בסוף שבוע במחצית חודש נובמבר 2018 חגג רותם הרוש ז"ל את יום הולדתו ה־21 בביתו ברחוב אביה השופט בשכונה ד' בבאר־שבע. במהלך האירוע פרץ ויכוח ואחד המוזמנים, אבירם זגורי, יורה בהרוש ובחברו הטוב אדם מסרוגה.
3 צפייה בגלריה
  אדם מסרוגה. נשלח למעצר כי פחד להתייצב בבית המשפט
  אדם מסרוגה. נשלח למעצר כי פחד להתייצב בבית המשפט
אדם מסרוגה. נשלח למעצר כי פחד להתייצב בבית המשפט
(צילום: באדיבות המשפחה)
מותו של הרוש נקבע במקום, ואילו מסרוגה הובהל במצב קשה לבית החולים 'סורוקה'. הרופאים ניתחו את הרוש כמה פעמים ובגלל הידרדרות במצבו, הוא הורדם והונשם במשך חודש ימים.
כשהתעורר הפך מסרוגה לעד מרכזי במשפטו של זגורי המתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע. נגד זגורי הוגש בחודש פברואר 2019 כתב אישום בגין רצח, ניסיון רצח, חבלה בכוונה מחמירה והובלת נשק.
ואולם, בימים האחרונים התברר שמסרוגה, עד מרכזי באותו משפט, הפך לעציר כיוון שסירב לבוא לדיוני בית המשפט מחשש שהנאשם ברצח ינקום בו. כמו כן הוא נדרש להפקיד בקופת בית המשפט ערבות של עשרות אלפי שקלים כדי להבטיח את התייצבותו לדיוני בית המשפט לצורך שמיעת עדותו בעניין ליל הרצח.
התפתחות דרמטית אירעה ביום שלישי, כשמסרוגה הובא לדיון בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע. הוא עלה לדוכן העדים וגולל בפני השופטים נתן זלוצ'ובר, שלמה פרידלנדר ודינה כהן, את גרסתו באשר לאירוע הרצח.
בסיום עדותו הורה בית המשפט המחוזי על שחרורו של מסרוגה מהמעצר לביתו ללא כל תנאים. עוד הורה בית המשפט להחזיר למסרוגה את כל הכספים שהופקדו בקופת בית המשפט כערבות להתייצבותו למתן עדות.
המשך המשפט נקבע לתחילת החודש הבא, אך פרשת מעצרו של מסרוגה בגין אי התייצבותו להעיד לאור החשש כי חייו בסכנה אם יעיד נגד הנאשם ברצח, מעוררת לא מעט שאלות ותהיות. מסרוגה אמנם סיים את עדותו, נכון לעכשיו, אך מן הסתם החששות נותרו בעינן.
מאחר שמסרוגה לא מוגדר כנאשם בתיק, אלא עד מרכזי, לא נחתם עימו כל הסכם של 'עד מדינה', מה שיכול היה להוביל להכללתו בתוכנית להגנת עדים. גם בפרקליטות וגם במשטרה טענו בנוסף כי מסרוגה לא ביקש כלל הגנה עליו, כך שהוא אמנם כעת משוחרר לביתו ולמשפחתו, אך ללא כל הגנה.
נובמבר 2018: אבירם זגורי רוצח, על פי כתב האישום, את רותם הרוש ופוצע קשה את אדם מסרוגה
פברואר 2019: כתב אישום מוגש נגד זגורי
ינואר 2020: אדם מסרוגה מוזמן להעיד במשפטו של זגורי אך מסרב להתייצב בבית המשפט המחוזי בבאר־שבע מחשש שיפגעו בו ונשלח למעצר
כשקיר בלבד מפריד בינו לבין מי שירה בו
פברואר 2020: מסרוגה מובא לעדות בבית המשפט המחוזי לאחר שהיה עצור

