עונת הרחצה נפתחה באופן רשמי, וחופי ישראל שבים ומתמלאים במתרחצים ובכלי שיט. מאחורי הקלעים, מערך השיטור הימי של משטרת ישראל עומד על המשמר, מוכן להתמודד עם מגוון אתגרים – החל מהצלת חיים בים, דרך אכיפת החוק והסדר הציבורי במרחב הימי, ועד לסיכול פשיעה חמורה ומתוחכמת.
"עונת הרחצה החלה ואנחנו פה לשמור עליכם", מצהיר סגן ניצב (סנ"צ) ארמן סקיימן, המכהן כראש מערך השיטור הימי של משטרת ישראל. סקיימן, איש ים ותיק עם 30 שנות שירות במערך, יודע היטב ששמירה זו כוללת הרבה יותר מאשר פטרול לאורך החוף.
אולי יעניין אתכם:
קרטל, קוקאין וצוללנים
אחד האירועים המסעירים האחרונים בהם היה למערך חלק מרכזי, נשמע כאילו נלקח מסדרת מתח בנטפליקס. הסיפור מתחיל בקרטל סמים קולומביאני, שמצמיד בחשאי תיבה אטומה לדופן השקוע מתחת למים של ספינת משא. בתוך התיבה, מטמון בשווי אדיר: כחצי טון קוקאין, שערכו מוערך בכרבע מיליארד שקלים.
הספינה, עמוסה בסחורה האסורה, עושה את דרכה ומגיעה לעגון מול מתקן ביטחוני רגיש של חברת החשמל בישראל. כאן נכנסים לתמונה צוללנים שנשכרו על ידי השולחים, משימתם - להגיע באישון לילה, להפריד את התיבה מהספינה, ולהביא את הסמים לידיים 'הנכונות' ביבשה. "המשטרה ידעה על המשלוח מראש, בעקבות מידע מודיעיני מדויק", חושף סקיימן. לאחר שהספינה עגנה בנמל, פשטו עליה שוטרים רבים, והחשודים המעורבים בפרשה נעצרו.
"זו רק אחת מההצלחות הרבות שלנו בתקופה האחרונה", מציין סקיימן בסיפוק, וממהר להדגיש כי למרות ההצלחות במישור הפלילי, "עיקר העבודה שלנו זה להציל חיים".
1,600 טובעים בשנה
הנתונים שמציג סגן ניצב סקיימן בנוגע להצלת חיים בים מרשימים ועצובים כאחד. "בשנה האחרונה הצלנו קרוב ל-1,600 אנשים שעמדו לטבוע", אומר סקיימן, ומוסיף נתון מצמרר: "הייתי אומר ש-30% מהם היו עם נשמתם האחרונה", כלומר, במצב קריטי של סכנת חיים מיידית".
חג הפסח האחרון המחיש את העומס והסכנות במים. "סיימנו את החג עם כ-15-20 אירועים מסכני חיים בכל יום בתחום המים בארץ", מציין סקיימן. אזור הכנרת, יעד פופולרי במיוחד בחגים, היה מוקד לריבוי אירועים. "רק בסיס הכנרת מדווח שבשבעת הימים של החג היו 80 אירועי הצלה שונים, כ-12 אירועים בממוצע מדי יום – החל מכלי שיט שטבעו, דרך רוחצים שאזל להם הכוח ועד מקרים של סחף".
סקיימן מסביר מדוע הכנרת נחשבת מסוכנת יותר מחופי הים התיכון: "האגם הלאומי מסוכן בגלל משטר הרוחות שמתחלף שם כל כמה שעות ומשנה את כיוון הגלים וזרימת המים. סיבה נוספת ופחות ידועה היא הרכב המים עצמם: מים מתוקים מעודדים סוג של טביעה. בהרבה מאוד אירועים אנשים טובעים במרחקים מצחיקים של 200 מטר מהחוף או בעומק של שלושה מטרים". הבעיה המרכזית, לדבריו, היא חוסר ההתייחסות של רוחצים למזג האוויר ההפכפך, וכניסה למים לאחר שתיית אלכוהול.
