אריה רייטר בן 92, הוא דמות ציבורית מוכרת בבאר שבע. כל השנה הוא מרצה על השואה בפני תלמידי בתי ספר, חיילים ואנשי חינוך, וגם ביום הזיכרון הוא משתתף בטקסים ובאירועים, שם הוא חוזר שוב ושוב על סיפורי הזוועה שחווה בילדותו, ונחרטו עמוק בזיכרונו. עד כמה שהזיכרונות קשים יש דבר אחד שמקשה עליו יותר: המחשבה שהסיפורים הללו יישכחו ולא יועברו הלאה מדור לדור."אל תשכחו", הוא מבקש.
2 צפייה בגלריה
אריה רייטר
אריה רייטר
אריה רייטר
(צילום: פרטי)
רייטר נשוי ליהודית, אב לחמישה ילדים, סב לנכדים ונינה, נולד בעיר וואסלוי ברומניה לזוג הורים ציונים. הוא היה הבכור בין שלושה אחים. אביו נשלח למחנה עבודה ממנו לא שב. כשהיה בן 14 העבירו אותו הגרמנים למחנה כפייה, ושם עבר טראומות בלתי נתפסות.
"בזמן שאבא היה במחנה עבודה אני הפכתי להיות לראש המשפחה, דאגתי לאמי לאחיי ולסבתא, עבדתי בחנות של רומנים כדי לפרנס את המשפחה", הוא מספר.
"בשנת 1941 כ-60 ק"מ מהעיר שלי, נרצחו 14 אלף יהודים בקרונות המוות, דחסו יהודים לקרונות בלי אוכל ובלי מים ושם מצאו את מותם אלפים. שחזרתי הביתה ממחנה הכפייה הייתי בטראומה, לילות לא ישנתי, במשך שנים הייתי בטיפול, עד היום קשה לי להירדם בלילות".
ב-1952 עלה רייטר לישראל יחד עם אמו ושני אחיו היישר לבאר שבע. הוא החל בפעילות ציבורית כחבר מועצת העירייה (מטעם מפלגת המפד"ל ההיסטורית), כשגולת הכותרת של חייו היא להנציח את זכרם של הנספים בשואה ולחבק את הניצולים.
2 צפייה בגלריה
אריה רייטר
אריה רייטר
אריה רייטר
(צילום: פרטי)
לפני 60 שנה יזם יחד עם קבוצת חברים את הקמת בית הכנסת "סטרומה" על שם אוניית המעפילים שטבעה בפבואר 1942 בדרכה לישראל, ובה נספו 768 יהודים שרובם ברחו מציפורני הנאצים, כשהבריטים סירבו להכניס אותם לארץ.
מאוחר יותר, הקים ליד בית הכנסת את מוזיאון "סטרומה" שבו תיעוד על כל אחד הנספים ותמונותיהם, חדר יזכור ו-768 נרות דולקים לזכרם. מדי שנה מבקרים אלפים במוזיאון שקיבל הכרה מקצין חינוך ראשי בצה"ל, ממוסדות יד ושם, העירייה וגופים נוספים.
אתה חושב שבני הנוער של היום רוצים לדעת ולשמוע מה קרה שם?
"התחושה שלי שבני הנוער רוצים לדעת, מתעניינים, והם יוצאים עם ידע ורגשות של שותפות גורל".
רייטר גאה במיוחד שבנו שימש בעבר כקצין בכיר בצה"ל בדרגת תת אלוף ונכדו טייס בחיל האוויר, ובכל ההרצאות שלו הוא מדגיש: "חשוב להעריך שיש לנו מדינה, יש לנו צבא וחיל האוויר הטוב בעולם, שהדור הצעיר ישמור על המורשת וידע להעריך מה עשה דור המייסדים".
על פעילותו הציבורית הענפה קיבל אריה רייטר את אות יקיר העיר באר-שבע ותעודות הוקרה רבות.
לעדכונים - חדשות באר שבע