החורף כבר פה ולמרות שזו עונה קצרה, היא מביאה עמה תחלואה רבה ולרבות אצל ילדים קטנים. לנו ההורים, קשה לראות אותם סובלים וכל שיעול נשמע לנו כמו מחלה קשה. בכדי להקל עליהם וגם כמובן עליכם בעונה מאתגרת זו, הנה לכם השאלות הנפוצות ביותר לגבי התסמינים שילדיכם הקטנים מראים והתשובות שחשוב שתדעו:
תינוקות עד גיל חודשיים
המחלה הנפוצה ביותר בגילאים הללו היא הברונכיוליטיס שהינה דלקת בדרכי האוויר הקטנות. לפי ד"ר יפעת סרוק, מומחית ברפואת ריאות ילדים, "ברונכיוליטיס בדרך כלל מתחילה בנזלת ולאחר בשיעול של הפעוט ולעיתים אף ייתכן כי הוא מאבד תאבונו ומפסיק לאכול. בנוסף, בתינוקות יונקים למשל, האם תוכל להרגיש שזמן ההנקה מתקצר כיוון שהתינוק מתעייף מהיניקה". כמו כן, קיימים תסמינים נוספים שניתן לראות ולחוש אצל הפעוט וביניהם חום מעל 38 מעלות (מגיל חודשיים), קצב נשימות מהיר ולא שגרתי ושינוי צבע (תינוק חיוור מאוד ו/או מכחיל כשהוא משתעל).
מה מומלץ לעשות?
ד"ר סרוק מסבירה: "בגיל הזה אין התלבטות, צריך ללכת לרופא. לאחר הבדיקה הרופא יתרשם אם אכן קיימת מצוקה נשימתית והאם התינוק צריך השגחה צמודה יותר". בהקשר למחלת הברונכיוליטיס, כדאי לדעת כי אין טיפול שמרפא אותה, אלא קיים רק טיפול תומך. אינהלציות מי מלח עשויות להקל מעט את התסמינים.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
פעוטות עד גיל שנתיים
בעונת החורף קיימות מחלות נפוצות נוספות בקרב ילדים צעירים כאשר מרביתן מחלות ויראליות אשר המוכרת שבהן היא מחלת השפעת. ד"ר סרוק מרחיבה: "בשל הצפיפות הגבוהה בגני הילדים הישראליים, ישנה סבירות גבוהה להדבקות במחלות וירליות והן מתפשטות במהירות בגן".
מה מומלץ לעשות?
קודם כל, השאירו את הילד בבית. "ילד חולה לא צריך ללכת לגן, גם אם הבוס שלכם ממש כועס ונגמרו לכם ימי המחלה. יש לנו קודם כל אחריות כלפי הילד שלנו- ילד שלא מרגיש טוב צריך להיות בבית שלו ולקבל טיפול מתאים ע"י מבוגר שדואג רק לו. בנוסף, יש לנו אחריות לילדים אחרים בגן, וילד חולה עשוי להדביק ילדים של הורים אחרים" אומרת ד"ר סרוק.
ד"ר סרוק משתפת אותנו בשיטה שלה: "המטופלים במרפאה שלי כבר מכירים את שיטת ה"מים-סוכר-מלח". שלושת המרכיבים החשובים כדי להימנע מהתייבשות. אם ילדיכם מסרב להכניס משהו לפה, דעו כי זה הזמן להשתמש בנשק לשעת חרום והוא מים ממותקים כדוגמת מיץ. בהקשר הזה, חשוב לי להבהיר שבאופן עקרוני אני מתנגדת נחרצות לשתייה מתוקה אך במצבים קשים כמעט כל האמצעים כשרים. יחד עם המיץ, כדאי שתביאו לילדכם גם משהו מלוח, אפילו במבה או חטיף אחר שהילד אוהב".
אם כך, מתי צריך ללכת לרופא?
"נדרש להגיע לבדיקת רופא בשני מצבים: האחד, כאשר הילד אפאתי. זאת אומרת, הילד לא מגיב, ישנוני, למרות שהורדתם לו את החום. . והשני, כאשר יש קוצר נשימה (הילד נושם מהר והבטן שלו עובדת באופן אינטנסיבי בנשימה)" ,מסבירה ד"ר סרוק.
אם המצבים האלו לא מתקיימים, מתי בכל זאת צריך ללכת לרופא?
אם יש לילד חום יותר משלושה ימים וללא שיפור – כדאי שתגיעו למרפאה. "לפעמים הורים מגיעים לקליניקה שלי ישירות מהגן וזאת לאחר שהגננת התקשרה וסיפרה שיש לילד חום ובדרך מהעבודה הם כבר קובעים תור. האמת הפשוטה היא שאני לא יכולה לגלות שום דבר כשהילד חולה בערך שעתיים. תורידו חום, תנו לילד מים-סוכר-מלח, ובואו אם המצב לא משתפר. וכפי שכבר ציינתי, אם הילד אפאתי או סובל מקוצר נשימה, נדרש להגיע מיד".
אם כבר דיברנו על שיעול, מה הסיבות להופעתו?
ישנן מספר סיבות עיקריות לשיעול כאשר ביניהן הנזלת שיורדת במורד הגרון וגורמת לשיעול, וירוס שגורם לשיעול נבחני (סטרידור) וכן אסטמת הילדים שמאוד נפוצה בקרב ילדים עד גיל 3.
מה מומלץ לעשות?
"לגבי נזלת, אין באמת תרופה למעט הזמן. אם אתם שומעים מעין רעש צרוד וגס שנשמע כשהילד לוקח שאיפה (כלומר, מכניס אויר לריאות) והילד סוג של "נובח", הטיפול הוא בדרך כלל אוויר קר. במקרה כזה ניתן לפתוח את דלת המקפיא ולאפשר לילד לנשום את האוויר שיוצא ממנו. כמו כן, במקרים מסוימים ייתכן צורך בטיפול על ידי סטרואידים בשאיפה או דרך הפה".
אסטמת ילדים היא מחלה נפוצה ובערך כ-30% מהילדים עד 3 יסבלו משיעול שנגרם ממנה. "ילדים בעלי דרכי אוויר רגישות סובלים מגירוי יתר של דרכי הנשימה הגירוי גורם להצרת דרכי האוויר ואלה גורמים לצפצופים וחרחורים. הטיפול היעיל ביותר עבורם הוא למעשה שימוש בתרופות שמרחיבות את דרכי הנשימה כמו ונטולין וטרבולין וכן סטרואידים – בודיקורט ופליקסוטייד" מסבירה ד"ר סרוק.
איך נותנים את הטיפול הזה?
לפי דבריה של ד"ר סרוק, הקושי באינהלציות הוא שהמסכה חייבת להיות צמודה לגמרי לפניו של הילד כדי שהטיפול יעבוד ויהיה יעיל כך שאם היא מרוחקת אפילו סנטימטר מהפנים, כמות החומר הפעיל שמגיע לריאות יורדת ב-80%. לטובת אלה שמעוניינים בטיפול פשוט ויעיל, הומצאו המשאפים יחד עם הספייסר (או הצ'מבר) שמלווה אותם ואלה מחזיקים מעמד לאורך זמן ונוחים מאד לשימוש גם מחוץ לבית.
אם כך, שימו לב לסימני האזהרה אשר גופו של ילדיכם מראה וכשהיה חולה, כדאי שתשאירו אותו להחלים בבית לטובתו ולטובת כולם. רק כך נעבור את החורף בשלום.