בתי החולים והמרפאות מלאים עד אפס מקום והצוותים עסוקים בחולים הקשים בקורונה, לצד מבצע חיסון האוכלוסייה המבוגרת נגד הנגיף. באופן טבעי ובשל הריחוק החברתי הסיכון לשפעת בקרב הילדים נדחק קצת הצידה. ואולם זה הזמן לחסן את הילדים, שמנועים בשלב זה מלהתחסן לקורונה, מפני נגיף השפעת כדי להפחית את הסיכון להידבקות ולפתח מחלה קשה.
2 צפייה בגלריה
חיסון בתרסיס מעל לגיל שנתיים
חיסון בתרסיס מעל לגיל שנתיים
חיסון בתרסיס מעל לגיל שנתיים
(צילום: אריק מרמור)
על פי נתוני משרד הבריאות, הילדים בקבוצת הסיכון עדיין אינם מוגנים, ובעוד ש-70% מאוכלוסיית הסיכון של המבוגרים התחסנה לשפעת, רק כ-22% מהילדים מחוסנים לשפעת השנה.

מדבקת לילדים

חשוב לדעת: ילדים בגיל חצי שנה עד 5 נמצאים כקבוצת סיכון לסיבוכים קשים של שפעת ואף לתמותה. על פי הנתונים המתפרסמים באתר משרד הבריאות, בכל שנה חולים במחלה 20%-30% מהילדים לעומת 5%-10% מהמבוגרים בכלל האוכלוסייה, כך שבשונה מאוד מהקורונה, השפעת נפוצה ומדבקת יותר בקרב ילדים.
סיבוך אופייני של השפעת הוא דלקת ריאות, שבגללה החולים עלולים להיות זקוקים לעיתים לאשפוז, בעיקר קבוצות הסיכון שכוללת בין היתר ילדים קטנים בגיל חצי שנה עד 5.
רופאים ששוחחנו עמם מספרים שכמו גל שלישי של קורונה, כך עלול להגיע גם גל מאוחר של שפעת. מי שמכניס את מחלת השפעת לקהילה הם הילדים, כשגל חולי השפעת של הילדים מתחיל בדרך כלל בחודשים נובמבר דצמבר. לרוב הילדים מבריאים, אך ישנם סיבוכים שבהחלט יכולים לקרות, כמו דלקת קרום המוח, דלקות ריאה קשות, דלקות של האוזן התיכונה ואף דלקת בשריר הלב.
ד"ר אלכסנדר קזנוביץ, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מרפאת מרכז בריאות הילד של שירותי בריאות כללית בבאר שבע, מסביר שהיתרון הגדול של החיסון הוא במניעת אשפוזים, סיבוכים קשים ותמותה. "משפחה רגילה לא חווה את זה חס וחלילה, אלה שלא מתחסנים חושבים שלהם זה לא יקרה, ואני אוהב להזכיר את עולם ביטוח הרכב בנושא הזה, אז נוסעים ונוסעים ומתי שהוא תאונה יכולה לקרות, לכן זה חשוב".
לדבריו, פתיחת מתחם חיסונים נפרד לשפעת הוא רעיון נכון: "כשהתחלנו לחסן לקורונה פתאום הבנו שאסור שאנשים יתקהלו. בקורונה היו חכמים ועשו את זה מסודר, לא מערבבים בין חולים לבריאים ומונעים תורים והתקהלות. אני חושב שלמדנו את זה מאוד יפה".

זריקה? יש תרסיס

בשונה מווירוס הקורונה, מחלת השפעת יכולה להיות קשה מאוד אצל ילדים ובעזרת חיסון העדר ניתן להשיג תוצאות מקסימליות של הגנה, כך שרצוי לא לקבל תחושת ביטחון מזויפת מכך ש"החורף בלאו הכי אוטוטו מסתיים", אלא לדעת שגל של שפעת עלול בהחלט להכות בנו ובעיקר בילדים, ולכן רצוי להקדים ולחסן.
סיגלית ביטן, אחות בשירותי בריאות כללית בבאר שבע, מספרת שמאז חיסוני השפעת בתרסיס לאף נכנסו לפני כשנתיים, היא ועמיתיה למקצוע חשים שהם זוכים לתגובות חיוביות יותר. "לאותו הילד שזוכר אותנו כמי שנותנות זריקה כואבת יש חוויה מתקנת, אנחנו מסבירות להם שזו התזה אחת לכל נחיר, והתגובה שלהם היא: 'וואו, זהו'?".
מתקופת החיסונים של השנה שעברה זוכרת ביטן את הרגע ההוא שבו דווח בחדשות על ילדה שאושפזה בטיפול נמרץ בגלל סיבוכי שפעת. "התחיל אטרף, השנה לא היתה כזו כתבה אבל מגיעים להתחסן כי השנה הכל אחרת", היא אומרת ומסבירה: "ילדים הם מקור ההדבקה. הם חוזרים ללימודים עוד מעט, כל שיעול ונזלת או מוצץ והם נדבקים. כיום, אם רואים ילד שמשתעל או שיש לו חום, מיד שולחים אותו לבדיקת קורונה והוא צריך להיות בבידוד, אבל אם הילדים מחוסנים לשפעת לפחות זה נחסך מהם".
ולהורים היא מוסרת: "חשוב שתגיעו, לילדים אין אפשרות להתחסן לקורונה אבל לשפעת כן".
חיסוני השפעת קיימים בזריקה או בתרסיס לאף לילדים מעל גיל שנתיים. החיסון לשפעת בתרסיס לאף הינו המועדף השנה על ידי משרד הבריאות לילדים בריאים בגילאי 2-12 שנים, הדבר הופך את תהליך ההתחסנות לפשוט וקל. החיסון בתרסיס הינו חי-מוחלש ולכן מאפשר את מתן החיסון דרך האף, הוא מדמה את הדרך הטבעית להדבקות בנגיף השפעת, ומוביל הן לתגובה חיסונית מקומית בחלל האף ולתגובה חיסונית כלל מערכתית.
2 צפייה בגלריה
(רוביק דנילוביץ', צילום: שי שמואלי)
ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', אומר שהעירייה תעשה הכול כדי לעודד את הציבור להתחסן: "אנחנו רואים חשיבות רבה, במיוחד בתקופת הקורונה, לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולצמצם ככלל הניתן את התחלואה בעיר, גם בקרב ילדים במחלת השפעת".
ההורים מוזמנים להגיע עם הילדים למרפאות קופות החולים בעיר ולהתחסן לשפעת