עם החזרה הקרבה ללימודים, זה הזמן להפריך כמה מיתוסים שקשורים לשפעת ולחיסונים, בעיקר בקרב ילדים. ישבנו לשיחה בנושא עם ד"ר אלכסנדר קזנוביץ, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרפאת מרכז בריאות הילד של שירותי בריאות כללית בבאר שבע.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אלכסנדר קזנוביץ
ד"ר אלכסנדר קזנוביץ
ד"ר אלכסנדר קזנוביץ
(צילום: פרטי)
לדברי ד"ר קזנוביץ, השנה ההיענות לחיסוני השפעת הייתה טובה משנים קודמות, ולדעתו הסיבה המרכזית לכך היא החיסון הידידותי שניתן כתרסיס. הוא מסביר כי למרות המיתוס הידוע, לפיו חיסון שפעת גורם להתפרצות המחלה בגוף, אין קשר בינו לבין המציאות בשטח. חיסון בזריקה מכיל נגיף מומת, והחיסון בתרסיס לאף מכיל נגיף חי מוחלש.
"לאנשים יש היום יותר מודעות מה זה וירוס, והם מבינים שהוא לא יכול לגרום למחלה בחיסון", מסביר ד"ר קזנוביץ. "החיסון המומת בכלל לא יכול לחולל מחלה, וגם בחי מוחלש הוא לא חי ממש, והוא לא יכול לגרום למחלה אלא אם מדובר באדם או ילד שמערכת החיסונית שלהם מדוכאת. במקרים כאלו יש התוויה לא לחסן. אבל לילד או מבוגר בריאים, אם אין מחלה רצינית שפגעה במערכת החיסונית אין סיכוי לחלות במחלה".
האם הקורונה, הריחוק החברתי והמסכות מונעים שפעת?
"חושבים שקורונה וריחוק חברתי, ואולי העובדה שמערכת החינוך הייתה סגורה לתקופות ארוכות סייע בהרחקת השפעת, אבל ילדים קטנים שהם מעוררי המחלה לא היו עם מסכות ולכן תיאוריית הריחוק והמסכות לא מסבירה להיכן השפעת נעלמה. יש שסבורים שבגלל שלא היו טיסות מדרום לצפון זה פגע ביכולת ההתפשטות שלה".
איזה עוד מיתוסים אתה שומע כרופא על שפעת?
"המיתוס הגדול ביותר הוא שהחיסון לא אפקטיבי, שאנשים מתחסנים סתם. בתחילת הקורונה השוו בין קורונה לשפעת, אמרו שהן אותו הדבר, אז זו טעות. התמותה אמנם יותר נמוכה בשפעת אבל יש הרבה דלקות ריאות, הרבה דלקות אוזניים, הרבה סיבוכים נשימתיים, המחלקות הפנימיות ומחלקות הילדים מלאות בסובלים מדלקות ריאות וסיבוכים". ד"ר קזנוביץ מוסיף כי ניתן לראות בארצות הברית, למשל, נתונים שמצביעים על כך שחיסון גרם לירידה של 65% בתמותה.
יש מיתוס שהשפעת היא מחלה קלה. יצא לך להיתקל בהסתבכות של שפעת?
"כן, בחורף ראינו לא מעט ילדים שמתאשפזים ומסתבכים, במיוחד ילדים עם כל מיני מחלות רקע", אומר ד"ר קזנוביץ ומסביר שדווקא הנתונים מלמדים כי בשנים שהיו קשות מבחינת השפעת והיו סיבוכים, אנשים לא רצו להתחסן בגלל השמועות שנפוצו סביב חיסוני השפעת. "בהתחלה אנשים מאוד חשדו, אבל השנה חיסנו 30 אחוז מהילדים שלנו במרפאה ואלה אחוזים גבוהים. אנחנו מצפים לפחות לחמישים־שישים אחוז התחסנות".
2 צפייה בגלריה
להקדים ולחסן את הילדים
להקדים ולחסן את הילדים
להקדים ולחסן את הילדים
(צילום המחשה: Shutterstock)
האם החיסון "מכסה" לשנה שלמה?
"החיסונים לא נותנים כיסוי לשנה שלמה, הם לארבעה או חמישה חודשים ולכן רוב ההמלצות האמריקאיות והישראליות הן להתחיל את החיסון שיהיה יעיל לקראת סוף אוקטובר, ויש משפט שאומר שצריך לחסן עד שיש סיכוי להתפרצות. אני לא נביא, אבל אני רוצה להיות שמח שאין שפעת השנה".
ד"ר קזנוביץ מסביר שהיה חשש השנה במערכת הבריאות משילוב התפרצויות של קורונה ושפעת. "למזלנו זה לא קרה, אנחנו חושבים שהתחסנות גבוהה תרמה לזה".