עוגת בוץ: ליאור קוקה (25) מככבת בימים אלה בדוקו־ריאליטי נוצץ, ובמקביל מנהלת קרב משפטי ודורשת פיצוי כספי מאיש העסקים קובי עבד, החותן של אדל בספלוב.
מיינט חושף השבוע את המסמכים שהוגשו לבית המשפט, שכוללים טענות חמורות על מוצרים שפג תוקפם, מנות דגל שהוגשו בצורה מאכזבת, קונים שזכו ליחס מזלזל, וגם לקוחה שהתלוננה על קלקול קיבה.
בתביעה קוקה טוענת בנוסף כי עבד ניצל את ״תמימותה העסקית״ והסתיר ממנה הכנסות, ואילו הוא טוען כי הצעירה שמככבת במדורי הרכילות העתיקה רעיונות וכמעט פשטה רגל בגלל חוסר מקצועיות וניסיון.
3 צפייה בגלריה
קוקה. "בוא לא ננפץ לה את החלומות"
קוקה. "בוא לא ננפץ לה את החלומות"
קוקה. "בוא לא ננפץ לה את החלומות"
(צילום: מהאינסטגרם )

הסכם חמשת האחוזים

כשליאור היתה בת 15 היא החלה לאפות ולמכור עוגות וקינוחים מהמטבח של הוריה במעלה אדומים. בהמשך השתתפה בתוכנית הריאליטי 'בייק אוף ישראל' והפכה לכוכבת שמתחזקת אינסטגרם עם יותר מ־300 אלף עוקבים.
ב־2018 היא כבר פתחה חנות פופ אפ בקניון TLV, ומכל רחבי הארץ הגיעו קונות שרצו לטעום וגם להעלות ׳סטורי׳ עם העוגות הפוטוגניות. באותה תקופה היא הפכה לחברה טובה של הדוגמנית אדל בספלוב והשתיים הרבו לבלות ביחד. ב
המשך הן הפכו לשותפות עסקיות, כאשר אדל גייסה את קובי עבד, האבא של בעלה. אלא שעם הזמן הקשר העסקי עלה על שרטון. כך היה כאשר בחודש שעבר, כשבראשון לציון נחנך הסניף השישי ברשת הקונדיטוריות של קוקה - נעדרה כלת השמחה מהטקס.
בכתב התביעה טוענת קוקה כי חלק מההכנסות שזרמו אל הסניפים ברשת לא הגיעו אליה כמוסכם. התביעה מפרטת את תנאי ההסכם, ולפיו עבד אחראי על רכישת מלאי, שכירת מיקומים לחנויות, העסקת עובדים ועיצוב החנויות.
קוקה תקבל עבור השימוש במתכונים ושימוש בשם 'ליאור קוקה' - חמישה אחוזים בתוספת מע"מ מסך הפדיון הכספי. ממסמך שמהווה חלק מהתביעה הנגדית של עבד עולה כי הטאלנטית הצעירה קיבלה מהחברות שבבעלותו 731 אלף שקל, עד אוגוסט האחרון.
"התובעות (קוקה והחברה שפתחה; ל"ת) נוכחו לדעת כי בדוחות החודשיים כלל לא נכללות הכנסות רבות ממכירת מוצריהן", נטען בכתב התביעה. "התובעות הצליחו לברר ולמצוא מספר רב של מקרים שבהם נמכרו מוצרים של 'ליאור קוקה' ללא שתמורת המכירה נכללה בדוח החודש".
3 צפייה בגלריה
משפחת קוקה
משפחת קוקה
משפחת קוקה
(צילום: מתוך 'קוקה בע"מ' - הוט)
טענה נוספת היא כי גם במסעדות שנמצאות בבעלות עבד נמכרו מוצרים מהקונדיטוריה. "לתובעות נודע כי במסעדת 'מיתוס סטריט פוד' ברמת החייל נמכרות עוגות מוכנות ואבקות להכנת עוגות ללא ידיעתן, וללא שהכנסות אלה נכללות בדוחות החודשיים. הנתבעים אף הגדילו לעשות והגדירו את האבקות להכנת עוגות בקופת המסעדה 'כפריט כללי' כך שלא ניתן יהיה לעקוב אחר מכירות הפריט".

