אם צריך להמר על סדרת הלהיט הבאה שצפויה להדביק רבבות צופים וצופות למסכי הטלוויזיה, ההימור שלנו הוא על הסדרה "בני אור".
4 צפייה בגלריה
בני אור. משפחות פשוטות וחמות
בני אור. משפחות פשוטות וחמות
בני אור. משפחות פשוטות וחמות
(צילום: הרצל יוסף)
עלילתה של דרמת האקשן החדשה של 'יס' עדיין נשמרת בסוד, אבל ככל הידוע הסדרה עוסקת בחבורת צעירים המתחילה למכור סמים לסטודנטים באוניברסיטת בן־גוריון, דבר שאינו מתקבל בברכה אצל הכנופיות השולטות בשכונה.

כוכבים מקומיים

בימים אלה הופך הרחוב המפורסם שהצמיח כמה מהשמות המוכרים בעיר, בהם ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', מנכ"ל הפועל באר־שבע, אסי רחמים, ומנהל מחלקת הספורט בחברת 'כיוונים', מאיר אלפסי, לסט צילומים מושקע במיוחד.
4 צפייה בגלריה
אורן כהן וגיא עמיר באחת מסצנות הסדרה "בני אור"
אורן כהן וגיא עמיר באחת מסצנות הסדרה "בני אור"
אורן כהן וגיא עמיר באחת מסצנות הסדרה "בני אור"
(צילום פרטי)
אם לשפוט לפי שעות הצילומים וההשקעה בתסריט ובסצנות, יוצרי הסדרה המקומיים גיא בלילה ואלעד ביטון יכולים כבר עכשיו להתגאות ביצירתם.
איש הפרסום קובי סהר: "השינוי שרוביק דנילוביץ' מוביל בעיר הוא מקור לגאווה. כבר לא צוחקים על באר־שבע שהיא עיר של גמלים. להפך, מאוד מפרגנים בארץ ומכבדים את העיר שלנו"
לא רק העובדה שצילומי הסדרה מתרחשים בבאר־שבע הופכת אותה למסקרנת במיוחד, אלא גם הליהוק של כוכבים כמו הזמר והיוצר עמיר בניון שיגלם בסדרה את אביו הנרקומן של אחד מחברי הכנופיה, הדוגמנית עדן פינס וגיא עמיר, מהאנשים הבולטים בתעשיית הטלוויזיה הישראלית בעשור האחרון.
אחד מיוצרי הסדרה, אלעד ביטון, סיפר ל"ידיעות הנגב": "בנינו דרמת פשע המספרת את סיפורם של חבורת נערים שהמציאות הקשה וחוסר העתיד מובילים אותם להתחיל ולמכור סמים", אומר ביטון. "בסופו של דבר, זו רק יריית הפתיחה לדרך ארוכה בעולם הפשע. הסיפור נוגע בצד הקרימינלי, בצד המשפחתי והמחיר שהם משלמים".
אחד השחקנים שלוהק לסדרה הוא אורן כהן, שחקן תיאטרון באר־שבע. "אני מכיר את גיא כמה שנים ואני בטח לא אחדש שאספר שמדובר באחד האנשים המוכשרים בתעשייה", הוא מספר השבוע. "יחד עם אלעד ביטון, באר־שבעי נוסף, הם יצרו סדרה איכותית ושיתוף הפעולה איתם הוא נהדר".
איך התחושה להשתתף בסדרה המצולמת בבאר־שבע?
"כל דבר שקשור לבאר־שבע מרגש אותי, כשמדובר בסדרה שנעשית בעיר ועל העיר, זה משהו שמרגש כמובן יותר. השאיפה שלי היא לעשות גם תיאטרון וגם טלוויזיה. בימי שגרה הזמן שלי מוקדש בעיקר לתיאטרון, ובמצב העניינים הנוכחי, אני מודה לאלוהים על הזכות להצליח ולעבוד במקצוע שלי בתקופה הקשה הזו".

מרקם אנושי מיוחד

איש הפרסום קובי סהר מכיר היטב את רחוב בני אור. "גדלתי בבני אור עד גיל 17", הוא מספר. "האזור מאופיין במרקם אנושי מיוחד עם המון משפחות פשוטות וחמימות. השכנות הייתה לעיתים אפילו יותר מקרבה משפחתית. דלתות הבתים הפתוחות והשילוב בין התרבויות השונות היו משהו מאוד ייחודי".
4 צפייה בגלריה
אלעד ביטון ביום צילום
אלעד ביטון ביום צילום
אלעד ביטון ביום צילום
(צילום פרטי)
ואולם, לצד הגאווה שעוד סדרה מצולמת בבירת הנגב, יש גם מי שמביעים תחושות מעורבות לגבי התדמית שנוצרה לעיר בעקבות הסדרות שנעשו עליה.
"במקום להציג את באר־שבע היפה והטובה, שוב פונים לפרסם את העיר בצדדיה השליליים והמסכנים", אומר תושב העיר שביקש שלא להיחשף. "'זגורי אימפריה' גם דיברה על משפחה באר־שבעית, אבל הציגה דרך חיים מיושנת שלא מתאימה לעיר".
השחקן אורן כהן: "כל דבר שקשור לבאר־שבע מרגש אותי, כשמדובר בסדרה שנעשית בעיר ועל העיר, זה משהו שמרגש כמובן יותר"
סהר רואה את הדברים אחרת. "כבעלי משרד פרסום אני יכול להגיד שכל פרסום, גם אם הוא שלילי, יש בו מן הטוב", הוא אומר. "השינוי שרוביק דנילוביץ' מוביל בעיר הוא מקור לגאווה. כבר לא צוחקים על באר־שבע שהיא עיר של גמלים. להפך, מאוד מפרגנים בארץ ומכבדים את העיר שלנו".

מנציחים סטיגמה?

רחוב בני אור ממוקם בתוך שכונה ב' בעיר. עם העלייה הגיאורגית והקווקזית לקראת סוף שנות ה־70, שוכנו העולים החדשים בין התושבים, מה שיצר מגוון אוכלוסיות ותרבויות. לצד ערבוב עדתי מרתק, חלק מהאוכלוסייה פנתה גם לעולם הפשע, וזאת בעקבות קשיי שפה, שוני מנטלי ופערי התרבות.
"כילד שהגיע לבקר בשכונה אני זוכר מעט פשיעה", מספר תושב העיר ניר קבלו, שסבו וסבתו התגוררו באזור. "אבל באותה נשימה חשוב לומר שלא היה משהו חריג עד כדי רמה בלתי נסבלת. היו שכונות בבאר־שבע באותן תקופות שהיו הרבה יותר מורכבות בעניין הזה. חבל שמציירים את בני אור בצורה הזו", אומר קבלו.
4 צפייה בגלריה
קובי סהר
קובי סהר
קובי סהר
(צילום: חיים אביב)
"אופן הסיקורי של באר־שבע לטעמי, הוא חד צדדי, מציג בעיקר שכונות מצוקה, משפחות מזרחיות ובניינים הורסים", אומר תושב העיר אביב סרוסי. "יש בבאר־שבע המון דברים חיוביים, שכונות עם בתים יפים ובניינים מפוארים, ובסופו של דבר הולכים לבלוק עתיק על עמודים שמציג כאילו ככה נראית באר־שבע בשנת 2020", הוא אומר. "זה לאו דווקא על בני אור, אלא גם על הפקות קודמות שמציירות את תושבי העיר כפרימיטיביים. זו לא באר־שבע של היום שמתקדמת, מתחדשת ומשנה פנים. העובדה שחלק מהיצירות נכתבות על ידי יוצרים מקומיים מאכזבת אף יותר".