שעות הערב של יום רביעי שעבר. האלימות בכבישים מגיעה גם לבאר־שבע. עימות בין שני נהגים, האחד נהג רכב פרטי והשני רוכב אופנוע, ברחוב אילן רמון הוביל לתקיפות הדדיות, יידוי אבנים לעבר הרכב הפרטי וניסיון לדרוס את רוכב האופנוע.
3 צפייה בגלריה
קטטה בדרך אילן רמון
קטטה בדרך אילן רמון
ידויי אבנים ונסיון דריסה. הקטטה ברחוב אילן רמון
('דיווחים חמים מהשטח', לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)
שלא כמו במקרי אלימות דומים שאירעו באחרונה ברחבי הארץ, הנהגים המעורבים עזבו את זירת האירוע עוד בטרם הגיעו למקום כוחות המשטרה, וגם איש מהנהגים לא הגיש תלונה.
חקירת המשטרה העלתה כי בין נהג הרכב הפרטי לבין רוכב האופנוע התפתח עימות, וכי בשיאה של הקטטה חזר נהג הרכב הפרטי לרכבו וניסה לדרוס את רוכב האופנוע, ואז הוא חצה את הצומת ברחוב אילן רמון באור אדום. האירוע הסתיים אומנם בלי נפגעים, אך עם זאת, בעקבות התיעוד שהופץ ברשתות החברתיות והגיע לידי חוקרי המשטרה, פתחה המשטרה בחקירה ובפעולות למצוא את המעורבים באירוע.
שעות אחדות לאחר מכן כבר עצרה המשטרה את אחד הנהגים החשודים בתקיפה. החשוד שנעצר בכביש 25, תושב באר־שבע כבן 40, הובא למחרת לבית משפט השלום בבאר־שבע לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרו. המשטרה מייחסת לו חשד לתקיפה, סיכון חיי אדם בנתיב נסיעה באור אדום ועוד עבירות.

מקרה חמור

המקרה שאירע בשבוע שעבר הוא אומנם יוצא דופן בעוצמתו, בהיותו המקרה הראשון בשנה האחרונה, כך לפחות לפי נתוני המשטרה, שבו עימות בין נהגים הגיע לכדי יידוי אבנים וניסיון לדרוס את אחד המעורבים. ואולם, נהגים שמקללים, מאיימים או חותכים צמיגים או סתם נצמדים לרכב נוסע וחותכים בפראות את נתיב הנסיעה, הפכו לדבר שבשגרה בכבישי האזור.
"מדובר במקרה חמור מאוד", מציין דובר משטרת מרחב הנגב, רפ"ק זיוון פריידין, "כמו גם תופעת האלימות בכבישים בכללותה שהיא נגע חמור ביותר. המשטרה פועלת בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת להיאבק בתופעה הזו ולהביא לדין את החשודים במעורבות בכל אותם מקרים. עם זאת, מעבר לפעילות המשטרתית גם נדרשת מעורבות חברתית־חינוכית־קהילתית על מנת לבער את הנגע הזה של האלימות בכבישים".
בציבור יש תחושה שאין מספיק נוכחות משטרתית בכבישי האזור כדי להתריע מפני מקרי אלימות שכאלה. כיצד מתגברים את הכוחות בכבישים?
"ברחבי הנגב יש תגבור משטרתי, כולל כוחות של משמר הגבול. יש שילוב זרועות אכיפה ביחד עם אגף התנועה וצוותים של יחידת יואב שפועלים בצירי התנועה באזור. הם נותנים מענה משלים לכל אירוע שאנחנו נקראים ונדרשים לטפל בו".

