האם חמוצים סיניים יכולים למנוע עששת? על פי מחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון וחוקרים מהמחלקה לביוטכנולוגיה באוניברסיטת סצ'ואן שבסין, התשובה חיובית.
עששת, המחלה הנפוצה ביותר בחלל הפה, המובילה בסופו של דבר לחורים בשיניים, נגרמת על ידי החיידק 'סטרפטוקוקוס מוטנס', הנמצא באופן תמידי על רובד השן.
1 צפייה בגלריה
עששת
עששת
עששת
(צילום: shutterstock)
פרופ' אריאל קושמרו מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון ועמיתיו מסין, גילו שכאשר ישנה חשיפה ומפגש של זני חיידקים שבודדו מחמוצים הנפוצים בסצו'אן, כמות החיידקים הגורמים לעששת הופחתה באופן משמעותי.
ברפואה הסינית נחשבים החמוצים ל'מזון על' ותוספת פרוביוטית למערכת העיכול. צוות המחקר בדק 14 סוגים של חמוצים מסצ'ואן מדרום מערב סין, כשמדובר על חמוצים של ירקות כמו גזר, צנון וכרוב שמוסיפים להם מלח, סוכר וחומץ ונותנים להם לתסוס. חמוצים אלה די דומים מבחינת תהליך ההכנה לחמוצים המוגשים בארץ בדוכני המזון המהיר, אלא שהחמוצים בסין מכילים גם צ'ילי והם נחשבים לחריפים יותר.
החוקרים בודדו מהחמוצים הסיניים האופייניים למחוז סצ'ואן 54 זנים שונים של חיידקים ומצאו בניסויי מעבדה ובבעלי חיים את יעילותו של אחד החיידקים כפוטנציאל לטיפול פרוביוטי בחלל הפה.
"ממצאי המחקר מסבירים את ההשפעות הבריאותיות של חמוצים", אומר פרופ' אריאל קושמרו, "ידוע שאכילת חמוצים היא דבר בריא למערכת העיכול, ועכשיו נראה שגם לפה. התרומה המשמעותית של המחקר היא שלראשונה בודדנו חיידק המהווה בסיס לפיתוח פרוביוטיקה לחלל הפה ולשיניים. עד היום, פרוביוטיקה מוכרת כטיפול עבור מערכת העיכול, בעוד הטיפולים המוכרים לפה הם שימוש במי פה ומבוססים על חומרי חיטוי ותהליכים כימיים ופיזיקליים להסרת הרובד החיידקי (פלאק). כעת אנו מעלים גישה נוספת וייחודית לטיפול בעששת ואפשרות לפיתוח טיפול לחלל הפה עצמו וזאת מחיידק הנמצא בחמוצים באופן טבעי".