התפישה לגבי הסיכונים בטיפול תרופתי בהיריון היא לעיתים קרובות שגויה, לא רק בקרב הנשים, אלא גם בקרב המטפלים. כולם חוששים מתרופות בהיריון. תפישות שגויות כאלה או הערכות יתר של הסיכון בטיפול התרופתי בהיריון עלולות להוביל לתוצאות לא רצויות.
מה למשל? למשל שאשה תחליט להפסיק על דעת עצמה טיפול כאשר היא נכנסת להיריון ואז מחלת הרקע תתפרץ בהיריון ותסכן אותה או את העובר.
העיקרון הוא בעצם שיווי המשקל של מה הרווח מהתרופה לעומת הסיכון בנטילת התרופה. לא תמיד הימנעות מהתרופה הוא נכון יותר לאשה ולהיריון. נכון הדבר שיש תרופות שאין עליהם מספיק מידע ויש תרופות שאינן מתאימות להיריון ויש להן אלטרנטיבה שיותר מתאימה להיריון ולכן צריך לברר, לשמוע, ללמוד ולדעת. לא רק ציבור הנשים. גם ציבור הרופאים, הרוקחים, ובכלל כל הצוות הרפואי צריך להתעדכן בתחום הזה. לצורך כך פועלת מרפאת MOTHERISK , מרפאת היריון בסיכון בסורוקה.
1 צפייה בגלריה
ד"ר גלי פריאנטה
ד"ר גלי פריאנטה
ד"ר גלי פריאנטה
(יח"צ)
מהות המרפאה היא לאסוף ולספק מידע והדרכה לגבי הסיכון והבטיחות לעובר כתוצאה מחשיפה לתרופות, מחלות אימהיות, גורמים סביבתיים וחשיפות אחרות במהלך ההיריון וההנקה, על סמך נתונים ישראליים ועולמיים עדכניים.
המרפאה מיועדת לנשים הרות, מתכננות היריון או מניקות הנוטלות תרופות בשל מחלות כרוניות, מחלות אקוטיות או שנחשפו לחומרים החשודים כפוגעים בעובר (טרטוגנים).
להלן מספר דוגמאות קונקרטיות למצבים שונים ושכיחים אשר חשוב ואפשר לטפל בהם בהיריון:

בחילות והקאות

מופיעות אצל מרבית הנשים ההרות בעיקר בשליש הראשון להיריון.‬ נשים רבות סובלות מהתופעה עם פגיעה ניכרת באיכות החיים. לאחרונה החלה להיות משווקת בארץ תרופה ייעודית לבחילות והקאות בהיריון שהינה בטוחה ויעילה מאד. התרופה מכילה שילוב של אנטיהיסטמין וויטמין b6 ובטיחותה הוכחה באלפי נשים בעולם.

דלקות בדרכי השתן

בעיה שכיחה בנשים בכלל ובנשים הרות בפרט. זיהום בדרכי השתן חייב להיות מטופל מיידית בהיריון מאחר שחוסר טיפול עלול לגרום לזיהום בכליות (פיילונפריטיס,(‬ שכרוך בשיעור גבוה יותר של לידות מוקדמות. מרבית האנטיביוטיקות הינן בטוחות בהיריון. הימנעות מטיפול אנטיביוטי בעת זיהום בדרכי השתן מסכן הן את האשה והן את ההיריון. ‬‬‬‬‬‬‬

אסטמה

שליש מהנשים שסובלות מאסתמה חשות הקלה בהיריון, כשליש נותרות עם אותם התקפים, ואצל שליש חלה החמרה במהלך ההיריון. טיפול במחלת האסטמה בעת ההיריון הינו חשוב ואפילו קריטי הן לצורך בריאות האשה והן להפחתת סיבוכי ההיריון. ככלל, אם האישה נוטלת תכשירים נגד אסתמה, כולל ונטולין וארובנט, יש להמשיך בטיפול הזה לכל מהלך ההיריון מאחר שנזק של התקף אסתמטי חמור יותר במהלך ההיריון מאשר הנזק המינימלי הפוטנציאלי שעלולות התרופות האלה לגרום. גם חולות שמטופלות בתרופות סטרואידליות צריכות להמשיך את הטיפול ולא להפסיק אותו על דעת עצמן.
לקביעת תור: 08-6400557.
הכותבת היא ד"ר גלי פריאנטה, מנהלת מרפאת MOTHERISK ואחראית היחידה להיריון בסיכון המחלקה לנשים ב'.