שנת תש"פ עומדת להסתיים בימים הקרובים ושנת תשפ"א כבר מתדפקת על דלתנו. השנה החולפת תיצרב אצל כולנו כ"שנת הקורונה". אותו נגיף שהחל לפני יותר מחצי שנה את דרכו מסין והתפשט כמעט בכל הגלובוס, גבה את חייהם של מאות אלפים והדביק מיליוני בני אדם ברחבי העולם. נגיף ששינה את חיינו מקצה אל קצה. הכל התנהל ועדיין מתנהל כאן בצל הקורונה. ראשי רשויות, הורים ותלמידים מסכמים את השנה החולפת ומייחלים לשנה טובה ובריאה יותר.

בלי זום ובלי אייפד


יו"ר הנהגת ההורים העירונית בבאר־שבע, אבנר ביטון, מתריע כי תלמידים רבים שאין ברשותם מחשב בבית, לא יוכלו להשתתף בלמידה מרחוק.
"תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה. השנה פרצה מגפת הקורונה. הריחוק, השמירה על כללי ההתנהגות והבידוד שנכפים עלינו מאלצים את מערכת החינוך בעיר לשנות את פניה. מערכת שפועלת שנים רבות באותה תבנית נאלצה בפרק זמן קצר להפנים שכדי להיות נגישה יש צורך במעטפת המלווה כל בית ספר, למידה בקבוצות קטנות, למידה מרחוק תוך הגדלת הפס הרחב ומצלמות להעברת שיעורים מרחוק.
הייתי רוצה לבקש מקברניטי העיר לתת כלים לתלמידינו. יש צורך במעטפת ראויה לתלמידים הזקוקים ללמידה ולהכוונה של מורה שרואה את התלמידים בבית הספר. ישנם גם תלמידים שאין ברשותם מחשב וגם לאלו צריך לדאוג ולא להגדיל את הפערים בין אלה שיש להם לבין אלה שאין להם.
7 צפייה בגלריה
(אבנר ביטון, להיות מחוברים, לא רק טכנולוגית | צילום: הרצל יוסף)
עד שיימצא החיסון, על כל הורה, תלמיד ואיש חינוך להפנים שאם רוצים לחיות עם הנגיף, חובה עלינו לשמור על כללי ההתגוננות, ושנוכל במהרה לחזור לשגרת החיים הרגילה. הייתי רוצה לבקש מקברניטי העיר לתת כלים לתלמידינו. יש צורך במעטפת ראויה לתלמידים הזקוקים ללמידה ולהכוונה של מורה שרואה את התלמידים".

יחד נתגבר


ראש מועצת אשכול, גדי ירקוני, מאמין שהחיים בקהילה והערבות ההדדית יסייעו לצלוח כל משבר ואתגר.
"המסקנה שלי מהשנה החולפת היא שהחיים בקהילות מפותחות ואיכותיות יכולות לעשות את כל ההבדל בהתמודדות טובה ומוצלחת עם כל אתגר. החיים בקהילות מתבססים על ערכי הערבות ההדדית. במשבר הקורונה, ערכים אלה הוכיחו עצמם במלוא העוצמה והתפארת. אני משוכנע שבזכות אלה הצלחנו לשמור באשכול לאורך הדרך על מינימום תחלואה ועל חוסן מנטלי גבוה. הייתי רוצה שראשי המדינה יגלו מנהיגות ויקחו אחריות רצינית לשינוי השיח האלים, המשסה והמפלג שפושט בחברה הישראלית. הייתי רוצה שנהיה יותר מאוחדים בחברה, ונזכור שרב המשותף על המפריד.
7 צפייה בגלריה
(גדי ירקוני. קהילה זה כוח. צילום: שי שמואלי)
אני מאחל לתושבי אשכול שנצליח להמשיך בדרכנו הייחודית להתמודד עם כל אתגר באופן יצירתי הרואה את ההזדמנות שבו, שנמשיך יחד לקדם את איכות החיים במועצה ונצליח במשימה המרכזית שעומדת לפתחנו השנה עם אתגר הקורונה - הגנה על האוכלוסייה המבוגרת שלנו, ותיקי המועצה, וקיום שגרת לימודים קבועה ומשמעותית ככל הניתן לילדינו בבתי הספר ובגנים לאורך כל השנה. אני מאחל שנה טובה, שגשוג והצלחה לכל אזרחי ישראל. אני מאחל לתושבי אשכול שנצליח להמשיך בדרכנו הייחודית להתמודד עם כל אתגר באופן יצירתי הרואה את ההזדמנות שבו".

