1 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי של סורוקה לצידה של מרים סרור | צילום: רחל דוד סורוקה
הצוות הרפואי של סורוקה לצידה של מרים סרור | צילום: רחל דוד סורוקה
הצוות הרפואי של סורוקה לצידה של מרים סרור | צילום: רחל דוד סורוקה
לראשונה בבית החולים בבאר שבע: הליך של ריסוק של אבן גדולה בדרכי המרה באמצעות אנרגיית לייזר בוצע בסורוקה. המטופלת מרים שירור, תושבת באר שבע (79) שעברה לפני יותר מ-25 שנים ניתוח להסרת כיס המרה, נוצרה בדרכי המרה אבן מרה גדולה שחסמה את זרימת המרה מהכבד למעי. "לא ניתן היה לחלץ את האבן ולפתור את החסימה באמצעים אנדוסקופיים, על רקע ניתוח עבר ושחזור מערכת העיכול שעברה שירור", הסבירו בבית החולים.
בניתוח השתתף צוות רב מקצועי - ד"ר יקיר עוז, אחראי על השירות לניתוחי כבד ולבלב בבית החולים סורוקה, ד"ר ניקולא מבג'יש, מנהל המחלקה לאורולוגיה בסורוקה, צוות מרדימים ואחיות חדר ניתוח.
ד"ר ניקולא מבג'יש, מנהל המחלקה האורולוגית וממבצעי הניתוח: " הניסיון שלנו בשימוש בטכנולוגיות זעיר פולשניות לרסק אבנים בכליות בגישה אנדוסקופית ו/או מלעורית בעזרת לייזר אפשר לנו ליישם שיטה דומה. היכולת הזעיר פולשנית לרסק את האבן, בגישה מלעורית מנעה מהמטופלת ניתוח גדול ומורכב בד בבד עם מתן פתרון מלא לבעייתה. בשיטה זו בוצע הליך הריסוק בשימוש בקרני לייזר ובמכשור אורולוגי כשהסיכון לפגיעה ברקמה קטן מאשר בקרני לייזר רגילות. השימוש בטכנולוגית קרני הלייזר והאופן השמרני בו הפרוצדורה בוצעה אפשרה למרים החלמה בזמן קצר".
אבנים בכיס מרה הן תופעה שממנה סובלת כ-10 אחוז מהאוכלוסייה. כיס המרה שוכן בצמוד לכבד ומשמש לאגירת נוזלי המרה המיוצרים בכבד והם מופרשים ממנו למעי בזמן הארוחות. מיצי המרה עוזרים בפירוק של מוצרי המזון השונים ובעיקר שומנים. במקרים שבהם נוצר חוסר איזון בהרכב של מיצי המרה, נוצרים בכיס המרה משקעים שהופכים בהמשך לאבני מרה.
רובם המוחלט של האנשים שסובלים מאבנים בכיס המרה, לא יסבלו מסימפטומים כלשהם במהלך חייהם. ואולם, אצל חלקם מופיעים סימפטומים הקשורים לבעיה, כמו: כאבים כרונים בבטן העליונה, דלקת חריפה בלבלב ודלקת חריפה של כיס המרה, ולהם מוצע ניתוח לכריתת כיס המרה.
הניתוח פותר לרוב את הבעייה של אבני המרה, אך במקרים נדירים נוצרות לאחר הניתוח אבני מרה בדרכי המרה עצמן. במקרים אלה, ניתן בדרך כלל לחלץ את האבנים שנוצרו באופן אנדוסקופי בהליך שמבוצע דרך הפה (ERCP).
ד"ר יקיר עוז: "בשנים האחרונות משנה הכירורגיה ההפטוביליארית (כבד ולבלב) בסורוקה את פניה והשירות הוא אחד ממרכזי המצויינות בבית החולים, עם היקף ניתוחים מהגדולים בארץ. אני גאה על הכנסת טכנולוגיות חדשות בחטיבה הכירורגית בבית החולים בתחום ניתוחי הכבד והלבלב, שמאפשרות ביצוע פעולות מתקדמות, מדוייקות וזעירות המסייעות בפרוצדורות מורכבות. שיתוף הפעולה המוצלח בין הצוות הכירורגי והצוות האורולוגי בראשותו של פרופ' מבג'יש, אפשר לבצע את הפרוצדורה על הצד הטוב ביותר והחלמה מהירה ביותר וללא סיבוכים למטופלת".
לאחר שהניתוח עבר בהצלחה ושוחררה לביתה, המטופלת, מרים סרור ביקשה להודות לצוות הרפואי: "אני מודה לצוות הרפואי והסיעודי על הטיפול המסור שקיבלתי ועל תשומת הלב המיוחדת שגרמו לי להרגשה טובה לאורך כל האשפוז. אני אדם מאמין וקיבלתי את הליווי ואת ברכתו של הרב ניר בן ארצי לבצע את הפרוצדורה שהצליחה לשמחתי הרבה".