יהונתן אשכנזי בן השש מאופקים, סבל בשנתו מדום נשימה בדרגה קשה שהדיר שינה מעיני הוריו במשך כמה שנים, ונבע ממבנה אופייני של הפנים והלסת. לאחרונה עבר יהונתן, ניתוח מורכב ומציל חיים שביצע צוות רב מקצועי בהובלת רופאי מערך פה ולסת בסורוקה שכללו את מיטב המומחים בבית החולים.
במשך שנים נאלץ יהונתן לעבור סדרת ניתוחים שבהם ניתוח של הסרת אדנואידים ושקדים בשלב הראשון ולאחריו תוכנן לעבור פיום קנה שזה ניתוח שבו יוצרים חור בקנה הנשימה ובעור הצוואר ומחדירים צינור אל תוך קנה הנשימה המקשר אותו עם האוויר שבחוץ כדי לאפשר לנשום באופן תקין ולמנוע את ירידת רמת החמצן בדם. ניתוח מסוג זה כרוך בסיכונים בטווח הארוך וביניהם פגיעה ביכולת הדיבור ובאפשרות ההזנה דרך הפה.
1 צפייה בגלריה
משפחת אשכנזי עם צוות בית החולים. הניתוח הסתיים בהצלחה. צילום: רחל דוד, סורוקה
משפחת אשכנזי עם צוות בית החולים. הניתוח הסתיים בהצלחה. צילום: רחל דוד, סורוקה
משפחת אשכנזי עם צוות בית החולים. הניתוח הסתיים בהצלחה. צילום: רחל דוד, סורוקה
לאחר ישיבות מרובות של צוות המומחים במרכז הרפואי סורוקה, הוחלט לבצע את הניתוח המורכב שנמשך שעות ובו מקודמות שתי הלסתות על מנת לפתוח ולהרחיב את נתיב האויר. לפני הניתוח בוצע תכנון ממוחשב ונקבע מיקומם של ההתקנים למתיחת הפנים באמצעות התקנים (דיסטרקטורים) יעודיים המחוברים לפנים ולסתות שאותם יש להפעיל על בסיס יומיומי כדי לקדם את הפנים והלסת.
אווה ובן אשכנזי, הוריו של יהונתן סיפרו: "אנו מודים מכל הלב לצוות הרפואי של מערך פה ולסת בסורוקה על הטיפול החם, המסור והכי חשוב - המקצועי שהעניקו לבננו, על החששות שדאגו להפיג ועל שיתוף הפעולה. הצוותים עשו מעל ומעבר בשביל בננו, יהונתן. תודה על הסבלנות הרבה. הענקתם לבננו חיי איכות".
ד"ר איתן בר דרומא, רופא בכיר במערך פה ולסת בסורוקה: "התהליך המורכב שאותו עבר יהונתן כלל תכנון מוקפד של כל החיתוכים ובניית סרגלי חיתוך ללסת התחתונה, בניית מודלים והדמיות ממוחשבות על מנת לבצע את הפרוצדורה הייחודית והמורכבת. התהליך כלל ישיבות מרובות של צוות מומחים מתחומים שונים לתכנון הפרוצדורה המורכבת שעברה בהצלחה. יהונתן סבל מכ-22 אירועי דום נשימה , באמצעות מתיחת עצמות הפנים גרמנו להרחבת דרכי הנשימה העליונות ואירועי דום הנשימה מהם סבל הופחתו כמעט לגמרי והוא חש בטוב".