הזמן לאחד כוחות


ראש מועצת מרחבים, שי חג'ג', קורא לשים קץ לפילוג ולהסתה שהשתלטו על כל חלקה טובה בחברה הישראלית.
"ערב ראש השנה הוא מועד של סיכום השנה החולפת והצבת המשימות שלפנינו לשנה הבאה. בשנה המסתיימת רשמנו במרכז המועצות האזוריות כמה וכמה הישגים שאנחנו רשאים להתברך בהם, במאבק על הצלת האדמות החקלאיות. לא הכל מודעים למאבק הקשה הזה שאנחנו מנהלים נגד הוותמ"ל, הוועדות שהוקמו כדי לתכנן בנייה מזורזת. המטרה רצויה, אך הדרך פסולה. הרחבת הבנייה נעשית ביד קלה, בחיפזון, על חשבון שטחים חקלאיים, בהם מגדלים מזון טרי לישראל, וזאת בשעה שאנו מנהלים מאבק במגפה ובזמן שמחקרים מזהירים מפני מחסור חמור במזון בעוד 20 שנה.
7 צפייה בגלריה
(שי חג'ג'. לשים את חילוקי הדעות בצד. צילום: דוברות מועצה אזורית מרחבים)

לצד המאבק הזה אני חש חובה לפעול כדי לסלק את הרוח הרעה העוברת על החברה הישראלית, רוח של פילוג והסתה, של איבה איש לרעהו. את הרוח העכורה אנחנו חשים שוב ושוב בפוליטיקה, ברחוב, בעיתונות וברשתות החברתיות, וכמעט בכל נושא.
וכמובן, החינוך. בצל המגפה נפתחה שנת הלימודים וגם היא מתוך מחלוקות. לפנינו, כנראה, עוד תקופה ארוכה של מאבק בקורונה, עלינו לחדול מלחפש אשמים ולהתרכז באיחוד הכוחות כדי להיערך לתקופה שלפנינו גם בתחום החינוך. איש את רעהו יעזורו. שנה טובה. את הרוח העכורה אנחנו חשים שוב ושוב בפוליטיקה, ברחוב, בעיתונות וברשתות החברתיות וכמעט בכל נושא".

"קיבלנו פרופורציות אחרות"


