נויה בן הרוש (22) מאילת, הבעלים של 'סושיאל באטרפליי', היא אשת שיווק ודיגיטל. על אף גילה הצעיר, הספיקה לסיים תואר ראשון בתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה. היא מתגוררת באילת עם בן זוגה. לאחר לימודיה שבה לאילת, מבחירה מודעת, "בכדי לקדם את העיר שלי".
2 צפייה בגלריה
נויה בן הרוש
נויה בן הרוש
נויה בן הרוש
( צילום: אנה שקודה)

תסבירי.
"אני רואה את העיר כחממה ולאו דווקא כבועה, והמטרה שלי היתה לחזור עם התואר ולהשתקע בעיר. גם בן זוגי למד ממשל, חזר לעיר ופעיל במישור המוניציפלי, שנינו הלכנו ללמוד בידיעה שנחזור, בניגוד לצערי לרוב הצעירים שכנראה לא יחזרו".
את הלימודים החלה בגיל 19. "היה מאוד קשה, אבל עם תמיכת המשפחה ודן שדחף אותי, סיימתי אותו עם המון רזומה מאחוריי". מלבד הפקת פודקאסטים לעסקים, היא מפיקה ושותפה בפודקאסט של בן זוגה, 'מבוגר אחראי', יוצרת תוכן לעסקים, עורכת וידאו מתחזקת אתרים כמו האתר של 'אשרם', מתנדבת ועוסקת בהסברה.
מה גרם לך לבחור בתחום הזה?
"דבר הוביל לדבר. הגעתי לתקשורת בכדי לעסוק בעיתונות, אבל בהמשך הבנתי שאני מחפשת משהו אחר. זה התחיל עם הפודקאסט של בן זוגי, ומשם עברתי לייצר את התוכן בעצמי. התחלתי לעשות סרטונים עם חברים לכיף, ובהמשך למטרות לימודיות. בשנה השניה כבר ניהלתי את הטיקטוק של בית הספר לתקשורת של האוניברסיטה והתנדבתי ברדיו. קיבלתי תמיכה, מחמאות ופירגון מהסביבה והמשפחה. בן זוגי דחף אותי כי בהתחלה התביישתי במה שאני יוצרת, היתה תקופה שלא היה לי ביטחון במה שאני עושה, אבל זה השתנה לחלוטין".

2 צפייה בגלריה
נויה בן הרוש
נויה בן הרוש
נויה בן הרוש
( צילום: אנה שקודה)

מהי התשוקה האמיתית שלך בתחום העיסוק שבחרת?
"אני מאוד אוהבת את הרעיון של העברת מסרים דרך וידאו ועריכה. יש לי אידיאולוגיה ואני יכולה להעביר את זה דרך סרטון. לא ליצור סרטון לשם סרטון, ליצור משהו עם ערך מוסף. לכן הלכתי גם לפודקאסט, כי יש בו ערך מוסף, הוא לא שטחי. למשל על אנשי עסקים באילת, או פוליטיקה, נושאים שיש להם תחומי ענין וקהל. אני לא אשתף כל דבר, אלא משהו שמתאים לסט הערכים שלי".
ספרי על האתגרים שאת מתמודדת איתם מאז ה-7.10.
"כשהתחילה המלחמה עבדתי רק מול בעלי עסקים, רבים מהם לא חזרו לעבוד מאז המלחמה, חלקם היו במילואים. בהתחלה גם לא רציתי לעבוד, כי היתה אווירה מדכדכת מאוד, סוג של דיכאון קיומי. אפילו חשבתי לבטל את העיסוק שלי ולחזור למלצרות. דיברתי עם אמא שלי שיש לה עסק בשם 'אשרם', היא אמרה לי שרבים מתחילים לקנות באתר מתחילת המלחמה, והיא צריכה מישהו שיחזיק את האתר. דרכה למעשה התנסיתי, והאתר פועל כבר ארבעה חודשים והמכירות משתפרות מחודש לחודש.
"אני מתחזקת את האתר מבחינת תוכן, סרטונים וקידום ברשתות החברתיות. זה תרם ליצירתיות שלי, וגם לבריאות הנפשית. כי אתה לא יכול לשבת בבית ולא לעשות כלום וכשיש לך תמיכה כזו, זה מדהים. אני נהנית מכל דקה של עבודה. יש לי את הזכות ואני ברת מזל לעבוד במשהו שאני אוהבת מאוד".
סיפור מרגש שאת לוקחת איתך?
"כשהייתי בכיתה ט' הייתי ילדה מעט בעייתית. רציתי לכתוב עבודת גמר בביולוגיה, והמורה אמרה שאני לא אצליח. התעקשתי וכתבתי בכיתה י"א את העבודה הזו ומי שליווה אותי היה פרופ' ראובן יוסף. קיבלתי המון תגובות חיוביות, הוא אפילו הציע לי להעביר את העבודה ל'נשיונל ג'יאוגרפיק', זה עלה אצלם וציטטו אותי במחקרים שלהם. המשפט ש'מספיק מבוגר אחד שיאמין בך', זה מה שהיה וכל כך נכון. זכיתי גם בפרס על העבודה".
מהיכן שואבים כוחות בתקופה זו?
"מהמשפחה שלי, מבן הזוג שלי, ומהזכות והיכולת להיות בעשייה".
כיצד העבודה עוזרת לך לצלוח את התקופה המורכבת?
"זו עצם העובדה שהעשייה מאפשרת לי להביא את היצירתיות שלי לידי ביטוי. זו לא רק עבודה שאני נהנית בה, אלא גם היכולת ליצור תוכן שמעביר מסר, לשדר משהו בעל ערך מוסף ולהגיע להישגים, כל הדברים הללו מסייעים לצלוח את התקופה".
משהו אופטימי לסיום?
"הרבה מאיתנו מפחדים להתחיל ולהציע את עצמם בגלל גיל צעיר, חוסר ניסיון וחוסר בטחון. אני יכולה להגיד על עצמי שגם אני בהתחלה עבדתי המון בחינם, התנדבתי, התמחיתי. תמיד תתחיל כזוטר בהתחלה, אבל אין איש עסקים שמסרב לעובד בחינם, ואני בסוף קיבלתי ניסיון וקשרים שהביאו אותי לנקודה שבה אני בה היום".

פרטי התקשרות:
אינסטגרם: noya_bh
מייל: noyabenharush@gmail.com

מוגש מטעם נויה בן הרוש