חשש להתייצב

השתלשלות האירועים מאז זומן מסרוגה להעיד בבית המשפט לפני כשלושה שבועות ועד השבוע מעוררת לא מעט תהיות. המרכזית בהן היא מדוע עד מרכזי במשפט רצח, החושש מפגיעה בחייו, אינו זוכה להיכלל בתוכנית להגנת עדים גם אם אין הוא מוגדר עד מדינה, ובמקום זה הוא מוצא את עצמו בתא מעצר כיוון שסירב להתייצב בבית המשפט?
מסרוגה, כך עולה מפרוטוקולים של בית המשפט המחוזי בבאר־שבע שהגיעו לידי "ידיעות הנגב", זומן להעיד בפני בית המשפט ב־22 בינואר. בית המשפט תכנן להקדיש את היום כולו לשמיעת עדותו של מסרוגה.
מאחר שהתביעה חשדה שמסרוגה "לא שש", כלשון הפרוטוקול, להתייצב למתן עדות, היא לא הסתפקה בהזמנתו אלא גם שלחה אליו יום לפני הדיון קצינת משטרה. לפי הפרוטוקול, מסרוגה אמר לקצינה שהוא חושש לבוא להעיד בבית המשפט, אבל הבטיח בכל זאת להתייצב למחרת. ואולם, למחרת התברר שמסרוגה לא התייצב כמו שהבטיח ובית המשפט הוציא צו להבאתו. שוטרי ימ"ר נגב נשלחו למצוא אותו ולמחרת הוא נעצר והובא לאולם בית המשפט.
"אני קצת חושש לבוא", הסביר מסרוגה לסגן נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר־שבע, השופט נתן זלוצ'ובר, "אני אמרתי גם לחוקר שאני לא זוכר כלום. הייתי על כדורים, הייתי שתוי. אני אומר שבסדר, אני אבוא לבית המשפט. לא באתי כי חששתי. גם לי קשה ואני לא יכול לראות את הבן אדם הזה מולי. אני אבוא, אני אביא את אמא שלי. אני מפחד. בן אדם פגע בי. משטרה בחוץ, אף אחד לא מתייחס. המשטרה לא איכפת לה. בבית החולים השאירו אותי לבד. השאירו אותי ברחוב. אני מבין שאני צריך לבוא, אני אבוא".
המשך הדיונים נקבע ליום רביעי שעבר, אבל מסרוגה שוב לא התייצב לדיון ובית המשפט הוציא צו הבאה ושוב נשלחו אנשי ימ"ר נגב כדי למצוא אותו ולעצור אותו. או אז, בגלל הנסיבות וכדי להבטיח שיתייצב לעדות, קבע בית המשפט שכתנאי לשחרורו מהמעצר יהיה על מסרוגה להפקיד בקופת בית המשפט סכום של 200 אלף שקל.
עדותו של מסרוגה לא הושלמה באותו דיון, ולכן הוא נדרש להתייצב ליום דיונים נוסף. על רקע זה הורה בית המשפט לעצור את מסרוגה עד להשלמת עדותו שנקבעה ליום שלישי השבוע, ואכן בסופו דבר הוא התייצב ונתן את עדותו.

נשאר במעצר

עד כמה הסוגיה מורכבת תעיד העובדה שעניינו של מסרוגה הגיע לפתחו של בית המשפט העליון שדן בערעורו על החלטת בית המשפט המחוזי. באמצעות סניגוריו, עורכי הדין נתנאל לגמי ואלכסי גלפגט מהסניגוריה הציבורית, טען מסרוגה שאין ביכולתו לעמוד בגובה ההפקדה שנקבעה, ומשום כך נגזר עליו לשהות במעצר עד שתושלם עדותו.
לטענת מסרוגה, החלטת בית המשפט המחוזי פוגעת בזכותו לחירות באופן בלתי מידתי, בפרט בהיותו קורבן עבירה שנפגע על לא עוול בכפו.
מסרוגה אף ציין כי הוא היה עצור בתנאי בידוד, ואם לא די בכך, הוא היה עצור באותו אגף שבו מוחזק הנאשם ברצח, אבירם זגורי. "רק קיר מפריד בינינו", סיפר מסרוגה לבית המשפט בדיון שהיה בעניינו בתחילת השבוע.
שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק־ארז, קבעה בהחלטתה כי יש לקבל חלקית את הערר. "המקרה דנן עורר אצלי התלבטות קשה", כתבה, "לכאורה גישתו של בית המשפט המחוזי היא מוצדקת בהתחשב באינטרס הציבורי כבד המשקל בעדותו של העורר ובעובדה שבעבר נעשו ניסיונות להבטחת התייצבותו שלא צלחו. מנגד, דומה שהפגיעה בעורר מעוררת קושי רב בהתחשב בחריגותו של הכלל המאפשר מעצר של עד שאיננו חשוד או נאשם בכל עבירה". בסופו של דבר החליטה השופטת ברק־ארז שמסרוגה יישאר בשלב זה במעצר.
בתחילת השבוע, בעת שמסרוגה היה עצור כבר חמישה ימים, שוב נדרש בית המשפט המחוזי בבאר־שבע לדון בעניינו כשהתברר שיש באפשרותו להפקיד בקופת בית המשפט רק עוד 5,000 שקל נוסף על 8,000 שקל שכבר הפקיד.
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח של רותם הרוש ז"ל
זירת הרצח של רותם הרוש ז"ל
זירת הרצח של רותם הרוש ז"ל
(צילום: הרצל יוסף)

