את ד"ר רויטל בר אושר תפסנו לראיון תוך כדי שרות מילואים פעיל ביחידת המודיעים של צה"ל. "יתכן שאצטרך להפסיק באמצע הריאיון", היא מתנצלת, ומיד מתמסרת לשיחה.

2 צפייה בגלריה
 ד"ר רויטל בר אושר
 ד"ר רויטל בר אושר
ד"ר רויטל בר אושר
(באדיבות המצולמת)

בעיצומה של 'מלחמת חרבות ברזל' נכנסה ד"ר רויטל בר אושר, מומחית ברפואת ילדים עם התמחות על במינהל רפואי, לתפקידה החדש כמנהלת מינהלת באר שבע רבתי, בכללית מחוז דרום. מעבר לניהול השוטף של הגזרה הרחבה הכוללת בין היתר גם את אופקים ונתיבות, ידיה מלאות גם בטיפול באתגרים שהולידה המלחמה ־ קליטת מפונים מאזורי קו האש למרפאות שבגזרה שלה, ליווי רופאים שחוו מקרוב את ה7 באוקטובר והחזרתם לרפואה בקהילה, אחרי שעסקו בהצלת חיים. "יש הרבה עיסוק בשאלה, איך להחזיר צוותים שעסקו בהצלת חיים, לשפה של רפואה מונעת, וזה לא קל", היא מסבירה ואומרת: "החיים של כולנו השתנו, סדרי העדיפויות והדרך".
ד"ר בר אושר הגיעה לתפקידה הנוכחי אחרי שבחודש אוקטובר סיימה את תפקידה כמנהלת בית החולים יוספטל באילת. היא הייתה אמורה להיות בחופשה טרם כניסתה לתפקידה. אולם הכאוס שפקד את המדינה ב7 באוקטובר, שינה גם את התוכניות שלה והיא התגייסה למילואים, שם שירתה ביחידה למודיעי נפגעים.
בראשית חודש דצמבר נכנסה לתפקידה החדש והביאה אליו, את הגישה הניהולית שכל כך מאפיינת אותה. זו שאינה מאמינה בחלוקת הוראות לצוותים, אלא מספקת להם הסבר רציונלי, שמבהיר, מדוע חיוני שיעשו כך או אחרת. לדבריה, השיתוף בהסברים לרבות דוגמאות, יוצר אצלם, מוטיבציה גדולה יותר. לקדם תהליכי עבודה ולהגיע להישגים.
"אני לא הטייפ־קאסט הרגיל של מנהלת, למען האמת לא היו לי שאיפות להיות מנהלת. החשיבה שהובילה אותי תמיד, היא לבדוק איך אני יכולה לעשות טוב. תמיד ידעתי בבירור שאני רוצה להיות רופאה. זה קרה בהיותי בת 9 כשחליתי, שכבתי הרבה זמן בבית חולים והייתי מאד מוגבלת. שם במסדרונות בית החולים ביקור חולים בין בדיקות ותרופות, ניטעו הזרעים של השאיפה להיות רופאה.
"התפקיד של רופא נראה לי כמו שליחות וחשבתי איך אני עושה יותר טוב. מתוך החשיבה הזו מגיעה גם גישת הניהול שלי, שלא משתמשת רק בסמכות כדי להניע תהליכים ועובדים, אלא בשיתופם מתוך הסבר ורציונל, ואז יש יותר מוטיבציה לקדם דברים. האותנטיות שלי, ששמה דברים על השולחן ומבהירה את הצורך שבביצועם עוזרת לי מאד להגיע לצוותים. לדוגמא חשוב לי שהרופאים יציעו למטופלים מסוימים בדיקת דם סמוי בצואה, כי גילוי מוקדם מציל מסרטן. אז הדרך שלי להניע את זה, זה לספר להם על מקרים של אנשים שהגילוי התפספס אצלם מאחר ולא עשו להם את הבדיקה. כשזה מגיע כך ולא כהנחיה, יש לזה יותר יכולת להתניע אנשים."
הגישה הזו ללא ספק מסייעת לה להתמודד בהצלחה עם האתגרים שהשיתה המלחמה על מערכת הבריאות בדרום הארץ. רוב תושבי הדרום הם מטופלי כללית. עובדי הכללית של מחוז דרום דאגו לפתיחת המרפאות ומתן מענה לתושבי הדרום כבר כיממה אחרי השבעה באוקטובר.
”נתיבות ואופקים שבגזרה שלנו, היו ממש בקו האש, עם הרבה משפחות שנרצחו, נפגעו, נחטפו או שהו שעות רבות בממ"ד בחרדה ובסיכון חיים", היא מספרת.
"יש רופאים מפונים שעדיין לא חזרו, יש לנו רופא שפונה לנתניה, עובד במרפאה בנתיבות ועושה את הנסיעה הזו כל יום. יש צוותים סיעודיים שלא חזרו לעבוד, מהסיבות הידועות ויש מורכבות גדולה בדרך הנכונה והרגישה להחזירם למעגל העבודה. הנהלת המחוז, מספקת ליווי רגשי לעובדים ויש הרבה חשיבה גם על איך אני מביאה אנשים שעסקו בהצלת חיים בתופת לחזור לדבר בשפה של רפואה מונעת. הם עברו דברים לא פשוטים ומתמודדים עם המורכבות של לחזור לחיים רגילים, שגם בפן הרפואי הוא לא פשוט.
"במקביל, אנו מתמקדים גם בקליטת מפונים מהעוטף כמו קיבוץ נירים שנקלט במרפאת הפארק בבאר שבע, קיבוץ עין השלושה שנקלט במרפאות בנתיבות, וקיבוץ בארי שצפוי להיקלט בחצרים. אנו עסוקים בכל מה שקשור במינהלת התקומה ומאד רוצים לעשות כמה שיותר להקל עליהם בחזרה לחיי שיגרה, בשבילם ובשבילנו."

