רבות כבר דובר על חשיבות החתימה על כרטיס "אדי". המקרה הבא ממחיש עד כמה תרומת איברים פשוט מצילה חיים.
2 צפייה בגלריה
המטופלות והצוות הרפואי
המטופלות והצוות הרפואי
המטופלות והצוות הרפואי
(צילום: דוברות סורוקה)
באחרונה בוצעה במרכז הרפואי "סורוקה" השתלת כליות כפולה בשתי נשים, האחת יהודיה חרדית והשנייה ערביה. שתי הנשים קיבלו בתרומה את כליותיו של רונן מזרחי ז"ל, תושב מרכז הארץ, שנפטר באופן פתאומי, ומשפחתו החליטה לתרום את אבריו.

חיבור חזק

שתי הנשים, לילך איבגי (46), חרדית, תושבת באר־שבע, ונעמה אל אקרא (50) מהשבט הבדואי אל תראבין, סבלו מאי ספיקת כליות ונאלצו לעבור טיפולי דיאליזה רבים עד להשתלת הכליה המיוחלת. לילך נולדה עם כליה אחת קטנה והפוכה וכלייתה השנייה נפגעה במהלך השנים. היא עברה טיפולי דיאליזה שלוש פעמים בשבוע, מה שהקשה עליה לנהל אורח חיים תקין. נעמה החלה לסבול לפני כעשור מאי ספיקת כליות בשל יתר לחץ דם שפגע בכליותיה, ומצבה הקשה עליה בתפקוד היומיומי.
"כשהתקשרו לבשר לי שנמצאה בעבורי כליה", סיפרה לילך איבגי, "הייתי בהתרגשות שיא והודיתי לבורא עולם. נעמה ואני נכנסנו ביחד לניתוח, קיבלנו כליות מאותו אדם, וגם האשפוז שלנו היה משותף. כל הרגעים המשמעותיים האלה, ששתינו חווינו יצרו חיבור חזק, תחושת שותפות גורל, ומזל גדול שזכינו לתרומה ולצוות מדהים שברוך השם הציל את שתינו".
נעמה אל אקרא ציינה כי "כשהצוות בישר לי שיש בעבורי כליה, רציתי ללכת ברגל לבית החולים, העיקר להיות אחרי התהליך. במהלך האשפוז פגשתי את לילך ושהינו באותו החדר. לילך הבינה אותי גם בשפתי וגם את תחושותיי, כי שתינו עברנו את אותו הדבר. בזמן שקראתי בקוראן, לילך קראה בתורה. עודדנו זו את זו, ונוצר חיבור אמיתי ביננו".

נמצאות במעקב

לדברי ד"ר הדר מרחב, מרכז תחום השתלות הכליה ב"סורוקה", "שתי הנשים נאלצו לעבור טיפולי דיאליזה בשל אי ספיקת הכליות שממנה הן סבלו. זהו טיפול שמחליף רק באופן חלקי את תפקוד הכליה ומספק רק כ־20 אחוז ממה שכליה טבעית מספקת. השתלת הכליה, לה זכו המטופלות, היא טיפול מציל חיים שיש לו משמעות רבה למטופלים. השתלת כליה גם מאריכה את חיי המטופל וגם משפרת את איכות חייו".

2 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה
בית חולים סורוקה
בית חולים סורוקה
(צילום: הרצל יוסף)

קראו גם:

ד"ר עבד אבו גנים, מומחה בכירורגיה כללית ורופא בכיר במערך השתלות הכליה ב"סורוקה", ציין כי "במערך השתלות הכליה אנו עובדים בהרמוניה ולמען כל המטופלים. הצוות המיומן שלנו מעניק מעטפת מקצועית, אישית ונגישה המותאמת למטופלים ומאפשרת חיבור אמיתי עוד טרם ביצוע ההשתלה. שתי המושתלות עברו את השתלת הכליה בהצלחה רבה והן עדיין במעקב וממשיכות בטיפול תרופתי כדי למנוע מצב של דחיית כליה".