מצב מורכב

"אין זה מידתי, לא נכון ולא ערכי שעד נפגע עבירה, שהיה מורדם ומונשם במשך חודש, יישאר עצור רק מאחר שהוא פוחד ומאחר שהפרוטה אינה מצויה בכיסו", אמר סניגורו של מסרוגה, עו"ד נתנאל לגמי לפני שהגיע להעיד. "ההחלטה להפקיד 200 אלף שקל היא החלטת מעצר נעדרת סמכות. לא הכל זה כסף. בסוף השאלה היא האם היום רמת הסיכון מזה שהוא לא יתייצב פחתה. אני סבור שרמת הסיכון פחתה. שהמדינה תקצה משאבים כפי שהיא מקצה בהליכים אחרים כדי להוביל לכך שההליכים המשפטיים יסתיימו כמו שצריך".
מנגד, טענה באת כוח הפרקליטות, עו"ד רותם יוחנני כי "המצב אכן מורכב ומצער שעד תביעה שהוא גם נפגע עבירה, נתון במעצר זה מספר ימים בשל כך שלא התייצב לדיונים שנקבעו, חרף שני צווי הבאה שהוצאו נגדו. אני סבורה שנקודת המוצא נותרה בעינה והיא שלא ניתן לסמוך על העד ועל בני משפחתו כפי שכבר הוכח בעבר. אני סבורה שבית המשפט כבר הציע כל שניתן היה להציע, בין בהקדמת שמיעת עדותו ביום נוסף, חרף לוח הזמנים הכמעט בלתי אפשרי של ההרכב והן הפחתה נוספת להעמיד את סכום ההפקדה על 50 אלף שקל".
באשר לסוגיית ההגנה על עד מרכזי בפרשת רצח החושש לחייו, ציינה באת כוח הפרקליטות, "הצעת ההגנה בדבר אבטחה כלשהי של העד, הקצאת משאבים על ידי המדינה או המשטרה, כבודה במקומה מונח, אך מעולם לא נעשתה פנייה כזו על ידי העד או על ידי מי מבני משפחתו, לא למשטרה ולא לנציגי הפרקליטות. נהפוך הוא, כאשר העד נשאל בסוף החקירה האם הוא סבור שהוא זקוק לאבטחה, הוא שלל את האפשרות הזו. מאז לא שמענו ממנו שום דבר אחר".
אדם מסרוגה עצמו טען בדיון בעניינו בתחילת השבוע, "אני מיום רביעי מוחזק פה, בלי טלפון, בלי אוכל, בלי שתייה, רק באישור של הפרקליטה. היא דאגה שסוהרים לא ייכנסו אליי. ארבעה ימים אני בלי אוכל, בלי כלום".
בסופו של דבר החליט השופט זלוצ'ובר לקבוע את מועד שמיעת עדותו של מסרוגה ליום שלישי השבוע ולהפחית את סכום הפקדת הערבות ל־50 אלף שקל. "אני דן באותו עניין מתוך תקווה למצוא פתרון ולאזן בין הצורך לשמוע משפט רצח שעד זה הוא עד מרכזי בו, לבין החובה למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בעד, הגם שלא ניתן לסמוך עליו שיתייצב לדיון אם לא תהיה הפקדה משמעותית בקופת בית המשפט", ציין השופט בהחלטתו.
בהמשך לדברים הורה בית המשפט לשירות בתי הסוהר לגלות עירנות לאיומיו של מסרוגה שיפגע בעצמו, וגם לסיכון פוטנציאלי שאחרים עשויים לפגוע בו. עוד הסב בית המשפט את תשומת לב השב"ס כי מדובר בעד ולא בחשוד או נאשם או מי שכבר נגזר דינו, ויש להעניק לו את מירב התנאים בהתאם.

