כשהמלחמה פרצה, אוריאנה טובול (45) מנהלת מפעל יד מרדכי בשדרות, הבינה שצריך לחשוב ומהר בכל הנוגע למפעל שבו היו סחורות מוכנות לשיווק (דבש ושמן זית).
1 צפייה בגלריה
אוריאנה טובול
אוריאנה טובול
אוריאנה טובול
(צילום: ניצן ישראלי)

"שבוע לאחר פרוץ המלחמה הבנו שהאירוע מתמשך ולא הולך להסתיים בקרוב וצריך לחשוב איך מוציאים את הסחורות. נעזרנו בכיתת כוננות מהקיבוץ עם רישיון מלגזה, הצבא אישר כניסה של משאיות ואני הגעתי ביחד עם אנשי הביטחון של שטראוס וכך בכוחות משותפים חילצנו ארבע משאיות עמוסות בסחורה שיצאו למחסנים הממוקמים במרכז הארץ"
אוריאנה היא אחת הנשים הגיבורות של שטראוס ששומרת על העורף הישראלי חזק!
כיצד חווית את ה-7.10?
"הייתי בבית בגן יבנה עם המשפחה- בעלי אייל והילדים עידו, נועם ועמית. התעוררנו לאזעקות, האזעקות לא זרות לנו אבל הרציפות שלהן הייתה חריגה, מהר מאוד הבנו שיש סיטואציה אחרת. התחלתי ליצור קשר עם העובדים שלי שגרים בעוטף ולאורך כל היום בדקנו מה המצב שלהם ומי צריך עזרה בחילוץ. יד מרדכי הוכרז כשטח צבאי סגור מיד עם פרוץ המלחמה, הגישה למפעל לא הייתה אפשרית והעיסוק המרכזי היה בעובדים אשר מתגוררים באזורי שדרות, אשקלון, נתיבות ובעוטף. רצינו לתת להם מענה ועזרנו בכל מה שיכולנו".
מה השתנה מאז בחיים האישיים ובעבודה?
"תמיד ידעתי שאני בן אדם של אנשים, הסיטואציה הזו הבהירה לי עד כמה אנשים חשובים לי ובעיקר מי שבאחריותי המקצועית והאישית. אני לא מרגישה שינוי מהותי בחיי אלא רק בחודשיים שלאחר המלחמה שאז הסתובבתי בכל הארץ וביקרתי כל אחד ואחת מהעובדים שלי כדי לעודד אותם, כמובן עם מארז חטיפים ענק שנשלח מהחברה".
מהם האתגרים העיקריים שאת מתמודדת איתם מאז פרוץ המלחמה?
"באופן סימבולי, חודש בדיוק מפרוץ המלחמה הפעלנו את המפעל מחדש. זה היה תהליך לא פשוט, המפעל נמצא עדיין בשטח צבאי סגור והאופרציה של פתיחת המפעל חייבה תיאום מול הצבא וליווי של צוות הכוננות של קיבוץ יד מרדכי, רוב העובדים חזרו לעבודה במפעל. רוב המנהלים שלי מפונים וזה הצריך ממני גמישות רבה בתפקיד- בין היתר, למלא את מקומם של מי שחסר, לעמוד ביעדים ולהיות כתף תומכת עבור מי שמגיע".
כיצד החברה יצרה עבורך אמצעי תמיכה?
"בכל מובן. צוות ההנהלה של יד מרדכי נרתמו בכל עניין לטובת העובדים: בשיחות מוראליות, בעזרה מקצועית, מענה לכל שאלה שמתעוררת, ההנהלה דאגה לצ'פר את העובדים שנמצאים במפעל בכל שבוע ונתנה להם חבילות משתנות ומפנקות לשישי שבת כמו- חלות, מתוקים, פיצוחים ועוד".
רגע אחד שנחקק בזיכרונך מהחודשים האחרונים?
"התקופה רצופה ברגעים מיוחדים, מפחידים, מרגשים, מלחיצים, ממש כל קשת הרגשות אבל זכורים לי שניים: רגע ראשון- צוות ההנהלה של המפעל ואני הצטרפנו לכיתת כוננות של קיבוץ יד מרדכי לסיור בקיבוץ בארי שנחרב. חוויתי את כל האירוע כמו כולם מהטלוויזיה ומהסרטונים אבל כשנסעתי פיזית לשם בדרך לקיבוץ התהפכה לי את הבטן, לא האמנתי שאני נמצאת במקום שבו טבחו ונרצחו אנשים, זה היה רגע שלא אשכח.
|הרגע השני התרחש במהלך דצמבר. הייתי צריכה ספק שיגיע למפעל לתקן מספר דברים, כשדיברתי אתו הוא הסביר לי שהטכנאים חוששים להגיע. הייתי צריכה את השירות שלהם בדחיפות ולא יכולתי לדחות את הביקור לזמן מאוחר יותר, דווקא בסיטואציה הזו מאוד הבנתי אותם, לא היה לי כעס כלפיהם, הבנתי שעל מנת שהם יגיעו אני צריכה לשוחח איתם - הסברתי שהם יכנסו עם רכב משוריין, שיש ממד"ים בכל אזורי המפעל במידה ותהיה אזעקה, הסברתי על הנוכחות הצבאית המוגברת, ובסוף הם השתכנעו והגיעו".
יש דברים שגילית בעצמך ולא ידעת?
"החיבור והאחריות לאנשים והרצון לעשייה. ידעתי שזה קיים אצלי, אבל לא ידעתי עד כמה זה בוער בי".
איזה מסר אופטימי את מעבירה לעצמך ולסובבים אותך בתקופה מורכבת זו?
"בתקופות של חוסר וודאות וקושי, העשייה מפקסת ועוזרת לשמור על יציבות".

החל מ-1936! 8 עובדות על מפעל יד מרדכי שלא ידעתם


1. מפעל יד מרדכי אשר שייך בשותפות לשטראוס ולקיבוץ יד מרדכי נמצא בקיבוץ באזור הנגב הדרומי, חזר לפעילות כחודש בדיוק אחרי תחילת המלחמה, כארבעה חודשים הקיבוץ היה שטח צבאי סגור.
2. במפעל מייצרים שמן זית ודבש.
3. מכוורת יד מרדכי, בשותפות עם שטראוס, היא מחלוצות הדבש בישראל ומהיצרניות המובילות של מוצרי מזון מהטבע.
4. המכוורת החלה לפעול כבר ב-1936, אז למדו מייסדי הקיבוץ את רזי הדבוראות מחיילים אוסטרלים ובריטים ששהו בארץ.
5. במהרה הפך ענף הדבוראות לענף העיקרי של הקיבוץ ובהמשך הופץ הדבש הטהור לרחבי המדינה שבדרך.
6. ביחד עם המדינה גדל היקף הפעילות והמכוורת הקטנה שהחלה את דרכה עם 2 עובדות בלבד, הפכה למותג מוכר המתמחה בשיווק ופיתוח מוצרים וייצור של מוצרי דבש.
7. במהלך התפתחותה נוספו עוד תחומים רבים ומגוונים ועדיין האידיאל והחזון נשארו זהים: להגיש ללקוחותיה את כל הטוב שבטבע, בסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל מגוון המוצרים.
8. נכון ל-2023, יש 57% נשים, מתוך כלל עובדי יד מרדכי.

- בחסות קבוצת שטראוס -
פורסם לראשונה: 08:47, 06.03.24