2 צפייה בגלריה
 ד"ר רויטל בר אושר
 ד"ר רויטל בר אושר
ד"ר רויטל בר אושר
(באדיבות המצולמת)

עבור ד"ר בר אושר, הדרום הוא אינו רק מקום עבודה. הוא הבית. היא אמא לחמישה ילדים וסבתא לשני נכדים שכמוה, נטועים באזור הדרום, מתוך אג'נדה של יישוב הארץ: "רובנו גרים בבאר שבע וסביבותיה ואני שמחה שהילדים הולכים באותה הדרך ומיישבים את הנגב. אני מאד מאמינה בזה. במקור אני ירושלמית וסיפור האהבה שלי עם הנגב התחיל כבר בתיכון, כשהאמונה בהתיישבות הובילה אותי לגרעין התיישבותי בירוחם שבנגב. להיות רופאה בנגב היה החלום שלי. החזון שלי הוא לקדם את שירותי רפואת הילדים בנגב, ובאופן טבעי, ניהול המרפאה בירוחם התכתב עם האג'נדה הזו היטב ומשכך, במשך 8 שנים ניהלתי מרפאה בירוחם.
"היום, אני כאן בבאר שבע, בירת הנגב, בנקודת השפעה גדולה, כחלק מהנהלת מחוז דרום של הכללית, חוזרת למקור, עם הרבה ניסיון והבנת הקשיים של הנגב מצד אחד, בגאווה שמגשימה את משפטו האלמותי של בן גוריון: בנגב ייבחן העם בישראל. יש לי הרבה חלומות להגשמת החזון ואני יודעת שביחד עם השותפים שלי לדרך ועם משפחתי האוהבת, נצליח להביא לשיקומו של הנגב המערבי ולשגשוגה של באר שבע רבתי".

- מוגש מטעם כללית מחוז דרום -