סוגיית הגמלים המשוטטים בכבישי הנגב מטרידה זה שנים את הנהגים באזור, כאשר לא אחת מסתיימת תאונת דרכים בהתנגשות רכב עם גמל בקיפוח חיי אדם. בשנים האחרונות אף הגיע הנושא לדיונים בכנסת והוחלט גם על התקנת שבב על אוזני הגמלים על מנת לזהות במקרה של תאונה את הגמל המעורב בה, אך בלא מעט מקרים מתקשים גורמי האכיפה להגיע אל בעלי הגמלים המשוטטים.
3 צפייה בגלריה
האפליקציה מזהה גמל מתקרב
האפליקציה מזהה גמל מתקרב
האפליקציה מזהה גמל מתקרב
(צילום: 'סטארט־אפ נגב', פרטי)
באחרונה התרבו תלונות של נהגים באזור הנגב על גמלים המשוטטים בצורה חופשית סמוך לכבישים ראשיים. על הכביש בין עומר למיתר נצפו באחרונה גמלים סמוך לכביש. בכביש הגישה ליישוב כרמית נצפה השבוע גמל המסתובב בצורה חופשית ומסכן את הנהגים.
כמו כן על כבישים נוספים בדרך מבאר־שבע לדימונה ובפאתי הערים התקבלו דיווחים על תופעה דומה. מוקדם יותר השנה שיגרו עשרות ראשי רשויות בנגב מכתב אל שרי התחבורה וביטחון הפנים בבקשה לנקוט באמצעים משמעותיים נגד הסכנה. בשנים האחרונות נרשמו מספר מקרים טראגיים בהם אזרחים איבדו את חייהם כאשר הרכב בו נסעו התנגש בגמל משוטט, לרוב בשעות הלילה.

פתרון יצירתי

בימים אלה, כך זה נראה, מסתמן פתרון יצירתי לסוגיית הגמלים המשוטטים במסגרת מיזם משותף של שני יזמים, המעיד גם על שיתוף פעולה בין יהודים ובדואים. מדובר במיזם של יואב לודמר, מנכ"ל ומייסד חברת smbit בתחום מערכות תקשורת, ושל איימן אל סעיד, מפתח תוכנה בחברת md clone בפארק ההיי־טק 'גב־ים נגב' בבאר־שבע, הכולל מערכת חדשנית המבוססת על פריסה של תדר רדיו, הנקרא 'לורה', בכל רחבי הנגב.
3 צפייה בגלריה
יואב לודמר
יואב לודמר
יואב לודמר
(צילום: smbit)
לכל גמל יתחבר קולר שנטען מאנרגיית השמש ומשדר את מיקומו של הגמל. במידה שהגמל מגיע כ־100 מטר מכביש ראשי, משתמשי אפליקציית gps יקבלו התראה אוטומטית דרך אפליקציית הווייז, שגמל נמצא בציר התנועה שלהם. כך יוכל הנהג להיות מודע לסכנה האורבת לו ולהתקשר למשטרה. הפרויקט נמצא בימים אלה בשלב של פיתוח מתקדם ובתחילתו של פיילוט שבמסגרתו תותקן כבר בשבועות הקרובים אנטנה בכניסה לרהט אשר תקלוט חיישנים למרחק של תשעה ק"מ.
המיזם המשותף של לודמר ואל סעיד מתבצע במסגרת המאיץ הטכנולוגי startup-negev, יוזמה משותפת של כי"ל, קרן יק"א, עמותת מ.ט.ע., משרד החקלאות, מכון טריגובוף, עמותת 'ארץעיר' ומרכז יזמות ח"י בספיר, כאשר הגוף המפעיל את המאיץ הינו "מונא חלל לשינוי".
3 צפייה בגלריה
 איימן אל סעיד
 איימן אל סעיד
איימן אל סעיד
(צילום: 'סטארט־אפ נגב')
לדברי איימן אל סעיד, "מטרתו של המיזם היא לתת כלי ניטור לבעלי חיים המסתובבים בשטח על מנת למנוע תאונות דרכים. אנחנו כאן כדי לשמור גם על חיי הנהגים וגם על חיי הגמלים ולקדם את המודעות לסכנות השונות הקיימות בכביש".
יואב לודמר מציין כי "העבודה המשותפת עם איימן ועם כלל משתתפי מאיץ 'סטארט־אפ נגב' היא מעולה. נפגשתי עם חבר'ה איכותיים ביותר ואני מודה על ההזדמנות להכיר וללמוד מכל אחד ואחת מהם. היה פשוט תענוג לעבור יחד את התהליך הזה לכדי תוצר סופי שאנחנו גאים בו. אני בטוח שזו רק ההתחלה לעוד שיתופי פעולה נוספים רבים".
לדברי גדעון שביט, יו"ר עמותת 'מטע' ויזם התוכנית 'סטארט־אפ נגב', "מטרת המיזם היא לעודד ולקדם את בני הקהילה הבדואית מכל רחבי הנגב להצטרף לכלל יזמי ההיי־טק הישראלים. המיזם מעניק אפשרויות לפיתוח יזמות טכנולוגית ואת כל הכלים הנדרשים לכך".