"אשתי עדיין בטראומה"

האירוע האלים שהתרחש בשבוע שעבר בבאר־שבע הוא אומנם חריג בעוצמתו, אך מאז מבצע "שומר החומות" לפני כשנה וחצי, הפכה הנסיעה בכבישי הנגב לחוויה מאוד לא נעימה, בלשון המעטה. במוצאי השבת שעברה, בסמוך לשעה 20:00. דוד ומירי גרוס, תושבי מיתר, עושים את דרכם מהיישוב רתמים שברמת הנגב לעבר ביתם שבמיתר לאחר שביקרו את נכדיהם. סמוך לצומת משאבים, כשהם עושים את דרכם בכביש לכיוון באר־שבע, הרגישו בני הזוג חבטה ברכבם והרכב נטה לעבר מעקה בטון שבשולי הכביש.
3 צפייה בגלריה
רכב שנפגע בדרום
רכב שנפגע בדרום
"השוטרים הגיעו לאחר 40 דקות". הרכב של משפחת גרוס
(פרטי)
"ראינו לפתע רכב שנכנס בנו כשהוא מידרדר לשולי הכביש", מספר ל"ידיעות הנגב" דוד גרוס, "אנחנו אומנם חטפנו מכה יבשה ובנס לא נפגענו, אבל הרכב ניזוק באופן קשה. התקשרנו למשטרה והשוטרים הגיעו לאחר 40 דקות. תוך כדי האירוע הגיעו למקום עשרות בדואים. פחדנו יותר מהם מאשר מהתאונה עצמה. מזל שהיו איתנו עוד מספר אנשים שעצרו לידינו. ראינו ארבעה אופנועים, ולתומנו חשבנו שאלה הם שוטרים. רוכבי האופנועים היו לבושים בחליפות שחורות ובקסדות ובקידמת האופנועים דלקו אורות אדומים. היינו בטוחים שמדובר בשוטרים, אבל התברר שאלה היו חבריהם של מי שנכנס בנו. ממש מפחיד. הנוסעים ברכב שנתקע בנו ברחו מהמקום תוך שהם נוטשים את הרכב שלהם שהידרדר לשולי הכביש, כשהם גם הספיקו לתלוש ממנו את לוחית הרישוי. הם הצליחו להעלים ראיות במהירות ותוך זמן קצר גם הרכב נעלם מהמקום".
מה היו התחושות שלכם באותם רגעים?
"פחד נוראי. התחושה קשה מאוד. אשתי עדיין בטראומה מכל הסיפור הזה. זה מפחיד. זה איום ונורא. אלה לא חיים במדינה עצמאית. אין משילות. יתרה מזאת, אם לא ימצאו את מי שפגע בנו, אנחנו נצטרך לשלם את ההשתתפות העצמית לחברת הביטוח בגין הנזק שנגרם לרכב שלנו. מדובר באלפי שקלים".

3 צפייה בגלריה
הרכב שפגע וננטש ליד צומת משאבים
הרכב שפגע וננטש ליד צומת משאבים
"הנוסעים ברחו מהמקום". הרכב שפגע ברכבם של בני הזוג גרוס וננטש ליד צומת משאבים
(פרטי)

