"אל חדר הרופאה נכנסים מטופלים יקרים, ומאוד פגועים. אין אדם אחד מקהילת ניר עוז שלא חווה על בשרו ועדיין חווה את כאב השבעה באוקטובר והחודשים שעברו מאז. כל משפחה חוותה אובדן, לרובם יש בני משפחה או קרובים שנחטפו. באחד הביקורים ילד סיפר על אירוע משמח שקרה במשפחה ואמר שהם לא יעשו מסיבה, עד שאבא שלו יחזור מעזה.." מספרת בכאב ד"ר ורה כץ, מומחית ברפואת משפחה בכללית מחוז דרום ורופאת המשפחה החדשה של קהילת ניר עוז שעברה לכרמי גת בקריית גת לפני כחודש.
ניר עוז הוא אחד מ-52 היישובים בדרום שפונו חלקית או באופן מלא מאז ה-7.10, והקיבוץ הראשון שהעתיק את הקהילה בשלמותה אחרי שהות של שלושה חודשים במלונות באילת. לפני המעבר לכרמי גת התקיים שיח בין הנהלת המחוז לנציגי הקהילה והוצגו האפשרויות השונות לקבלת שירותי בריאות במקום כדי לסייע לנחיתה רכה יותר. לבסוף בחרו להשתייך למרפאה הסמוכה לבנייני המגורים אליהם עברו. צוות המרפאה הורחב בהתאם, רופאת משפחה נוספת הצטרפה כאמור, ועל השינויים והשירותים הקיימים עודכנו חברי הקיבוץ. בדומה לתהליך קליטה של קהילת ניר עוז, כך מתנהלת גם קליטתם של שאר היישובים שפונו יחד.

2 צפייה בגלריה
חדווה אמונה מנהלת המחוז
חדווה אמונה מנהלת המחוז
חדווה אמונה מנהלת המחוז
(צילום: פרטי)