"עצרו אותו סתם"

במשפחתו של מסרוגה הרוחות סערו והם עשו הכל כדי לעורר את מצוקתו של אדם בפני כל הגורמים האחראים. בני המשפחה התקשו לעכל כיצד עוצרים אדם שמפחד להעיד במשפט רצח מחשש שיחוסל, ובמקום לספק לו הגנה, הוא נעצר כאילו הוא עבריין.
"עצרו את הבן שלי ככה סתם", אמרה ל"ידיעות הנגב" אמו של אדם מסרוגה. "הוא בן אדם חולה ונמצא בטראומה מאז אותו אירוע רצח. למה עשו כך לבן שלי? הוא מפחד וחושש מנקמה. דרשו ממנו גם הרבה כסף כדי להבטיח את התייצבותו בבית המשפט כדי להעיד. מאיפה נביא את כל הכסף הזה? אנחנו אנשים פשוטים ואף אחד לא מגן על הבן שלי. אני מרגישה רע מאוד עם כל הסיפור הזה".
אמו של אדם מסרוגה: "הוא בן אדם חולה ונמצא בטראומה מאז אותו אירוע רצח. למה עשו כך לבן שלי? הוא מפחד וחושש מנקמה"
"הבן שלי חי בפחד", היא סיפרה בהתרגשות, "זה סיפור לא פשוט. הוא היה מאושפז בבית החולים זמן רב לאחר שנפצע קשה באותו אירוע. אני סובלת מכל הסיפור הזה. הוא חזר אלינו בנס לאחר אשפוז כל כך ממושך בבית החולים. כולנו בלחץ ועכשיו הפכו אותו לעבריין בלי שום סיבה".
במשפחת מסרוגה התחושות קשות. "בכוח רצו שהוא יעיד", אמר אחד מאחיו ל"ידיעות הנגב". "במקום לשחרר אותו, עוצרים אותו ויושבים לו על הוורידים. בגלל הפציעה והדיכאון שבו הוא שרוי הוא לוקח תרופות. עד היום הוא בטראומה. הוא לא כמו שהיה פעם. לא הגיוני לעצור אדם שלא קשור לסיפור הזה".
לאחיו של מסרוגה טענות קשות כלפי המשטרה והפרקליטות. "הפכו את אדם לעבריין כדי לסיים את התיק הזה ובינתיים הוא סובל", הוא ציין, "גם עכשיו הוא למעשה משוחרר ללא הגנה עליו. הוא משוחרר לגורלו. מדובר כאן בתיק רצח. אי אפשר לשחרר כך בן אדם כשיש חשש כי יפגעו בו אם הוא יעיד. אנחנו נצטרך לשמור עליו. זו האופציה היחידה שיש לנו. אם אנחנו לא נשמור עליו, אז מי ישמור עליו?".
אח אחר של מסרוגה הוסיף, "כל הסיפור הזה מקומם ביותר. לא סיפקו לאדם הגנה. מתנפלים עליו כדי שהתיק הזה לא יקרוס. זו פשוט שערורייה. יתרה מזו, הוא שהה באגף ההפרדות ליד התא של הנאשם ברצח. זה נראה לך הגיוני? אדם היה ילד שמח וחייכני ועכשיו, מאז האירוע, הוא בטראומה קשה. אדם ורותם גדלו יחד באותה שכונה והיו חברים טובים. אדם היה בן בית במשפחתו של רותם שנרצח. עכשיו אנחנו צריכים להתמודד עם המציאות הקשה שנחתה עלינו".