פחד אלוהים

גם יפעת (שם בדוי), תושבת אחד היישובים הסמוכים לבאר־שבע, חוותה לפני כמה ימים חוויה מאוד לא נעימה כשנסעה בשעות הערב באחד מכבישי האזור.
"לפני ימים אחדים נהגתי ברכבי כשהייתי בדרכי מבאר־שבע לדימונה", היא מספרת השבוע. "הכביש מואר, דו־נתיבי לכל צד עם הפרדה בין הנתיבים, לכאורה אין כל חשש לנהיגה בשעות הערב. הייתי לבדי ברכב כשאני נוהגת בצידו הימני של הכביש ולפתע, משום מקום, רכב שנסע בנתיב השמאלי של הכביש נצמד אל הרכב שלי ובשנייה האחרונה חתך אותי עד שכמעט והתנגשתי בו. בזווית עיניי קלטתי שמדובר בשני צעירים שהיו ברכב. לאור המציאות האלימה בכבישים, אפילו לא עלתה בי המחשבה לצפור להם או להעיר להם על הנסיעה הפרועה שהייתה יכולה גם להיגמר בתאונה. במקרים כאלה, אתה רק חושב איך אתה יוצא מהסיטואציה המפחידה הזו בלי שתיפגע. לא חשבתי אפילו לרגע לצאת מהרכב ולהתעמת עם אותם צעירים. כבר הרצתי בראשי תסריט, שאם אצא מהרכב אני עוד עלולה ליפול קורבן לאלימות פיזית. נעלתי את דלתות הרכב וקפאתי על מקומי תוך שאני מתקשרת לבעלי ומספרת לו את מה שאני חווה תוך כדי נסיעה. שעת ערב ואתה לבד ברכב. מי יודע, אולי עוד כמה דקות יחלוף על פנייך רכב נוסף ויעשה לך את אותו תרגיל".
"התחושה היא שאתה נמצא ברולטה רוסית", ממשיכה יפעת. "היום חותכים אותך, מחר יסנוורו אותך, מחרתיים יתנגשו ברכב שלך וזה עוד עלול להתדרדר במקרה קיצוני לעימות אלים באמצע הכביש כשמישהו ישלוף סכין או נשק תוך איומים על חייך. כבר היו דברים מעולם. פרק הזמן עד שהגעתי למחוז חפצי נראה לי כמו נצח. פחד אלוהים".

סיוט במגרשי החנייה

ראובן (שם בדוי), תושב באר־שבע, חווה בריונות במגרש החנייה. "הגעתי לאחד ממגרשי החנייה בעיר כדי להחנות את רכבי ולהמשיך משם למקום עבודתי", הוא מספר השבוע ל"ידיעות הנגב". "בעוד אני מחפש אחר מקום פנוי לחנייה, נצמד אליי מאחור רכב אחר שצופר בקול מחריש אוזניים ומאיץ בי להמשיך בנסיעה. באותו רגע הבנתי שנקלעתי לסיטואציה מאיימת. בראשי כבר חלפו אותן מחשבות אודות ויכוחים על מקום חנייה שהסתיימו ברצח או בתקיפה קשה של נהג שבסך הכל ביקש להחנות את רכבו בצורה מסודרת. אפילו לא העליתי בדעתי במציאות כזו לצאת מהרכב ולהעיר לאותו נהג ברכב שמאחוריי. לך תדע, מה תהיה תגובתו. זו יכולה להיות תגובה לא צפויה ואתה עוד עלול לשלם בחייך על ויכוח סתמי על מקום חנייה. עשיתי פרסה ויצאתי במהירות ממגרש החנייה כדי לחפש מקום חנייה חליפי. סיוט לא פשוט".
טליה (שם בדוי), תושבת אחד היישובים הכפריים בנגב המערבי, נסעה באחד הערבים לפני כמה שבועות ממקום מגוריה ליישוב סמוך כדי לבקר את חברתה. את הנסיעה הזו היא לא תשכח עוד זמן רב.
"נסעתי ברכב עם עוד שתי חברות שלי", היא מספרת, "הכביש היה חשוך. רובו של הכביש כלל לא מואר. לאחר מספר קילומטרים הגיח מאחורינו רכב שעוד קודם לכן קלטנו אותו במראה שהוא דוהר לעברנו במהירות גבוהה. בשנייה האחרונה הוא חתך אותנו תוך שהוא נצמד לרכב שלנו וזרק את הרכב שלנו לשולי הכביש. בנס לא התהפכנו עם הרכב. החסרנו פעימה. לפתע גם הושלכה לעברנו אבן שבנס לא פגעה בנו, אבל פגעה בשמשת הרכב. היינו קפואות מרוב פחד. את אומרת לעצמך - איך זה קורה לך? זו סיטואציה שאולי מתאימה להתרחש בשטחים, לא בשטח מדינת ישראל. במצב הזה עשינו פרסה ועשינו את דרכנו חזרה הביתה. רצינו רק לחזור הביתה בשלום".

