פורסם לראשונה ב ynet, כתב: רותם אליזרע.
45 מכונים להתפתחות הילד השייכים למרכז לשלטון מקומי עומדים בפני סכנת קריסה. מרביתם נמצאים באזור הפריפריה. בהיעדר תקציב הולם, ייאלצו המכונים לסגור את שעריהם ולא יספקו את הטיפולים החשובים כגון פיזיותרפיה, טיפול בהפרעות התפתחות, טיפול בבעיות תקשורת ועוד. כתוצאה מכך התורים ברחבי הארץ יתארכו, ומי שיסבלו הם אותם ילדים שייוותרו ללא המענה הרפואי שהם כה זקוקים לו.
1 צפייה בגלריה
ילד מצייר. צילום אילוסטרציה: pixabay
ילד מצייר. צילום אילוסטרציה: pixabay
ילד מצייר. צילום אילוסטרציה: pixabay
ל"ידיעות אחרונות" נודע כי בימים האחרונים נשלח מכתב חריף לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן מטעם חיים ביבס, יושב ראש המרכז לשלטון מקומי, ובני ביטון, יושב ראש פורום ערי הפיתוח. במכתב התריעו השניים כי אם לא יימצא פתרון לקיומם של המכונים להתפתחות הילד בימים הקרובים - הם ייאלצו לסגור אותם עוד השנה.
בישראל יש כ־100 מכונים להתפתחות הילד, מחציתם מופעלים על ידי קופות החולים ובתי החולים ומחצית מופעלים על ידי המרכז לשלטון מקומי. חשיבות המכונים היא קריטית, שכן כל איתור וטיפול מוקדם של בעיות התפתחותיות בקרב ילדים בגיל הרך ימנע החמרה במצבם ויחסוך הוצאות תקציביות אדירות על טיפול רפואי בהמשך החיים ועל תמיכה בהשתלבות חברתית ותעסוקתית.
החשש לסגירת המכונים נובע בשל התשלום הבעייתי עבור טיפול בודד שמעבירות קופות החולים למכונים להתפתחות הילד של השלטון המקומי. תעריפון משרד הבריאות נוקב בסכום של 214 שקלים עבור טיפול התפתחותי. אולם, התעריף הזה נקבע לפני 20 שנה, כך שבפועל העלות גבוהה הרבה יותר ונכללות בה גם עלויות כוח אדם, הכשרות צוות, תחזוקה שוטפת ועוד. ואם לא די בכך, קופות החולים מקצות למכונים סכום קטן בהרבה, העומד על 95־147 שקלים בלבד לטיפול. הפער התקציבי המחפיר כבר הביא בעבר לסגירתם של שישה מכונים.
וזה לא הכל, מבקר המדינה מצא בשנה שעברה שזמני ההמתנה לאבחון ולטיפול בתחום התפתחות הילד חורגים בהרבה מאלה שקבע משרד הבריאות - עד שלושה חודשים. לעיתים זמני ההמתנה מתמשכים במידה בלתי סבירה ומגיעים לשנה ואף יותר. מאז הדו"ח המצב לא השתנה. גם כיום עשרות אלפי פעוטות ממתינים מעל לחצי שנה לקבלת טיפול. בשכבות המוחלשות גדול זמן ההמתנה פי כמה וכמה.
כעת יש חשש מסגירת מכונים נוספים, דבר שיוביל לזמני המתנה ארוכים היכולים להגיע לשנתיים ואף יותר. במכונים להתפתחות הילד של המרכז לשלטון מקומי מדווחים על עלייה משמעותית במספר הפונים בשנים האחרונות. על פי הדיווח שלהם, בשנה האחרונה הם טיפלו בכ־22 אלף ילדים.
מי שנאלצים להתמודד עם כל הצרות הללו הם כמובן "האזרחים הפשוטים". קרן אשתמקר, אמא של אלי־אור (4) מדימונה, חוששת מסגירת המכונים. "מאז שהילד נולד התחלנו להיות מטופלים במכון", סיפרה, "בהתחלה היינו צריכים פיזיותרפיה אבל לא היה בדימונה ונאלצנו לנסוע לבאר־שבע".
לפני שנה חלה אלי־אור בלוקמיה והיה זקוק שוב לטיפולים של המכון להתפתחות הילד. "לא היו תורים בכלל באזור הדרום", אמרה קרן בדאגה. "לאחרונה, אחרי המתנה של שמונה חודשים, קיבלנו תור לקלינאית תקשורת. זה הזוי. אם המכון בדימונה ייסגר אני באמת לא יודעת מה אעשה".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנו מזהים כשל בהתקשרות בין הקופות לספקים, ונתערב בתעריפים. כמו כן, מתבצעת עבודה מול משרד האוצר בנושא".