תהפוכות מזג האוויר משפיעות גם על התנהלותם של היתושים. בדיקות של המשרד להגנת הסביבה העלו כי בלכידות וניטורים של זחלי יתושים שנעשו החודש באזור הנגב נלכדו יתושים הנגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס.
2 צפייה בגלריה
מלכודות ללכידת היתושים
מלכודות ללכידת היתושים
מלכודות ללכידת היתושים
(צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה)
במשרד להגנת הסביבה מציינים השבוע כי הממצאים האלה מצביעים על כך שהיתושים הנגועים באותו נגיף הקדימו להגיע השנה בהשוואה לשנים קודמות. היתושים הנגועים התגלו בנחל רביבים בסמוך לאגם ירוחם בשטח המועצה המקומית ירוחם ובסמוך ליישובים ניצנה ומדרשת שדה בוקר בתחום המועצה האזורית רמת הנגב.
"זו הפעם הראשונה השנה שבה לכדנו יתושות נגועות בנגיף קדחת מערב הנילוס, והדבר התרחש גם מוקדם יחסית לשנים קודמות, בחודש מאי", מציינת סמנכ"לית בכירה למשאבי טבע וחוסן אקלימי במשרד להגנת הסביבה ד"ר נטע ליפמן. "יתושים זקוקים לטמפרטורות גבוהות ומים עומדים כדי להתפתח. הגשמים החזקים שירדו בדרום והטמפרטורות הגבוהות ששררו מיד לאחר הגשמים מהווים תנאים אופטימליים להתפתחות יתושים באזור הדרום. בעזרת כמה פעולות פשוטות כמו הפחתת השקיה, ייבוש מים עומדים, רשתות, מאווררים ושימוש בתכשירים דוחי חרקים נוכל להימנע מעקיצות וממפגעי יתושים בחצרות ובבתים. בשטחים הפתוחים, צוות מזיקים והדברה של המשרד מנטר יתושים ומתריע לרשויות המקומיות שבאחריותן למנוע ולטפל במפגעי מזיקים".

2 צפייה בגלריה
יתוש
יתוש
יתוש
(צילום המחשה: shuttersotck)

מהמועצה האזורית רמת הנגב נמסר: "מיד לאחר היוודע על לכידת היתושים הנגועים בווירוס קדחת הנילוס המערבי באזור נחל צין ובאזור פתחת ניצנה בוצעו על ידי אגף שפ"ה וסביבה של המועצה האזורית רמת הנגב כלל הפעולות הנדרשות לטיפול, בהן ניטור, הדברה וייבוש מקור המים. הפעולות בוצעו בתיאום ושיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים. לצד זאת, אנו קוראים לתושבים ולמבקרים באזור להשתמש בתכשירים דוחי יתושים ולהקפיד על סגירת דלתות וחלונות באמצעות רשת הגנה מיתושים ומזיקים. לבעלי סוסים מומלץ לוודא כי החיות מחוסנות מפני הווירוס. במידה ונמצא מקור מים עומדים, יש לדווח מיד למוקד המועצה".
ממועצת ירוחם נמסר: "עם קבלת הדיווח אודות תוצאות המעבדה על הימצאות יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס, מטופל הנושא על ידי מנכ"ל המועצה, מנהל אגף התפעול ומדביר מטעם המועצה".
עוד נמסר, "הפעילות מתמקדת באזור הבעייתי על ידי חשיפת הצמחייה בנחל באמצעות כלים כבדים והדברה במקום. כרגע הטיפול נמצא בידי המשרד להגנת הסביבה לאחר שאנחנו ביצענו הערכה והכנה של השטח".
"אנו קוראים לתושבים ולמבקרים באזור להשתמש בתכשירים דוחי יתושים ולהקפיד על סגירת דלתות וחלונות באמצעות רשת הגנה מיתושים ומזיקים"