התלונות נחשפות

קוקה טוענת כי סניפי הרשת הנושאת את שמה נוהלו בצורה שגרמה לפגיעה במוניטין שלה. לכתב התביעה צורפו ציטוטים מתוך תלונות שהתקבלו לכאורה בתיבת ההודעות של חשבון האינסטגרם המפורסם שלה.
באחת מהן נכתב: "היי ליאור, היום בסביבות הערב אכלנו בקיוסק ברוטשילד, הזמנו את הקרפ קורנפלקס עם נוטלה, אבל קצת התבאסתי שכבר פעמיים זה קרה שאני באמצע לאכול והיתה שערה בפנים".
בפנייה אחרת נכתב: "הגעתי אליכם ביום רביעי בתאריך 9.9.20 לבוטיק קפה רוטשילד. קניתי 4 עוגות. מאוחר יותר שמתי לב שיש מדבקה מאחורי העוגה עם תאריך אחרון לשיווק ועל אחת מהן כתוב 8.9.2020. כשפתחתי את העוגה היה עליה עובש".
קונה אחרת רצתה לקנות גלידה שחורה, התאכזבה כשזו לא היתה במלאי, וציינה: "קיבלנו עוגות בראוניז ומעל - מעט מעט גלידה טובעת ברוטב והכל נראה עיסה בשקית ממש לא מגרה. בנוסף על היחס שקיבלנו מהצוות שהיה עסוק רוב הזמן בפלאפון הפרטי שלהם… יצאנו ממש מאוכזבים".
התובעת מדגישה כי התלונות הגיעו מסניפים שונים ברשת. באחת מהן נכתב: "ערב טוב ליאור. רכשתי היום עוגת וניל בסניף שלך בקניון איילון. כשהגעתי הביתה גיליתי עובש בעוגה. כמובן שהייתי בשוק וממש מאוכזבת. באמצע העוגה שמתי לב לעובש, ואז קלטתי שיש מתחת לעוגה תאריך תפוגה לשמיני לחודש".
לקוחה שביצעה רכישה בסניף עזריאלי טענה: "הי ליאור. קניתי עכשיו שתי עוגות רד ולווט עם עובש ובסניף שלך לא עונים".
לקוחה אחרת כתבה: "הייתי בסניף שלך בקניון ראשונים והעובדים לא מפסיקים לריב, צועקים, מגישים ת'אוכל לא מצולחת כמו שאמור להיות. קיצר - מציעה לך לעשות שם סיבובים".
חלק מהפניות עסקו ברמת הניקיון של המוצרים. "כל הקרפ מלא בשערות קטנות ודקות - לדעתי מהסמרטוט שמנגבים את המשטח של הקרפ", נטען באחת התלונות.
היו גם טענות על טריות. בפנייה אחת נכתב: "מאוד התאכזבנו כי המוצרים לא היו טריים, היה טעם לוואי של מוצרים שעמדו הרבה זמן". בהודעה אחרת כתבה לקוחה: "אם להיות כנה, זרקתי אחרי שאכלתי חצי. נתתי ביס ואמרתי לפחות נהנה מהטעם ובוםםםם - לחמנייה שכאילו הכינו אותה לפני חודש".

מחלוקת הגלידה

עבד לא נשאר חייב ותביעה נגדית לדרישה כספית הוגשה נגד הידוענית המצליחה. התובעת היא חברה בשם 'מיתוס חברה לניהול'. בין השאר נטען שם: "איש לא הכיר את ליאור קוקה - אדל עזרה לה להתפתח ולהכיר כי היה לה קשה מאוד לשווק את עצמה, למרות שהיא יוצאת תוכנית ריאליטי.
"קובי מצידו סייע לליאור, לבקשתה, בארגון מקרר ויטרינה עבור דוכן הפופ אפ בקניון, כשאיש לא היה מוכן לתת לליאור ולהיות ערב באופן אישי להשבתו, לבקשת אדל. ליאור פנתה לקובי במהלך ארוחת ערב כשהתארחה בביתו להזמנת אדל, וסיפרה על קשייה בדוכן וביקשה שיבוא לייעץ לה כי היא עובדת המון ואף לא משתלטת על העסק".
3 צפייה בגלריה
אדל
אדל
אדל
(צילום: טל שחר)
מיתוס טוענת עוד בתביעה כי בניגוד לחזית המצליחה, קוקה אפילו התקשתה לייצר את עוגת השכבות המפורסמת שלה. ״קובי הגיע לעסק וראה שליאור סגרה את הדלת למרות תור בחוץ. לשאלתו השיבה כי על כל עוגה שמצליחה שלוש נזרקות כי העוגות לא יציבות והקרפים לא מצליחים״, נאמר בתביעה.
עבד טוען עוד כי הוא יזם פגישה בין הבעלים של חברת ביסקוטי לבין קוקה, בניסיון לסייע לה. "העוגות האלה לא היו מורכבות בצורה מקצועית ולא בשיטה נכונה - היה לה המון פחת והיא היתה מפסידה כסף", נטען בתביעה של חברת מיתוס.
"קובי שכנע את הבעלים של ביסקוטי לייצר עבור ליאור את העוגות בטכנולוגיה שלהם, וליאור אכן עבדה כך עוד חודש, שבמהלכו, עקב חוסר ניסיון וניהול חובבני, צברה כמובן עוד חובות כבדים, לרבות לחברת ביסקוטי. מאץ' עבד - בעלה של אדל ובנו של קובי, סיפר לקובי כי ליאור רוצה לסגור את הדוכן עם חובות כבדים ואם קובי יוכל לסייע לה מול חברת ביסקוטי ולערוך עבורה הסדר פריסת חוב על מנת שלא תיאלץ להיכנס להליך של פשיטת רגל... מעבר לחובות הכבדים לא היתה לליאור כל הכנסה". השותף העסקי שהפך ליריב אפילו טוען כי 'הגלידה ההפוכה' איננה המצאה של הצעירה ממעלה אדומים וכי היא הודתה בפניו כי היא לא יודעת להכין את המתכון לגלידה.
"ליאור היתה כמובן מעורבת ונתנה את דעתה ואולם לא ידעה להכין כלום", נטען בתביעה הנגדית.

