חייו של קוסאי אלחמידי בן השש ניצלו לאחר ניתוח נדיר שבוצע במרכז הרפואי "סורוקה" בבאר שבע. הילד הובהל לבית החולים כשהוא סובל משיתוק בפלג גופו השמאלי, ואבחון מהיר העלה שמדובר בציסטה שמקורה בטפיל שחדר למוחו.
1 צפייה בגלריה
קוסאי עם ד"ר מלמד וצוות טיפול נמרץ
קוסאי עם ד"ר מלמד וצוות טיפול נמרץ
קוסאי עם ד"ר מלמד וצוות טיפול נמרץ
(צילום: באדיבות סורוקה)
הילד הובא לבית החולים לאחר שאימו הבחינה שבתקופה האחרונה הוא החל לצלוע ברגל שמאל וסבל מכאבי ראש במיוחד בשעות הבוקר. מצבו של הילד הדאיג את הוריו והם פנו למלר"ד ילדים בסורוקה.
בבדיקה, התרשמו הרופאים מסימני חולשה בפלג גוף שמאל ומסימנים המעידים על לחץ תוך גולגולתי מוגבר, והחליטו לבצע בדיקת CT דחופה. הבדיקה הדגימה תהליך ציסטי גדול, שמקורו בטפיל מסוג אכיניקוקוס, הגורם ללחץ ניכר על המוח. בעקבות ממצאי הבדיקה, הושלם בירור ואימות של האבחנה בבדיקת MRI , הילד הועבר בדחיפות לחדר ניתוח ובניתוח הוסרה הציסטה מהמוח בשלמותה.
בבית החולים מציינים שמדובר בניתוח המחייב שיתוף פעולה הדוק של הצוות ומוכנות לכל תרחיש אפשרי בזמן הוצאת הציסטה, כמו גם מיומנות גבוהה מאוד, שכן פגיעה בציסטה ושפיכת תוכנה עלולות לגרום לתגובה אלרגית קשה ולפיזור ביציות הטפיל במוח ובסביבתו.
ד"ר ישראל מלמד, מנהל המחלקה הניורוכירורגית בסורוקה מסביר:"מחלתו של קוסאי נגרמה על-ידי טפיל האכינוקוקוס המצוי במעיים של כלבים, שועלים וזאבים, המפרישים את ביצי הטפיל בצואתם. צאן, בקר, ולפעמים בני אדם, עלולים לאכול את הביצים האלה, וכשהן בוקעות הטפיל מגיע בדרך כלל לכבד. לפעמים הטפיל לא נשאר בכבד, אלא ממשיך עם זרם הדם ומתיישב בריאות ובאיברים אחרים, בכללם במוח. ניתוח זה החזיר אותי לעברי הרחוק, כשהייתי נוירוכירורג צעיר באוזבקיסטן וניתחתי ניתוחים להסרת אכינוקוקוס לעיתים קרובות. שם זה היה נפוץ".
לאחר הניתוח, אושפז קוסאי ביחידה לטיפול נמרץ ילדים בסורוקה, מצבו השתפר באופן משמעותי והוא שוחרר מהמחלקה במצב קל כשהוא מתהלך באופן רגיל ומרגיש טוב מאוד.
אמאני, אמו של קוסאי: "אני מודה לצוות שהציל את חיי בני ועל הטיפול המהיר ומציל החיים. בתוך זמן קצר מרגע ההגעה למיון ילדים, הייתה אבחנה מדוייקת ובני הוכנס באופן דחוף לניתוח. פשוט הצילו את חייו".