מרכז המידע הלאומי למערכה בקורונה של משרד הבריאות דיווח ביולי השנה שעברנו את גל התחלואה השישי של הקורונה. הגל החל עם התפשטות וריאנט BA.5 - זן חמקמק ובועט במיוחד, שהצליח להדביק מחלימי אומיקרון ואף לגרום למחלה ראשונית בקרב מי שחוסנו בפעם הרביעית.
4 צפייה בגלריה
לעבור בשלום את מחלות החורף
לעבור בשלום את מחלות החורף
לעבור בשלום את מחלות החורף
(צילום: shutterstock)
השנה, בניגוד לשנתיים האחרונות, מקרי שפעת ראשונים דווחו בארץ ובעולם כבר בחודש יולי ובמקומות אחרים בעולם אף קודם.
החשיפה המוקדמת לנגיף השפעת, כשברקע מרחפת עדיין מתקפת וריאנטים של הקורונה, מסמנת לנו שצפוי לנו חורף מאתגר במיוחד.
הסגר של השנתיים האחרונות תרם לירידה בתחלואת השפעת עקב הבידוד שנכפה עלינו, אבל הבידוד, שהיה נחוץ לבלימת התפשטות הקורונה, לא חשף את מערכת החיסון של רובנו לנגיף השפעת, לכן היום אנו חשופים לו יותר.
המרכז לבקרת מחלות בארה"ב שיתף לאחרונה במידע על תחלואה הנגרמת בשל שלושה וירוסים של מערכת הנשימה בילדים ובמתבגרים. וירוסים אלו הופיעו מוקדם יותר ממועד הופעתם בשנים קודמות, מכאן שמעבר למתקפת הווירוסים הכפולה הצפויה לנו החורף, נראה שאנו עדים להתנהגות שונה של וירוסים הפוגעים במערכת הנשימה ובמערכות שונות.
זו עובדה חשובה נוספת הקוראת למשנה זהירות ולשמירה ובה יותר על מערכת החיסון שלנו.

4 צפייה בגלריה
אנו עדים להתנהגות שונה של וירוסים הפוגעים במערכת הנשימה
אנו עדים להתנהגות שונה של וירוסים הפוגעים במערכת הנשימה
ההידבקות מושפעת מסביבה, מחלות כרוניות וחוסן נפשי
(צילום: shutterstock)

קורונה, שפעת ומה שביניהן

עקב התסמינים הדומים לשפעת ולקורונה, נראה שהעונה נחווה קושי ממשי להבין האם השיעול שלנו הוא תוצאה של התקררות או הידבקות באחד מזני הנגיף. לכן, לקראת חורף מאתגר במיוחד, כדאי שנכין את גופנו לגנרל חורף קשוח במיוחד.
הרפואה הנטורופתית והרכבי צמחים ייעודיים לחיזוק מערכת החיסון יכולים לסייע לעבור את החורף בבריאות. חברות הצמחים בישראל מציעות מגוון של הרכבי מדף לכל שכבות הגיל, לרבות לילדים.
למרות שרוב ההרכבים מכילים צמחים בטוחים לשימוש, חשוב לאשר התאמה של ההרכב לשלילת תגובת יתר – בעיקר למי שלוקח תרופות בקביעות.
יש שלושה גורמים שמשפיעים על ההידבקות:
סביבה: בחורף יש נטייה לשהות בחללים סגורים ובצפיפות בשל הקור. ככל שהצפיפות עולה - הסיכוי להעברת המחלה מאדם לאדם גבוה יותר.
מחלות כרוניות: המערכת החיסונית של חולים במחלות כרוניות חלשה יותר. בחירת הרכבי הצמחים עבורם צריכה להיעשות בזהירות רבה, הן בגלל מגוון התרופות שהם נוטלים, והן בשל כושר הספיגה הנמוך שאופייני כשיש ריבוי תרופות ברקע.
חשוב לחולים במחלות כרוניות להקפיד כל השנה על חיזוק מערכת החיסון, ולא רק בחורף.
חוסן נפשי: יותר ויותר מחקרים מצביעים על הקשר הישיר בין סטרס למחלות. כשנמצאים בדחק מתמשך, בלוטת האדרנל נמצאת בפעילות יתר ומפרישה רמות גבוהות של הרמון הקורטיזול. הפרשת יתר זו גורמת להחלשתה של מערכת החיסון ומכאן לחשיפה גדולה יותר למחלות.

מערכת החיסון, מתחילים כבר עכשיו

הצמחים שכדאי לקחת כבר עתה לחיזוק מערכת החיסון יהיו צמחים מחזקים ומשפעלים את מערכת החיסון. רוב הצמחים בקטגוריה זו הינם אדפטוגניים, המסייעים לגוף להסתגל למצבי סטרס. ההמלצה היא לקחת את ההרכב המניעתי כבר עתה, לפני הגעת גל השפעת.
צמחים לדוגמא בקטגוריה זו: קדד קרומי ( אסטרגלוס), פיטריית ריישי ( גנודרמה) , ג'ינסאנג אמריקאי, וויתניה, ספלילה ושוש קירח (ליקוריץ).
אם כבר חלינו בשפעת, נעשה הפסקה מההרכב המניעתי ונעבור להרכב הכולל צמחים ממריצי חיסון, לטיפול אקוטי במחלה: קיפודנית, אנדוגראפיס, טבבויה (לאפאשו), ציפורני חתול פרואני לד צמחים עדינים יותר כמו בת קורנית וסמבוק שחור.

4 צפייה בגלריה
צמחי תבלין אפשר לצרוך גם בשתיית חליטות
צמחי תבלין אפשר לצרוך גם בשתיית חליטות
לפני הגעת השפעת: צמחים ממריצי חיסון
(צילום: shutterstock)

דוגמה להרכב לחיזוק התגובה הראשונית של מערכת החיסון יכלול שורש של אכינציאה, עלים של אכינציאה, פרופופליס (שרף), קעורורית סינית (שורש) ובופלאורום.
דוגמה להרכב לילדים לחיזוק מערכת חיסון יכלול סירופ של פירות סמבוק שחור בשילוב צמח הקדד (אסטרגלוס) יחד עם עלים ושורש של צמח הנקרא איסטיס הצבעים. פירות הסמבוק תורמים להגברת ייצור של ציטוקינים המזרזים תנועת פגוציטים אל מקום הזיהום, לרבות דלקת גרון. איסאטיס הצבעים יחזק את ההרכב בשל היותו נוגד זיהום בעל טווח פעילות רחב וכן צמח אנטי ויראלי.

קראו גם:

תזונה: הדרך הטובה ביותר לאזן את הגוף הינה האמצעות מאכלים מחממים. מלבד מרק עשיר בקטניות ובירקות ניתן להכין משקאות חמים כדוגמת צ'אי, תה הודי המכיל תבלינים מחממים.

4 צפייה בגלריה
תה המכיל תבלינים מחממים
תה המכיל תבלינים מחממים
תה המכיל תבלינים מחממים
(צילום: shutterstock)

צ'אי מחמם

כף מסמרי ציפורן
חצי כף גרעיני פלפל שחור
שורש ג'ינג'ר טרי
4 מקלות קינמון
1 כף תרמילי הל
3-4 כוכבי אניס
1 ליטר מים
ההכנה:
מבשלים את המים עם התבלינים עד לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים על אש נמוכה במשך שעה. מקררים ושומרים במקרר.
בעת הגשת התה ניתן להמתיק עם סילאן תמרים או עם מולסה.
אתי לוין, נטורופתית N.D, הרבליסטית קלינית Cl.H
[email protected] // 052-6086016