חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מיזורי שבארצות הברית העלו במהלך מחקר שהם מקיימים בשבועות האחרונים את האפשרות, שהקורונה עשויה להתבסס פחות טוב בילדים שמקבלים חיסון נגד שפעת עונתית או חיסון פנאומקוק (נגד דלקת קרום המוח ודלקת ריאות), והם בעלי סיכון נמוך לסבול מסיבוכים קשים של קורונה. המחקר מתבסס על סקירה של למעלה מ-900 ילדים שאובחנו עם קורונה במהלך שנת 2020.
1 צפייה בגלריה
(ילד חולה | צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ד"ר אנג'לי פאטוורדן, רופאת ילדים וראומטולוגית מאוניברסיטת מיזורי שעמדה בראש המחקר, הסבירה: "ידוע כי גידול של נגיף אחד יכול להתעכב בגלל נוכחות של נגיף אחר בתא. תופעה זו נקראת 'הפרעות ויראלית' והיא יכולה להתרחש גם כאשר פולש נגיף אחר לא פעיל (מומת או חי מוחלש), כמו שמוחדר לגוף בחיסון נגד שפעת".
בין החודשים פברואר לאוגוסט 2020, ד"ר פאטוורדן ויתר החוקרים איתרו 905 מקרים של חולי קורונה עד גיל 20. הם ניתחו את הנתונים כדי להבין באיזו חומרה חלה כל אחד מהחולים הללו והאם הם חוסנו נגד שפעת. ממצאי המחקר העלו שילדים שחלו בקורונה וקיבלו את חיסון השפעת העונתי באותה שנה היו בעלי סיכוי נמוך יותר לחלות בקורונה בצורה קשה בהשוואה לילדים שלא חוסנו לשפעת. תוצאה דומה תועדה גם בילדים שחוסנו נגד דלקת ריאות פנאומקוקית - גם להם היה סיכוי נמוך יותר לסבול מתסמינים נשימתיים במקרה שנדבקו בנגיף קורונה.
"מחקר על אוכלוסיית הילדים הוא קריטי ביותר מכיוון שילדים ממלאים תפקיד משמעותי בהעברת השפעת ובהפצתה", הסבירה פרופ' פאטרוודן. "הבנת מערכת היחסים והקיום המשותף של וירוסים אחרים וחיסונים שונים עם נגיף הקורונה יכולה לעזור בגיבוש האסטרטגיות שיובילו לתוצאות הטובות ביותר".
היא הוסיפה כי חשוב לבחון את הקשר בין החיסונים השונים לתסמיני קורונה על ידי ביצוע מחקר גיאוגרפי: "בהתבסס על ממצאים אלה אנו משארים שהשכיחות הגבוהה יותר של הקורונה באוכלוסיות מיעוט עשויה לשקף את שיעור ההתחסנות הנמוך שלה".
במחקר השתתף גם פרופסור אדריאן אולר. לדבריו: "חיסון נגד שפעת עשוי להשפיע באופן מגן מפני הידבקות קורונה בקרב ילדים".
שני הפרופסורים הצהירו כי לא קיבלו תמיכה כספית במחקר ואין בדיווח שלהם ניגוד עניינים. עוד הדגישו כי אף אחד מהחיסונים הללו לא מספק הגנה מושלמת מפני נגיף הקורונה, אלא הם מפחיתים את הסיכונים בשיעור מסוים בלבד. אולם, כשמתרגמים את המספרים, מדובר בכל זאת בהבדל שיכול להציל מספר רב של חיי אדם.