הודעת האב

התביעות ההדדיות חושפות גם כיצד המשבר הכספי גרם למשה קוקה, אביה של ליאור, לשגר הודעה מודאגת לקובי, שבה נכתב: "הבנתי שהיתה שיחה מאוד נסערת היום. ליאור מאוד מבולבלת מכל מה שקורה. היא לא הפסיקה לבכות לנו אתמול. קובי תבין, אנחנו כהורים מאוד מודאגים לה בקשר לחוזה הזה בדבר המקומות החדשים שאתה רוצה לפתוח, החוזה הזה לא פייר ולא הוגן כלפיה".
בתגובה השיב עבד: "מאוד מפריע לי המילה 'לא פייר ולא הוגן כלפיה'. אני חושב שאתם מתבלבלים פה!!! החוזה הזה משרת קודם כל אותה אחר כך אותי. החוזה הזה הכי פייר בעולם כלפי הבת שלך. נכון, יש בו הגנה עלי לשלוש שנים שליאור לא יכולה לקום בוקר אחד וללכת בלי שום הודעה מראש! מה אתה מצפה ממני לתת לה מתנה בשווי 2/3 מיליון שקל שגם ככה אחרי שלוש שנים היא יכולה ללכת בלי לתת דין וחשבון?? מה נראה לך??... בוא לא נשכח איפה היא היתה לפני חודשיים".
"הזיכרון חלש מדי", ענה לו האב המגונן. "בוא תניח רגע לאיש העסקים שבך ותבין אותנו כהורים. ליאור לא תסלח לי ותכעס עלי שפניתי אליך - בוא לא ננפץ לה את החלומות כך סתם".

הפתעה מהשופטת

בימים האחרונים ביקשה קוקה כי עבד וחברתו יפקידו ערובה על סך 250 אלף שקלים בתביעה שכנגד. במהלך ההליך הודיעה באופן מפתיע שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב־יפו, רחל ערקובי, כי היא פוסלת עצמה מלדון בתיק. "לאור העובדה כי התובעת שכנגד מנהלת מסעדה שביהמ"ש מבקר לעיתים תכופות (לפני ימי הקורונה) אני פוסלת עצמי מלדון בתיק זה", נימקה השופטת את הצעד שהפתיע את שני הצדדים.
על פי הסכם שניתן במסגרת בקשה דחופה לצו מניעה - הסכימו שני הצדדים כי המותג יחזור לבעלותה של קוקה ב־1 במאי 2021. עוד יתחייבו הצדדים כי התשלומים לקוקה יבוצעו במועדם ועל הצדדים לא להוסיף מוצרים חדשים. בעקבות תלונות הלקוחות, שאותן הציגה קוקה בפני בית המשפט, יתחייבו הצדדים לשמור על איכותם וטיבם של הקינוחים.
מעורכי הדין רמי קוגן ואורלי עוז רבינוביץ', שמייצגים את קוקה, נמסר: "התחייבותה היחידה של ליאור היא לתת את שמה לרשת דוכנים לממכר מוצרי מאפה. הבעיות בין קובי וליאור התחילו כאשר ליאור קיבלה, דרך הרשתות החברתיות, תלונות קשות באשר לאיכות המוצרים ואיכות השירות בסניפים שבתחום אחריותו של קובי.
"בית המשפט הבין כי האחריות לטיב המוצרים והשירות היא של קובי בלבד, אולם שמה של ליאור הוא זה שנפגע וקיצר את תקופת ההסכם כך שהיא מסתיימת במאי הקרוב".
מעו"ד יפעת בן דוד, שמייצגת את עבד, נמסר: "כפי שהובהר בדיון הכול בוצע על ידי ליאור כדי ליצור חומר יש מאין לסדרה. מדובר בתביעת סרק שלא נמצא שקיימות בה ולו ראיות לכאורה, שאחרת היה ניתן לטובת ליאור צו מניעה והוא לא ניתן אלא הושגה הסכמה".