חודש הרמדאן מהווה גורם סיכון לשבץ מוחי בקרב האוכלוסייה הבדואית עם עלייה של כמעט פי אחד וחצי לעומת שאר חודשי השנה. כך עולה ממחקר שבוצע בבית החולים סורוקה.
1 צפייה בגלריה
בדואי, חודש הרמדאן. שאטרסטוק
בדואי, חודש הרמדאן. שאטרסטוק
בדואי, חודש הרמדאן. שאטרסטוק
במחקר שביצעו חוקרים מהמחלקה לנוירולוגיה בשיתוף המרכז למחקרים קליניים בסורוקה נערכה השוואה בין אירועי שבץ מוחי בחודש הרמדאן לעומת שאר חודשי השנה בקרב האוכלוסייה הבדואית לעומת שאר האוכלוסייה, בין השנים 2016־2012.
המחקר כלל כ־5,750 מקרי שבץ, כשמתוכם כ־4,727 מוגדרים כשבץ איסכמי. מבין אותם מטופלים זוהו כ־564 בדואים המתגוררים באחד מ־18 יישובי הקבע הבדואים בנגב. במהלך כל שנות המחקר זוהו כ־51 מקרים של שבץ איסכמי (הנגרם כתוצאה מחסימת כלי דם במוח) בקרב בדואים בתקופת חודש הרמדאן.
ניתוח הנתונים הצביע על כך שבקרב אוכלוסיית הבדואים חודש הרמדאן מהווה גורם סיכון עם עלייה של כמעט פי אחד וחצי בסיכוי לאירוע של שבץ איסכמי לעומת שאר חודשי השנה. הסיכון מוגבר בעיקר בשבועיים הראשונים בהם יש עלייה של עד 73% בסיכוי לאירוע של שבץ. יצוין כי לגבי שאר מגזרי האוכלוסייה בנגב לא נרשם סיכון מוגבר לשבץ בחודש הרמדאן.
לדברי פרופ' גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה בסורוקה ומעורכי המחקר, "אנו מעריכים שהסיכון המוגבר בזמן הרמדאן קשור בשינוי אורחות החיים, תזונה, שינה ועישון. בתקופה זו נטייה להתייבשות, אי נטילת תרופות וחוסר איזון של מחלת הסוכרת, יכולים להיות טריגר לאירועים קרדיו־וסקולריים".
"לקראת הרמדאן מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה, לעדכן את הטיפול התרופתי ואת אופן נטילתו בזמן הצום, להרבות בשתייה בשעות המותרות ולהקפיד על איזון הסוכרת".עורכי המחקר מציינים כי נדרש מחקר נוסף בתחום על מנת להבין את המנגנון הפיזיולוגי ולהסיק מסקנות לגבי מניעה של שבץ בזמן חודש הרמדאן.
בתוך כך עולה ממחקר נוסף שבוצע במרכז למחקרים קליניים בסורוקה, כי קיימת שכיחות גבוהה של מטופלים המגיעים לחדר המיון עם אבנים בדרכי השתן, במיוחד בקרב הצמים במהלך השבועיים הראשונים של חודש הרמדאן. מנתוני המחקר עולה כי שיעור המטופלים המוסלמים הפונים לחדר המיון בשל אבנים בדרכי השתן עולה בחודש הרמדאן בשיעור של 27% בהשוואה לשאר חודשי השנה, בעוד שבקרב האוכלוסייה היהודית לא חל כל שינוי במספר הפונים בתקופה זו.
"אנו סבורים", מציין ד"ר יפתח שגיא, מומחה ברפואה פנימית, מעורכי המחקר, "כי הגברת המודעות לסיכון לפתח אבנים בדרכי השתן במהלך חודש זה, ובמיוחד בשבועיים הראשונים של הצום, חשובה במיוחד בקרב קבוצות פגיעות, כמו קשישים וחולים הסובלים ממחלות רקע כגון אי ספיקת כליות. שתייה מוגברת בשעות הערב ומתן אישור לשתייה גם במהלך שעות הצום לקבוצות חולים אלו עשוייה להקטין את הופעת האבנים ולסייע לעבור את הצום בביטחה".