודמות, השנה, בשל הקורונה, יתקיימו מופעי הפסטיבל תחת כיפת השמיים. גם הפסטיבלים המתוכננים להתקיים בסוף השבוע הקרוב ובסופי השבוע הבאים של חודש אוגוסט בכפר הנוקדים, יעמדו בצל הקורונה. בסוף השבוע הנוכחי יתקיים פסטיבל "נוקדים עם כוכבים" שיכלול צפייה בכוכבים במתכונת של קפסולות. מהנהלת כפר הנוקדים נמסר כי כל האירועים יתקיימו בכפוף להנחיות התו הירוק, וכי המופעים יתקיימו תחת כיפת השמיים, כאשר אלה שיבקשו ללון במקום ילונו במתחמים נפרדים ורחוקים זה מזה.

הקורונה בנגב תמונת מצב

באר־שבע // עיר כתומה: מעל 830 חולים, אחוז הבדיקות החיוביות 5%, ציון רמזור: 6.5
נתיבות // עיר כתומה: מעל 200 חולים, אחוז הבדיקות החיוביות 8%, ציון רמזור: 6.8
אופקים // עיר כתומה: מעל 120 חולים, אחוז הבדיקות החיוביות 7%, ציון רמזור: 6.9
דימונה // עיר כתומה: מעל 100 חולים, אחוז הבדיקות החיוביות 4%, ציון רמזור: 6.6
ערד // עיר כתומה: מעל 70 חולים, אחוז הבדיקות החיוביות 5%, ציון רמזור: 6.3
רהט // עיר צהובה: מעל 50 חולים, אחוז הבדיקות החיוביות 3%, ציון רמזור: 4.8
בבית החולים פועלת מחלקת קורונה בה 32 מיטות; כמו כן פועלת יחידה לטיפול נמרץ קורונה בה 10 מיטות; כרגע בבית החולים: מעל 30 מאושפזים, 22 במצב קשה; התפוסה במחלקות הקורונה: 88%
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב