אחת לכמה שנים יוסי קליינמן מוצף בטלפונים ובשאלות על המצבות המיוחדות של הוריו, אידה וישעיהו (שייקה) קליינמן ז"ל, בדרך כלל לאחר שמישהו טייל בבית העלמין ברחובות ורואה אותן. תמונה של המצבות שעלתה השבוע לרשת, עוררה הרבה עניין ונוסטלגיה משפחתית.
הקברים הצמודים זה לזה כוללים הטבעה של מפוחית על צדו של ישעיהו ומתכון לעוגיות אגוזים, העוגיות המפורסמות והטעימות ביותר של אידה קליינמן. בנם, יוסי קליינמן, תושב רחובות, עובד בחברת סטארט אפ, אומן ובשלן לא קטן בעצמו. "אמא נולדה בשנת 1918 ונפטרה לפני 12 שנים", מספר הבן. "היא עלתה ארצה בשנת 1949 מרומניה עם חלק ממשפחתה, הם היו שמונה אחים מתוכם שש בנות ושני בנים".
3 צפייה בגלריה
המצבה של אידה ושייקה קליינמן - מתכון לעוגיות ומפוחית
המצבה של אידה ושייקה קליינמן - מתכון לעוגיות ומפוחית
המצבה של אידה ושייקה קליינמן - מתכון לעוגיות ומפוחית
(צילום: באדיבות המשפחה)
בארץ הגיעה אידה קליימן עם אחותה לקיבוץ טל שחר, שם הקימו משק ובשלב מאוחר יותר יצאה אידה לדרך עצמאית ועברה לרחובות, שם הכירה את שייקה, ניצול שואה ונגן מפוחית מוכשר שהיה אזרח עובד צה"ל והקים את תזמורת המפוחיות בבסיס תל נוף. המשפחה התגוררה בשכונת שיכון סלע ברחובות ולימים עברו להתגורר במרכז העיר, כשכל העת מלווה את המשפחה מוזיקה ומאכלים נהדרים מעשה ידה של אידה.
3 צפייה בגלריה
אידה ושייקה ביום חתונתם
אידה ושייקה ביום חתונתם
אידה ושייקה ביום חתונתם
(צילום: באדיבות המשפחה)
"כשהייתי ילד קטן ארוחת הבוקר שלי בשבת הייתה פרוסה מכל עוגה - כמה עוגות וכמה סוגים של עוגיות. היא הייתה מאוד פדנטית, לדוגמה, פעם כשבאתי לבקר, אמא עמדה ורידדה בצק ואבא עומד לידה עם מטר. שאלתי מה עושה, והוא השיב: 'מודד את גודל הבצק המרודד, שייכנס בדיוק לתבנית'. הכול היה חייב להיות מדויק לגמרי וזה מה שאפיין אותה. היו לה ידיים נהדרות".
איך הגיע הרעיון להטביע את המפוחית ואת המתכון על המצבות?
"אבן זו אבן, אבל צריך להיות לה גם משהו מיוחד. כולנו אנשים רגילים עם משפחות וילדים, אבל לכל משפחה יש איזה ייחוד כזה שהוא רק שלה", מסביר קליינמן. "בשלהי חייה היו לה שלושה מתכונים די קבועים, את העוגיות האלה מאוד אהבתי ורציתי לתעד אותן. אמא הייתה בשלנית של קצת מלח כאן וקצת סוכר שם, אז אני והיא ישבנו ושקלנו כל דבר והוצאנו את המתכון המדובר, שיהיה מתועד ורשום. אני גם מכין את העוגיות כל הזמן בבית וגם עוגות לנכדים".
"אנחנו לא מקוריים לגמרי, גם על המצבה של האופה של קיבוץ נען יש את מתכון עוגת השמרים המפורסמת שלו, אבל בלי שום קשר עלה הרעיון לעשות את זה כי בבית העלמין עוברים אנשים, ולפעמים אפשר לראות מישהי מוציאה דף ורושמת לעצמה את המתכון".
3 צפייה בגלריה
העוגיות המפורסמות של סבתא אידה
העוגיות המפורסמות של סבתא אידה
העוגיות המפורסמות של סבתא אידה
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אשתי ואני עשינו פעם ערב לכבוד העוגיות של סבתא אידה", מוסיף קליינמן. "כולם הכינו ועשינו תחרות טעימות. בסופו של דבר אחת החברות מראשון לציון זכתה במקום הראשון, כי העוגיות שלה היו הכי קרובות למקור".
המתכון:
מרכיבים (כ-40 עוגיות)
לבצק
200 גרם חמאה
1 חלמון
1 גביע שמנת חמוצה
1/2 2 כוסות (350 גרם) קמח תופח
למלית
300 גרם קונפיטורה תות
150 גרם אגוזי פקאן טחונים
4 כפות סוכר וניל
1 כפית קינמון
כמה קוביות רחת לוקום חתוכות למלבנים דקים
לקישוט
אבקת סוכר
אופן ההכנה
מערבבים היטב את כל חומרי הבצק, למעט הקמח. לאחר שמקבלים תערובת אחידה מוסיפים את הקמח בהדרגה, תוך לישה. לשים רק עד שמתקבל בצק אחיד. עוטפים את הבצק בפלסטיק נצמד ומכניסים למקרר לשעה.
מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים את תבנית התנור בנייר אפייה.
מקמחים קלות את משטח העבודה. מחלקים את הבצק לארבעה חלקים. מרדדים כל חלק בתורו למלבן שגודלו קטן במקצת מזה של תבנית התנור, ומורחים שכבה דקה של קונפיטורה. מפזרים מעל מתערובת האגוזים, סוכר וניל וקינמון בשכבה דקה.
מסדרים שורה של פרוסות רחת לוקום סמוך לאחת מצלעותיו הקצרות של המלבן, ומגלגלים לגלילה.
אופים כ-30 דקות, עד שהמאפים מזהיבים.
פורסים את העוגיות באלכסון, בעודן חמות. לאחר שהן מתקררות מפזרים עליהן אבקת סוכר.