הלימודים בבתי הספר והגנים נפתחים ממש עוד רגע והחשש מפני תחלואה עודפת בשפעת מקנן בלבם של הורים רבים. התסמינים הדומים של שפעת וקורונה והקושי להבדיל ביניהן, הצורך להיכנס לבידוד עם הופעת סימני חום ושיעול והפחד מפני הדבקה בתוך המשפחה גורם לרבים להתחסן דווקא עכשיו לשפעת.
1 צפייה בגלריה
שפעת ילדים
שפעת ילדים
שפעת ילדים
(צילום המחשה: Shutterstock)
בשונה מחיסון קורונה, את החיסון לשפעת חשוב לתת כמעט בכל גיל (למעט תינוקות בני יומם ועד חצי שנה), ולאחר 10 ימים מהחיסון היחיד שמקבלים הוא נחשב לאפקטיבי ומסייע למנוע הדבקה בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים הידועים כמחוללי מגפת השפעת בכל שנה.
ברגע שילד מאותר עם חום או שיעול, הוריו נקראים לקחת אותו והוא נכנס לבידוד ונאלץ לעבור בדיקת קורונה, גם אם מדובר על וירוס אחר או שפעת ומצד זה לא עומד להשתנות כל עוד הקורונה היא חלק מחיינו. אם בעבר לא היו השלכות קשות על המשפחה בשל ילד חולה, הרי שהיום הן מקבלות משנה תוקף כיוון שכל המשפחה חשופה לבידוד ולכן השנה, יותר משנים קודמות, מומלץ ביותר להתחסן כנגד שפעת ולמנוע בידוד מיותר לילד ולבני משפחתו.

"להקפיד לחסן ילדים"

ד"ר אנה בראון, מומחית ברפואת ילדים של שירותי בריאות כללית במחוז דרום, מסבירה לקראת החזרה ללימודים כי כדי למנוע שפעת ואת התפשטותה מהילדים למבוגרים יש לשמור על היגיינה בגני הילדים. "צריך לפתוח חלונות, אוורור מונע שפעת וקורונה, הסייעות והגננות צריכות להיות מחוסנות".
להערכתך, קיים גם כעת סיכון לשפעת?
"עדיין יכולה להיות התפרצות של שפעת, עוד לא סיימנו את החורף וכדאי להתחסן ולו כדי לנטרל את אחת מהסיבות שיכולות לגרום לחום, שיעול ונזלת אצל ילדים".
ד"ר בראון מציינת כי השנה ההיענות להתחסנות גבוהה בהרבה, בעיקר בזכות החיסון בתרסיס שניתן חינם לכולם. "במיוחד במשפחות מרובות ילדים, שבהן נמנעו מלחסן את הילדים בגלל מחיר התרסיס, מבינים כעת שניתן כיום להתחסן ללא עלות והשיקול הכלכלי ירד מהפרק. אבל עדיין, הדאגה היא שתהיה התפרצות ברגע שהילדים יחזרו לגנים ולבתי הספר ־ ובגלל זה עדיין שווה לחסן אותם".

להבדיל בין התסמינים

שאלה שהורים רבים שואלים את עצמם כעת רגע לפני החזרה ללימודים היא כיצד הם יבדילו בין השפעת לקורונה והצטננות פשוטה? אספנו מידע חשוב שיסייע להורים להבדיל ביניהן. הצטננות היא מחלה ויראלית והיא הנפוצה מכולן, היא תתבטא בנזלת ובכאבי גרון ובדרך כלל לא תלווה בחום. הצינון חולף מעצמו כשההמלצות הן מנוחה, שתייה מרובה ושימוש בתרופות להקלת סימפטומים של כאב גרון ונזלת.
השפעת מתבטאת בחום גבוה, בדלקות ובכאבי שרירים. בשונה מקורונה, התסמינים של השפעת מופיעים באופן פתאומי, ביום אחד, והם כוללים כאבי ראש ושרירים, חום גבוה ועייפות. לעיתים השפעת כוללת גם כאבי גרון ונזלת ואף לחץ בחזה, תופעות שמזכירות מאוד את הקורונה, אך הקורונה מתפתחת לאט יותר, וכוללת בדרך כלל הופעת תסמינים בהדרגה של שיעול, חום, כאבי ראש ואובדן חוש הטעם והריח.
ילדים לא יכולים להתחסן לקורונה, אך לשפעת הם יכולים. למזעור סיכון ההדבקה מומלץ לא להתקהל, לשמור על היגיינה ולהשתעל אל תוך המרפק. ילדים בגני ילדים לא צריכים לעטות מסכה אך הם יכולים להתחסן כנגד שפעת, וכיום ישנו גם חיסון ידידותי שניתן כתרסיס לאף במקום בזריקה מגיל שנתיים.
בחודשים הקרובים כל מי שיפתח תסמינים של שפעת, סביר שיוכרז כחשוד בקורונה, ולדבר השפעות רבות – בריאותיות אך גם משפחתיות וכלכליות, ולכן מומלץ השנה יותר משנים אחרות למהר ולהתחסן לשפעת.