מקום מסוכן

העדויות המדאיגות של הנהגים והנהגות מקבלות ביטוי גם בממצאי סקר שערכה באחרונה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר מאגר מוחות. לפי אותו סקר, 92 אחוז מתושבי באר־שבע והדרום דיווחו כי הם נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בנהג שצפר בכוונה באגרסיביות.
94 אחוז מתושבי באר־שבע והאזור שהשתתפו בסקר דיווחו כי ראו רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. 89 אחוז מתושבי באר־שבע והדרום טענו כי ראו כלי רכב שסנוור כלי רכב אחרים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
הנתונים המדאיגים יותר הם אלה שמצביעים על שיעור גבוה של מעשי אלימות, מילולית או פיזית, בין נהגים במהלך נסיעתם בכביש. 80 אחוז מהנשאלים, תושבי באר־שבע והדרום, ציינו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה במקרים של אלימות מילולית ותנועות מאיימות בין נהגים על הכביש, ואילו 44 אחוז מהנשאלים ציינו כי נתקלו בשנה האחרונה לפחות פעם אחת בקטטה בכביש.
"הכביש הפך למקום מסוכן", אומר מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב. "החשש הוא לא רק ממעורבות בתאונת דרכים, אלא גם מפגיעה על ידי אלימות מנהג אחר. לא מדובר באירוע נקודתי, אלא במגמה הולכת וגוברת כפי שמוכיח הסקר שביצענו, מגמה אשר פוגעת בתחושת הביטחון של כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בולטת היא אחת הסיבות המרכזיות להתנהגות אלימה ובריונית של נהגים, כי הם מבינים שהסיכוי שהם ייתפסו הוא קטן מאוד. הציבור רוצה לראות יותר ניידות משטרה בכבישים, וזו הדרך המרכזית לצמצם באופן אפקטיבי את הבריונות בכבישים כמו גם את תאונות הדרכים".

מתוך סקר "אור ירוק":

  • 92 אחוז מתושבי באר־שבע והדרום דיווחו כי הם נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה בנהג שצפר בכוונה באגרסיביות
  • 94 אחוז מתושבי באר־שבע והאזור דיווחו כי ראו רכב שחותך כלי רכב אחרים או נצמד אליהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה
  • 89 אחוז מתושבי באר־שבע והדרום טענו כי ראו כלי רכב שסנוור כלי רכב אחרים לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
  • 80 אחוז מהנשאלים, תושבי באר־שבע והדרום, ציינו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה במקרים של אלימות מילולית ותנועות מאיימות בין נהגים על הכביש
לדבריו, חייבים להוסיף למשטרת התנועה 200 ניידות וחייבים להוסיף מאות שוטרים כדי שיגבירו את ההרתעה בכבישים ויחזירו את תחושת הביטחון לכולנו. "במקביל יש להחמיר בענישה של נהגים אלימים כמו שראינו לאחרונה, כדי ליצור הרתעה ולשדר מסר שאלימות בכל צורה שהיא אינה מקובלת".

להתקין מצלמות

בעקבות העלייה בתקריות אלימות בכבישי הארץ הקימה משטרת ישראל צוות מיוחד לטיפול בנושא בראשות מפקד אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר. הצוות, שכולל נציגים מהפרקליטות וממשרד התחבורה, כבר החל לגבש צעדים לטיפול בסוגיית האלימות בכבישים, בהם עונשים שיוטלו על נהגים אלימים. הצעדים שהוצעו כוללים קידום חקיקה של עונש מאסר בפועל למי שהורשע בתקיפת נהג בכביש, חילוט רכבו של נהג שתקף נהג אחר במהלך נסיעה, ושלילת רשיון נהיגה לנהגים תוקפים. כמו כן הומלץ להתקין מצלמות בצמתים שלפי ממצאי המשטרה יש בהם "פוטנציאל לתקיפות".