סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים בישראל. עד לפני מספר שנים, לא ניתן היה לזהות אזורים חשודים בערמונית וכאשר היה חשד למחלה ממאירה בערמונית, הגישה לביופסיה הייתה "עיוורת", דהיינו לקיחת ביופסיות אקראיות מבלוטת הערמונית. שיטה זו גרמה לאי דיוק באבחנה, כולל פספוס של אזורים עם סרטן מחד ואבחון מיותר של אזורים לא משמעותיים מאידך.
מזה יותר מעשור נעשה שימוש הולך ומתגבר בבדיקת MRI ערמונית, אשר מצליחה לזהות אזורים חשודים בערמונית. בדיקת 'ביופסיית פיוז'ן, הינה טכנולוגיה חדישה המאפשרת דגימה מכוונת ומדויקת יותר של האזור החשוד.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אורית רז. "אבחון מדוייק - מציל חיים"
ד"ר אורית רז. "אבחון מדוייק - מציל חיים"
ד"ר אורית רז. "אבחון מדוייק - מציל חיים"
(צילום: ליטל קורציג)
"מדובר בבשורה נוספת שאסותא מביאה לתושבי הנגב", אומרת מנהלת אסותא באר שבע, רוחמה אלחיאני. "אחד מהיעדים שלנו כבית חולים הוא להנגיש שירותים רפואיים לתושבי הנגב. אני מאמינה שלכל אדם מגיע לקבל שירות רפואי מצוין, זמין ואיכותי ולקבל אותו ליד הבית.
בשנת 2020 רכשה אסותא מכשיר MRI מתקדם לביצוע בדיקות ערמונית באיכות גבוהה. אסותא באר שבע היא הראשונה לבצע את ביופסיית פיוז'ן בקהילה בנגב והבדיקה זמינה לכלל לקוחות הנגב (לחברי קופת חולים מכבי בטופס 17, בהפניה מהרופא המטפל ולבעלי ביטוח בריאות בהתאם לתנאי הפוליסה)
"זוהי בדיקה מצילת חיים, ואנחנו כאן כדי שאנשים יוכלו לבצע את הבדיקות שלהם ליד הבית", מוסיפה אלחיאני.
מהי ביופסיית פיוז'ן?
"ביופסיית פיוז'ן הינה ביופסיה של הערמונית המתבצעת לאחר בדיקת MRI מקדימה אשר מסייעת למקם את מחט הביופסיה בצורה מדויקת ומעלה את הסיכוי לגלות את סרטן הערמונית בשלב מוקדם", מסבירה ד"ר אורית רז, מנהלת המחלקה האורולוגית בבית חולים אסותא אשדוד ומומחית בינלאומית לאבחון וטיפול בסרטן הערמונית שמבצעת את הבדיקות באסותא באר שבע.
"בעבר האינדיקציות לביצוע ביופסיה של הערמונית היו: ממצא חשוד במישוש הערמונית או ערכים לא תקינים בבדיקת דם של חלבון הנקרא PSA. הביופסיה היתה בגישה עיוורת, רנדומלית, היות ולא היה קיים אמצעי דימות שהראה לנו אזורים חשודים בערמונית. השיפור בדימות מזה מעל עשור והשימוש ההולך וגובר בבדיקת MRI ערמונית, מאפשר לבצע ביופסיות מכוונות ומדויקות יותר כאשר קיים נגע חשוד לגידול. הביופסיה הרגילה הנה אקראית ולא מכוונת ויש בה אלמנטים של סיכון לפספס את גילוי הסרטן" מוסיפה ד"ר רז.
2 צפייה בגלריה
מנהלת אסותא באר שבע, רוחמה אלחיאני. "מנגישים שירותי רפואה בנגב"
מנהלת אסותא באר שבע, רוחמה אלחיאני. "מנגישים שירותי רפואה בנגב"
מנהלת אסותא באר שבע, רוחמה אלחיאני. "מנגישים שירותי רפואה בנגב"
(צילום: רענן טל)

איך זה נעשה בדיוק?

בביופסית פיוז'ן, מטופל שעבר בדיקת MRI ערמונית בה נמצא אזור חשוד לגידול, מתבקש לבצע ביופסיה מכוונת לאזור החשוד. טכניקת הפיוז'ן מצריכה הכנה טרם הבדיקה, בה מייצרים מודל תלת מימד של הערמונית והנגעים החשודים בתוכה מבדיקת ה MRI. במעמד הביופסיה מכינים מודל זהה של הערמונית בסונר. תוכנה מיוחדת מצמידה את שני המודלים וכך מקבלים את מיקום הנגע מבדיקת ה MRI על גבי מודל הערמונית באולטרסאונד בזמן אמת. כמו כן, התוכנה מאפשרת זיהוי מדויק יחסית של מחט הביופסיה.
"לשיטה זו, יתרונות רבים", מסבירה ד"ר רז, "אחוזי הצלחה גבוהים בגילוי מדויק של סרטן הערמונית, עובדה המפחיתה את הצורך במעקב, בדיקות חוזרות ועיכוב באבחנה. מאפשרת טיפול מתאים המונע סיבוכים עתידיים. האבחון המדויק מהווה בסיס לקביעה האם מדובר בגידול סרטני אגרסיבי שדורש טיפול דחוף או מאפשר מעקב בלבד".

האישה הראשונה

ד"ר אורית רז בת ה-47, היא אורולוגית מומחית, עם התמחות על בתחום אורולוגיה אונקולוגית. כיום, מבצעת את בדיקות הפיוז'ן באסותא ב"ש. ד"ר רז היא האישה הראשונה בארץ שעומדת בראש מחלקת אורולוגיה. כיום, ד"ר רז נחשבת למומחית המובילה בישראל ומבצעת את כל הגישות הקיימות לביופסיית ערמונית בהתאם לנתונים ולצורך הקיים.

אסותא באר-שבע מודל של מצויינות רפואית

מנהלת אסותא באר שבע, רוחמה אלחיאני: "בית החולים אסותא באר שבע מהווה מודל של עשייה רפואית איכותית, הדוגל במתן מענה מקיף ושלם של שירותים רפואיים, בהענקת חוויית בריאות אחרת לבאים בשעריו ובהצבת סטנדרטים גבוהים בתחומי הפעילות השונים. בבית החולים אסותא הפועל כיום ב"מגדל 7" מבוצעים מידי שנה כ- 12,500 ניתוחים וכ- 130,000 בדיקות וטיפולים. אנחנו נאים להעניק רפואה איכותית בסטנדרט אסותא לכל תושבי הנגב והסביבה"

לקביעת תור לביופסיית פיוז'ן באסותא באר שבע:

03-7643799

פורסם לראשונה: 17:28, 10.05.21