ראש מועצת להבים, יוסי ניסן, מאמין כי נגיף הקורונה גרם לכולנו לעשות חשבון נפש ולהעריך את מה שיש.
"המסקנות שלי מהשנה החולפת הן רבות. ראשית, שום דבר אינו מובן מאליו ולעולם אין לדעת מה צופן לנו העתיד, ויכול להיות שנגיע למצב דומה, וחשוב שנכין את עצמנו לכך מבעוד מועד. בתקופה הזו ראינו את האנשים ביישוב שלנו בשיא גדולתם, התנדבות ללא גבולות לעזרה וסיוע, בעיקר לאוכלוסייה הבוגרת ברכישת תרופות ומצרכים בסופר ובמזון שהגיע למי שזקוק. כך שבשעת משבר, יש על מי לסמוך וזוהי תעודת כבוד ליישוב ולתושביו.
7 צפייה בגלריה
(יוסי ניסן. החיים לא יחזרו לקדמותם | צילום: הרצל יוסף)
הייתי מאוד רוצה שהפגיעה הכלכלית והנפשית, בעיקר של האוכלוסייה המבוגרת שנאלצה להיכנס לבידוד מרצון כדי להגן על עצמה, תהיה קטנה ככל שניתן, ושגלגלי הכלכלה יחדשו את תנופתם ונחזור להיות כפי שהיינו רגילים והכי מהר שניתן ושנצא מחוזקים.
לעצמי ולתושבי היישוב היקרים שלי אני מאחל שנצלח יחד את התקופה המורכבת הזו, וכמובן בבריאות שלמה ובמהירות האפשרית. פתאום למדנו להעריך מהי שגרה וכמה היא חשובה, וקיבלנו פרופורציות אחרות לחיים. אין בליבי ספק, כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה. לכן צריך תמיד לחשוב קדימה, לתכנן ולהיות מוכן גם לתרחישים כאלה, שבהם שגרת החיים נפסקת ואנו צועדים בשדות שלא הכרנו קודם, המחייבים אותנו להסתגל למציאות חדשה. צריך תמיד לחשוב קדימה, לתכנן ולהיות מוכן גם לתרחישים כאלה, שבהם שגרת החיים נפסקת ואנו צועדים בשדות שלא הכרנו קודם, המחייבים אותנו להסתגל למציאות חדשה".

האיכות קובעת


ראש מועצת מיתר, שמעון מזוז, מבטיח שגם בשנה הבאה עלינו לטובה ימשיכו לשים דגש על איכות החינוך ועל תנאי למידה הולמים לילדים.
"השנה החולפת היתה יוצאת דופן. מציאות הקורונה שינתה את שגרת חיינו וחייבה אותנו להתארגנות שונה ולמציאת פתרונות יצירתיים לאתגרים. זו היתה שנה שבה העפלנו למקום החמישי בדירוג הארצי של הרשויות הדיגיטליות, כך שהדגש שנתנו בתחום הוכיח את עצמו בימים של ריחוק חברתי. ההחלטה שלנו להקים מתנ"ס במיתר התבררה כנכונה ומתבקשת. המתנ"ס שימש עוגן קהילתי משמעותי בשנה האחרונה עם עשרות יוזמות, פעילויות ומחוות שנתנו מענה לצורך שלנו להמשיך להיות מחוברים, מעורבים ומגובשים גם בתקופה של ריחוק פיזי.
7 צפייה בגלריה
שמעון מזוז. כוחנו באחדותינו
שמעון מזוז. כוחנו באחדותינו
שמעון מזוז. כוחנו באחדותינו
(צילום: פרטי)
גם מערך המתנדבים סייע לנו רבות בשנה החולפת בעזרה לקשישים, למבודדים ולילדים עם צרכים מיוחדים. הצלחנו לקדם את פני השנה החדשה עם בית ספר יסודי חדש בכרמית, ובקרוב גם ייפתח קמפוס חדש לבית הספר התיכון. גם בשנה הבאה עלינו לטובה, נמשיך לתת דגש על איכות החינוך ועל תנאי למידה הולמים לילדינו. אני מאחל לתושבי מיתר וכרמית שנה בריאה וטובה. גם בשנה הבאה עלינו לטובה, נמשיך לתת דגש על איכות החינוך ועל תנאי למידה הולמים לילדינו. אני מאחל לתושבי מיתר וכרמית שנה בריאה וטובה".

