בשעות הבוקר המוקדמות של יום ראשון יצאה טיסה של חברת ארקיע מנמל התעופה בן גוריון לפראג. המטוס היה מלא בנוסעים. ביניהם הסתובבה הדיילת נור יונס, ערבייה מוסלמית מכפר עארה. היא שירתה את הנוסעים, הדריכה אותם וליוותה את הטיסה שלהם לבירת צ'כיה.
2 צפייה בגלריה
נור יונס
נור יונס
נור יונס
(צילום: יריב כץ)
קראו עוד:
יונס היא פורצת דרך, אחת מדיילות האוויר המוסלמיות הראשונות בחברת תעופה ישראלית. "אני מקווה להיות הדיילת הראשונה שתטוס למדינות ערביות שעדיין לא טסים אליהן", היא אומרת.

הצעד הראשון

כבר כשהיתה ילדה, בכל פעם שעלתה לטיסה, העיניים שלה הופנו באופן קבוע לדיילות. עבודת הדיילות עניינה אותה וגרמה לה לשאול לא מעט שאלות. "השאלה הכי חשובה ששאלתי את עצמי זה אם גם אני יכולה להיות דיילת כמוהן ואם בכלל יקבלו אותי לעבודה בחברת תעופה ישראלית", היא אומרת.
יונס, בת 21, תושבת כפר עארה שבוואדי עארה, היא בתם של ראבח, עובד סוציאלי, ונאדיה, גננת, ואחות לרימא שהשנה סיימה תיכון. את לימודיה סיימה בבית הספר האורתודוקסי בחיפה ומיד התחילה ללמוד פסיכולוגיה באיסטנבול, טורקיה. בזמן לימודיה בטורקיה ניצלה יונס את אחת החופשות והגיעה לקיימברידג', אנגליה, שם סיימה קורס דיילות ראשון. "חיפשתי איפה אפשר להתחיל ללמוד להיות דיילת ברמה גבוהה ומצאתי שאפשר בקיימברידג'. נסעתי לשם, למדתי וקיבלתי תעודה. בשבילי זו היתה התחלה, צעד ראשון לקראת העתיד וחלום שלא ידעתי שאוכל לממש".
הפעם הראשונה בה יונס עלתה למטוס היתה בגיל 13, כאשר טסה עם משפחתה לטיול באנטליה. מאז, היא מספרת, כמעט בכל שנה היא טסה עם משפחתה לטיולים בעולם. הטיסות רק העמיקו את העניין שלה בתחום. "הרעיון להיות דיילת התחזק אצלי כאשר הגעתי לכיתה י"ב, הזמן בו מתחילים לתכנן את העתיד", היא מספרת. "ראיתי שעבודת הדיילות פותחת בפני העובדים את הדלתות לעולם, אפשר להכיר וללמוד תרבויות אחרות ולהכיר אנשים מכל העולם".
2 צפייה בגלריה
במטוס. מודל לחיקוי
במטוס. מודל לחיקוי
במטוס. מודל לחיקוי
(צילום: אלבום פרטי)
יונס חזרה ארצה לביקור מלימודיה בטורקיה כשלושה חודשים לפני שהקורונה הגיעה לישראל. בעקבות המגיפה, היא מספרת, נאלצה להפסיק את לימודי הפסיכולוגיה ולהישאר בבית. "התחלתי לחשב את חיי מחדש. יש קורונה. העולם כולו נסגר ואי־אפשר לדעת מהיכן להתחיל. לא היתה אפשרות לחזור לטורקיה ולהמשיך את הלימודים. באותה תקופה היתה אי־ודאות גדולה והיה עלי לחשוב מחדש לאן פני מועדות".

"חיפשתי איפה אפשר להתחיל ללמוד להיות דיילת ברמה גבוהה ומצאתי שאפשר בקיימברידג'. נסעתי לשם, למדתי וקיבלתי תעודה. בשבילי זו היתה התחלה, צעד ראשון לקראת העתיד וחלום שלא ידעתי שאוכל לממש"
יונס החליטה לא לחכות לסיום הקורונה, ולנסות להגשים את חלום חייה. כצעד ראשון לקחה את התעודה מקיימברידג' ותלתה אותה על קיר חדרה בכפר עארה. "רציתי שהתעודה הזו תדבר אליי, תגרום לי לקום כל בוקר ולנסות לממש את החלום שלי", היא אומרת. "התעודה היא הדרך להגיע למטרה שלי להיות דיילת ולכן רציתי שהיא תהיה כל הזמן מול העיניים שלי".
אלא שבאותה תקופה, עקב משבר הקורונה, רוב מערך הטיס בישראל הושבת ודיילות רבות הוצאו לחל"ת. "נפלתי על תקופה קשה, הכי קשה, אבל המשכתי להאמין שהזמן שלי יגיע. אני אופטימית ויודעת להתגבר על כל המשברים והמכשולים", היא אומרת.
עם חזרת הטיסות בעולם, חזרה התקווה גם ליונס. כעת לא רק הקורונה היתה מכשול בדרך להגשמת החלום, אלא גם היותה ערבייה מוסלמית. "שמעתי בעבר שחברות תעופה ישראליות לא מקבלות עובדים ערבים", היא אומרת. "בהתחלה חשבתי לפנות לחברות תעופה זרות כמו בריטיש, אמירייטס או כל חברה שתקבל אותי ללמוד ולעבוד. אבל אחר כך אמרתי לעצמי שצריך לנסות בישראל. האמנתי שאתקבל. התחלתי לחפש באינטרנט עד שראיתי לשמחתי שחברת התעופה ארקיע פותחת קורס שאליו אוכל להתקבל".