כלי רצח לכל דבר
אחת הסכנות המשמעותיות במרחב הימי היא תנועת כלי השיט המהירים, ובפרט אופנועי ים, המעורבים לצערנו בתאונות רבות עם מתרחצים. "אף אחד לא רוצה להגיע לחוף רחצה מוכרז ולראות שהוא עלול להידרס על ידי אופנוע ים – והם בהחלט עשויים לסכן את הרוחצים", אומר סקיימן. הוא מדגיש את הסכנה הטמונה בכלי זה, למרות שנדרש רישיון להשיטו. "בצורתו – זה כלי שהוא 350 קילוגרם ו-320 כוח סוס, ובן אדם שלא יודע להפעיל את זה צריך להבין שמדובר בכלי רצח לכל דבר".
הסכנה אינה רק מהכלי עצמו אלא גם מסילון המים העוצמתי שהוא פולט: "לאורך ההיסטוריה היו לא מעט אנשים שנהרגו מאופנוע ים או אפילו רק מסילון המים שלו", מציין סקיימן.
נושא אכיפת כללי השיט בים נמצא בעדיפות עליונה במערך. "הפיקוח על אנשים אלה מאוד הדוק, האכיפה היא באמצעות קנסות מאוד גבוהים – והכל כדי למנוע תאונות מסוג אלה". בנוסף, נכנס לתוקפו חוק חדש ומשמעותי בנוגע לשכרות בים. "מי שנמצא שיכור או משיט תחת השפעת אלכוהול, ייענש במלוא חומרת החוק", מדגיש הסנ"צ.
קו הגנה שני
מעבר להצלת חיים ואכיפת הסדר האזרחי, למערך השיטור הימי תפקיד גם במישור הביטחוני. "המים הריבוניים של מדינת ישראל מוגנים על ידי חיל הים - תפקידו להגן על החופים מחדירת פח"ע ומחבלים", מסביר סקיימן, "אנחנו קו הגנה שני לחיל הים, ולכן אנחנו נותנים מענה כפול ושני לזירות שחודרות למדינת ישראל", מדובר במקרים שחמקו מהגילוי הראשוני".
תפקיד נוסף ומתפתח הוא פיקוח על יציאת כלי שיט מישראל. "כל כלי שיט שמעוניין לצאת לחוץ לארץ, לדוגמה יאכטה, חייב להצהיר שהוא יוצא ולעבור ביקורת גבולות ומכס", מבהיר סקיימן.
לרגל עונת הרחצה שהחלה, יש לך טיפים למתרחצים?
"צריך להבין שים זה איזור מסוכן, אכזרי ולא סלחני. צריך להגיע רק למקום שיש בו שירותי הצלה. כמעט כל הטביעות מתרחשות איפה שאין שירותי הצלה, או כשהם כבר סגורים – זה לא רק סטטיסטיקה זו כבר אקסיומה".
עבור מי שיוצא לפעילות ימית בכלי שיט קטנים יותר כמו סאפ, קיאק או גלשן רוח, העצה של השוטר הוותיק חד־משמעית: "הוא חייב להבין את משטר הרוחות, משטר הגלים, וחייב להיות לבוש נכון עם חגורת הצלה".
80 שוטרים ו-23 כלי שיט
מערך השיטור הימי של משטרת ישראל הוא גוף ייעודי האמון על שמירת הסדר הציבורי, אכיפת החוק וטיפול בעבירות פליליות המתבצעות לאורך קו החוף של המדינה ובאגם הכנרת. היחידה מונה כ-80 שוטרים ומצוידת בצי של 23 כלי שיט: 12 ספינות משטרה גדולות ו-11 אופנועי ים מהירים.
אנשי השיטור הימי פרוסים בנקודות אסטרטגיות לאורך כל הארץ: בסיסים פעילים נמצאים בעכו, חיפה, תל אביב, אשקלון, אילת, וכן בבסיס ייעודי בכנרת. "אנו עובדים 24/7", מפרט סקיימן, "בכל בסיס יש צוות של 13-14 איש שנותן מענה לכל שנדרש לשמור על המתרחצים בחופי הים השונים בארץ".
פעילות זו כוללת שמירה על הסדר הציבורי, פיקוח על כלי שיט (ספינות, יאכטות, אופנועי ים), והפרדת תנועה במים – משימה קריטית למניעת תאונות בין כלי שיט למתרחצים.