לתת כלים לעולם המחר


יובל גודקר, יו"ר מועצת הנוער בבאר שבע, סגנית יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, קוראת למורים להיות קשובים לצרכי התלמידים.
"השנה החדשה היא ללא ספק שנה מיוחדת עם המון מגבלות, שגרה שונה ומאתגרת במיוחד. הסקתי מהשנה החולפת, שלמרות הקידמה הטכנולוגית, קשה ללמוד בדרך מקוונת לבד בבית. אני מאחלת לעצמי שבשנה הקרובה אנהל את הזמן שלי בצורה שמתחשבת יותר במצב ובלמידה מהבית, אתכונן קצת יותר לקראת מבחנים ואשאל יותר שאלות.
אני מאחלת לכולנו שהשנה תהיה מאתגרת וחווייתית בו זמנית, שנרכוש ידע חדש ומיומנויות חדשות ושהשנה תעבור בהצלחה. בשנה הקרובה אני מצפה שתהיה יותר תשומת לב מצד המורים לתלמידים ומצד התלמידים לבקשות המורים. אני מצפה שהמורים יהיו לצידנו ב'זום' או פרונטלית, קשובים עם רצון ללמד. מצד שני, שאנו התלמידים נהיה עירניים וסקרנים יותר.
7 צפייה בגלריה
יובל גודקר. שנה מאתגרת עם המון מגבלות
יובל גודקר. שנה מאתגרת עם המון מגבלות
יובל גודקר. שנה מאתגרת עם המון מגבלות
(צילום: אוצר יחזקאל)
במציאות הנוכחית חשוב לחזק את הנוער, דור העתיד של המדינה. יש להמשיך ולטפח אותו מבחינה לימודית, חברתית וערכית. יש להמשיך להרחיב ולהעמיק את ערך הנתינה על גווניו הרבים כדי לא לייצר דור קורונה שתקוע בבית, חסר כישורים חברתיים וללא תעודת בגרות שתפגע בסיכויים להתקבל לאקדמיה. אני מאמינה שעל בני הנוער לתרום ככל האפשר, להיות רגישים יותר לסביבה ולתת מעצמנו למען האחר".
"במציאות הנוכחית חשוב לחזק את הנוער, כדי לא לייצר דור קורונה שתקוע בבית, חסר כישורים חברתיים וללא תעודת בגרות שתפגע בסיכויים להתקבל לאקדמיה".

באנו לעשות טוב


מאור פלקר, דובר מועצת התלמידים והנוער בירוחם, מספר כיצד עבדו לילות כימים והתגייסו ליוזמות בקהילה.
"בתקופה מאתגרת זו של מגפה, סגר והגבלות, מועצת הנוער בירוחם לקחה על עצמה לסייע ולתרום לקהילה. עבדנו לילות כימים, שבהם ארזנו וחילקנו מזון מדי יום לקשישים, ערכנו טקסים מקוונים, חילקנו פרחים ותעודות לניצולי שואה, וכמובן לא שכחנו את צוותי הרפואה. בכל יום נשלחו בקשות לקבוצת וואטסאפ בשם 'נוער מתנדב בחירום' ומשם התגייסנו והובלנו התנדבויות יום יומיות בקהילה.
7 צפייה בגלריה
מאור פלקר. רוח התנדבות יש בשפע
מאור פלקר. רוח התנדבות יש בשפע
מאור פלקר. רוח התנדבות יש בשפע
(צילום: פרטי)
אני מצפה ממערכת החינוך להיות קשובה לתלמידים ולמצוא את החיבור לשטח ובעיקר לא להשבית לנו את הפעילות הבלתי פורמלית שמובילות מחלקות הנוער, דרכן אנחנו מקבלים כלים למנהיגות ולעשייה ופועלים בשגרה ובחירום.
כנציג במועצת התלמידים והנוער הארצית, אני חושב שמועצת הנוער היא פלטפורמה מדהימה וקו מחבר בין משרד החינוך לצרכים האמיתיים של הנוער. אין אפשרות לצלוח את השנה ללא פתרונות יצירתיים. אני מאחל שהשנה הזו תצלח עם המון שיתוף פעולה של החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי. ארזנו וחילקנו מזון מדי יום לקשישים, ערכנו טקסים מקוונים, חילקנו פרחים ותעודות לניצולי שואה וכמובן לא שכחנו את צוותי הרפואה".