לא ביקש אבטחה

מנהל מחלקת מעצרים בסניגוריה הציבורית במחוז הדרום, עו"ד נתנאל לגמי, המייצג עם עו"ד אלכסי גלפגט מהסניגוריה הציבורית את מסרוגה, אמר השבוע ל"ידיעות הנגב", "לא יעלה על הדעת שנפגע עבירה יישלח למעצר מאחורי סורג ובריח אך ורק בגלל שהוא חושש להעיד בבית המשפט. אנחנו, כפרטים בחברה מתוקנת הדוגלת בשמירה על זכויות אדם מצפים מהמדינה להעניק סיוע והגנה לנפגעי עבירה. מצער מאוד להיווכח שבמקום אלה בוחרת המדינה לכלוא אותם. אכן, אינטרס קיום המשפט וחשיפת האמת הוא חשוב. עם זאת, אינטרס חשוב פי כמה וכמה הוא שמירה על חירותו של אדם חף מכל פשע. אין זה סביר שלמדינת ישראל בשנת 2020 אין כלים כדי להעניק הגנה לנפגעי עבירה. הדברים נכונים ביחס לכל עד ובוודאי שביחס לנפגע עבירה. במקרה שלנו הדברים נכונים אף ביתר שאת שכן מדובר במי שספג ארבעה כדורים והיה מורדם ומונשם במשך זמן רב. הסניגוריה הציבורית עשתה כל שלאל ידה כדי להביא לשחרורו של נפגע העבירה מהמעצר".
3 צפייה בגלריה
עו"ד לגאמי
עו"ד לגאמי
עו"ד לגאמי
(צילום: פרטי)
עו"ד נתנאל לגמי, סניגורו של אדם מסרוגה: "אין זה מידתי, לא נכון ולא ערכי שעד נפגע עבירה, שהיה מורדם ומונשם במשך חודש, יישאר עצור רק מאחר שהוא פוחד ומאחר שהפרוטה אינה מצויה בכיסו"
מפרקליטות מחוז הדרום נמסר בתגובה: "מדובר בעד תביעה מרכזי שהיה עד לאירוע רצח אשר בגינו הוגש כתב אישום חמור כנגד הנאשם המייחס לו עבירות רצח, ניסיון רצח ועבירות נוספות. העד זומן פעמיים למתן עדותו בבית המשפט, אך לא התייצב, ולכן הוצאו נגדו צווי הבאה. אף לאחר מאמצים שהשקיעה המשטרה על מנת לאתרו והבאתו בפני בית המשפט והפקדה כספית משמעותית מצידו של העד על מנת לשחררו מהמעצר ולהבטיח את התייצבותו לדיון הבא, לא הגיע העד להעיד במועד שאליו זומן. יובהר כי העד מעולם לא ביקש אבטחה ומעולם לא נטען על ידו שהוא מאוים. בשל התנהלותו של העד בוטלו ימי דיונים שלמים בהרכב פשיעה חמורה בבית המשפט המחוזי שהיו מוקדשים אך ורק לשמיעת עדותו. לאחר שהעד נעצר בפעם השנייה קבע בית המשפט כי נוכח התנהלות זו, ועל מנת להבטיח את התייצבותו להמשך שמיעת עדותו, על העד להפקיד סכום מרתיע ומשמעותי בסך 50 אלף שקל. בהחלטתו ציין בית המשפט כי 'אין לעד אלא להלין על עצמו'. כמו כן, באופן חריג ולאחר מאמץ מיוחד, קבע בית המשפט מועד מיוחד לשמיעת המשך עדותו של העד, תוך דחיית דיונים בתיקים חמורים אחרים בשל כך, וזאת על מנת למזער ככל הניתן את הפגיעה בעד".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען העד מעולם לא ביקש כל סיוע ממשטרת ישראל והתחמקותו מלהתייצב לדיוני בית המשפט הביאה להוצאת צו הבאה כנגדו עד שנעצר".