קורס ייחודי

זה היה בסוף שנת 2020. חברת ארקיע החליטה לראשונה לפתוח קורס עבור דיילים ודיילות ערבים. מי שדחף ויזם את המהלך הראשון מסוגו הוא אמיר עאסי, היועץ האסטרטגי של ארקיע. לדבריו, מתן אפשרות לערבים להצטרף למשרות רגישות שלא היו זמינות עבורם בעבר, זה חלום שהתגשם. "הסכמי השלום שהיו עם איחוד האמירויות, בחריין וגם מרוקו התחילו לשפר את המצב והעניקו לנו הזדמנויות", אמר.
עאסי מסביר כי הקורס החדש נפתח לקראת גל הטיסות למדינות המפרץ, והביקוש הרב של אזרחים ערבים לטוס למדינות האלו. "חברת ארקיע הרימה את הכפפה ראשונה והתחילה לגייס עובדים מהמגזר הערבי, ובהם גם דיילות ערביות – מוסלמיות ונוצריות", הוא אומר. "מדובר בפריצת תקרת זכוכית שבמסגרתה חברת תעופה ישראלית פותחת בפעם הראשונה קורס דיילות רק עבור המגזר הערבי ומעסיקה לראשונה דיילות מוסלמיות ונוצריות, שלמעשה לא שירתו בצבא - תנאי שהיה חובה לאורך כל השנים, על מנת להגיש מועמדות למשרת דיילת".
"הכי חשוב שאני מקבלת תמיכה מציבור הנוסעים, הם מפרגנים לי ותומכים בי אני מרגישה את התמיכה מאז שהתחלתי לעבוד. אני לא מסתירה את הזהות שלי בפני הנוסעים ואני מקבלת רק תגובות חיוביות"

נור מיהרה להירשם לקורס והיתה מלאה אופטימיות. "הרגשתי שהדרך נסללת בפניי והחלום התחיל להתגשם. ידעתי שהדרך לקבלת התג לא תהיה פשוטה מבחינת הלימודים והמבחנים, אבל סמכתי על עצמי ואמרתי שאני יכולה לעשות זאת.
אלה היו שלושה חודשים אינטנסיביים בעברית ובאנגלית", היא מסבירה. "בכל יום יש מבחן. ואם אתה נכשל פעם אחת נותנים לך הזדמנות אחת אחרונה. עברתי את הקורס בהצלחה ולאחר מכן עברתי מבחן עיוני, ועדה, ובסוף מבחן הסמכה באוויר".
בחודש אפריל 2021 קיבלה יונס תעודה ותג והוכתרה כדיילת. "זה היה הרגע הכי מאושר בחיי", היא אומרת. "החלום שלי התגשם והיום אני גאה שהתקבלתי לארקיע והתחלתי לעבוד בחברת תעופה ישראלית".
בארבעת החודשים האחרונים היא עובדת כדיילת מן המניין. לדבריה, היא מקבלת תמיכה מהחברה ומהמנהלת שלה, רלי כהן, דיילת אוויר ראשית בחברה, וגם מדיילות ותיקות אחרות.
"הכי חשוב שאני מקבלת תמיכה מציבור הנוסעים, הם מפרגנים לי ותומכים בי", היא מסבירה. "אני מרגישה את התמיכה מאז שהתחלתי לעבוד. אני לא מסתירה את הזהות שלי בפני הנוסעים ואני מקבלת רק תגובות חיוביות.
"באחת הטיסות אחת הנוסעות היהודיות ראתה את שמי על התג. אמרתי לה שאני ערבייה ישראלית. בתגובה היא התחילה לפרגן לי ולצחוק איתי. הסבירה לי שפירוש השם שלי בעברית הוא אור, שנותן אנרגיה חיובית. היא גם אמרה לי 'תמשיכי להיות כמו השם שלך, מפיצה אנרגיות חיוביות'".
בנוסף, מספרת יונס, הנוסעים מזהים אותה בזכות סרטוני הטיקטוק שהיא מעלה. "לא מעט פעמים במהלך הטיסה וגם אחרי הנחיתה נוסעים ביקשו להצטלם איתי. זה כל כך מרגש לקבל כזה חיבוק מהנוסעים ומהחברה".
נור רואה עצמה שגרירה של החברה הערבית בעולם התעופה הישראלית. "דרכי אפשר להביא לשינוי רב אצל הצעירים הערבים. הם רואים שאפשר להגיע לכל מקום במדינה ושום דבר לא צריך להוות מכשול בדרך. אני מקבלת תמיכה מלאה מהמשפחה שלי וגם מהחברה שלי. כולם מסתכלים עליי בגאווה גדולה".
ואחרי הכל, איך ההרגשה להגשים חלום ילדות?
"זו חוויה. אני חיה את החוויה הזו כל רגע. משרתת את הנוסעים על הצד הטוב ביותר. אנשים חושבים שעבודת הדיילת היא רק להגיש אוכל כמו מלצרית. העבודה שלנו לא קלה ויש בה אחריות כבדה מאוד. כדיילות חשוב לנו תמיד שהטיסה תסתיים בשלום ועל הצד הטוב ביותר.
מעבר לזה אני מאושרת להתחיל לעבוד כדיילת בתקופה בה נרשמו הסכמי שלום עם מדינות ערביות כמו איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. הגעתי כדיילת לאיחוד האמירויות ושמחתי להיות דיילת ערבייה ישראלית שרגלה דורכת במדינה הזו. בשבילי זה היה רגע היסטורי שבחיים לא אשכח אותו. אני מקווה שאגיע לעוד מדינות ערביות במטוס ישראלי".
לעדכונים: חדשות חדרה