"חשוב היה לנו להתאים את השירותים לאופי הקהילה, לשמור כמה שיותר על המוכר, לשמור על המקצועיות ועל הרצף הטיפולי ולא פחות מכך, על הרגישות" אומרת חדווה אמונה מנהלת מחוז דרום כללית, שבחודשים האחרונים פועל ללא הפסקה ומתאים עצמו לקצב האירועים המהיר, בדאגה למטופלי הקופה בדרום: "צוותי המחוז עברו הכשרות לקליטת המפונים וכולם עושים זאת בענווה. אנו עושים מאמצים רבים לשמירה על הרצף הטיפולי ע"י חיבור הצוות המטפל ממרפאת האם, רופאי המשפחה במחוז גומעים קילומטרים כדי להמשיך ולטפל במטופלים המוכרים שלהם, מגיעים ממקום מגוריהם הזמני במרכז הארץ לעיתים, לכמה מוקדים בדרום כדי להמשיך ולפגוש אותם, בדאגה לשלומם ולבריאותם. המטופלים מהקיבוצים והיישובים הקטנים למשל, מגיעים ממודל השונה מהמרפאה בעיר ואנו משתפים באפשרויות שונות העודות לרשותם. מרפאת כללית בשדרות למשל, פעלה ללא הפסקה כבר מה-8.10 כדי לתת שירות למי שלא יכלו להתפנות, חלק מהמשפחות חזרו ליישובים בעוטף כחודש אחרי תחילת המלחמה ובמקומות המאושרים על ידי צה"ל, דאגנו לפתיחת המרפאות עבורם. כך במרכז הבריאות צוחר למשל, שנפתח כבר לפני שלושה חודשים ליומיים בשבוע והיום כבר פועל כרגיל, או בקיבוצים דורות וצאלים שעדיין מפונים אך חלק מהחברים שבו חזרו לקיבוץ והמרפאות בהן ממשיכות לתת שירות".
כמעט 70,000 מתושבי הנגב המערבי פונו מביתם, מאז השבעה באוקטובר, רובם מטופלי כללית, הקופה הגדולה ביותר בדרום. ההתארגנות לקליטתם במתחמי הפינוי הייתה מיידית, ופחות מ24 שעות אחרי הטבח הנורא כבר החלו להעניק שירות רפואי לכל מי שהזדקק לו בכל מקום אליו הגיעו. היום, כשחלק מהקהילות כבר נעות לעבר מקום המגורים הזמני עד לשיקום הנגב המערבי, בכללית ערוכים לקליטתם בתיאום ובהתאמה לצרכים השונים של כל קהילה. בשבועות ובחודשים הקרובים צפויים כנראה יישובים נוספים לעבור ולהיקלט ביישובים אחרים זמניים, ובהתאם, גם במרפאות החדשות, כשהרשימה למעברים עדיין מתעדכנת ומשתנה לעיתים.
"הקמנו מינהלת תקומה מחוזית שמובילה מיכל צור, אחות במקצועה הנמצאת בקשר מול כל הגורמים ותפקידה לדאוג לשמור על הרצף הטיפולי עבור המטופלים המפונים באשר הם." מספרת חדווה "התחלנו בכך למעשה כבר בשלב הקליטה במתחמי הפינוי ביממה הראשונה לאחר האירוע. עשינו זאת בשיתוף פעולה מלא מול הרשויות המקומיות, ובהתגייסותם מעוררת ההשראה של כל עובדי המחוז, מכל הסקטורים. וכך גם היום, בקליטת המטופלים במעברם למגורי הביניים ועד לשיקום היישובים כשהקהילות עצמן שותפות לכך" היא אומרת.
"כללית בדרום החלה במתן שירותי רפואה לעשרות אלפי מטופלים כבר ביום ראשון שאחרי השבת הקשה. תוך כדי האירוע כבר ערכנו מיפוי והתאמה כדי להיות שם עבור מי שזקוק לנו ובאותה נשימה להיות שם עבור עובדים ועובדות שלנו, גם הם תושבי הדרום שעברו בעצמם תופת ופונו."
המאמץ להעניק טיפול מקצועי, אנושי ומסור חוצה את גבולות המרפאות. חגית כהן היא מנהלת הסיעוד במרפאת כללית שרונית בלהבים ובחודשים האחרונים היא האחות המטפלת בארבע השבות מעזה, ארבע ותיקות ניר עוז שנחטפו ב- 7.10 הושבו לפני חודשיים בעסקת השבויים וכעת מתגוררות בדיור המוגן הסמוך למרפאה. בנוסף לארבעתן יש מס' משפחות של מפונים מבוגרים שעברו גם הן לדיור המוגן וגם אותן מלווה חגית: "ממרום גילי ושנותיי בכללית, אני מתרשמת בצורה מדהימה מההתגייסות של המערכת כולה, בכל התחומים, רפואה בריאות הנפש, ריפוי בעיסוק, מה שצריך". היא מספרת "המטופלים והמטופלים היקרים כל כך גם יודעים להעריך והתחושה בקרב כולנו במרפאה היא שאין גבול לרצון להעניק להם ולהיות עבורם סוג של שגרה. מעבר לטיפולים יש מי שלעיתים משתפים גם בתחושות ובכאב, בעיקר בדאגה לשלום החטופים ואנו איתם בתקווה גדולה שישובו, וכמה זה חשוב לריפוי".

2 צפייה בגלריה
חגית כהן מנהלת סיעוד, מרפאת כללית להבים
חגית כהן מנהלת סיעוד, מרפאת כללית להבים
חגית כהן מנהלת סיעוד, מרפאת כללית להבים
(צילום: פרטי)

"האסון הנורא מצריך מכל אחד ואחת מאתנו התגייסות מעל ומעבר, כל אחד בתחומו כדי לקום להתחזק ולחזק מתוך השבר. זוהי תקומה". מסכמת חדווה אמונה "העשייה למען המטופלים ודווקא בזמנים הקשים, היא הסיבה לשמה אנו כאן. כל עובד ועובדת בכללית מחוז דרום נרתמו בלב חפץ, ועושים מאמצים מעוררי השראה כדי להקל, כדי לרפא, כדי להיות עבורם, בזמנים שמחים וגם באלה שפחות. כולנו נעבור את זה יחד"
"הרגעים הקשים הם בשתיקות" משתפת ד"ר ורה כץ, מחדרה במרפאה בקרית גת "אלה שתיקות עצובות. אני לא שואלת שאלות כמובן, ושותקת יחד איתם, זה חדר של רופאת משפחה, וכמו במשפחה לפעמים לא צריך לומר מילה. לפעמים יש בכי וגם צחוק. זאת שליחות עבורי, אני אומרת את זה בצמרמורת, ובכל יום רותמת את כל הוותק והניסיון שלי להיות שם עבו.

בשיתוף כללית מחוז דרום