עולם המחקר הרפואי עדיין לומד את וירוס הקורונה, השפעותיו וקצב ההתקדמות שלו, אבל כותרת מחקרית מדהימה מהחודש האחרון קושרת בין השפעותיו לבין מתן מוקדם של חיסון לשפעת. וזאת, כמובן, בנוסף על יכולתו לצמצם דרמטית מקרי מוות או סיבוכים של השפעת עצמה, שגם הם נבדקו מחקרית בשנים האחרונות.
אם לא השתכנעתם עד כה שחיסון שפעת מידי חורף חשוב, לילדים ולכם, קראו את הדברים הבאים ותחליטו לבד.
1 צפייה בגלריה
שפעת ילדים
שפעת ילדים
שפעת ילדים
(צילום המחשה: Shutterstock)

חיסונים מנעו סיבוכים ומוות

מחקר חדש שפורסם ב-15 לדצמבר האחרון ונעשה באוניברסיטת ג'ורג'יה בארצות הברית הדגים כי חיסונים נגד שפעת שניתנו לעובדי בתי חולים גרמו להפחתה משמעותית של מקרי מוות הקשורים לשפעת. את המחקר ערכו במשך 23 שנים תוך השוואת נתוני תמותה לאורך זמן ב-13 מדינות בהם אימצו חוקים המחייבים את מתן חיסוני השפעת לעובדי בתי החולים. הנתונים נבדקו בחודשי דצמבר עד מרץ של כל שנה, וממצאי המחקר התיישבו עם מחקרים קודמים המצביעים על כך שעובדי בתי החולים עשויים לשמש כמעבירי המחלה בבתי החולים ובקהילות.
אולם הנתון המרכזי היה זה: מדינות בהן קיבלו עובדי בתי החולים הנחיה להתחסן לשפעת הראו את הירידה הגדולה ביותר בתמותה משפעת ומדלקות ריאה. המחקר הצביע כי חיסון עובדי בתי החולים נגד שפעת הפחית את העברת המחלה וסייע בהגנה על האוכלוסייה.
המחקר פורסם ב-Annals of Internal Medicine, מחברים משותפים למחקר היו מריאנה קאררה, מאוניברסיטת מונטנה סטייט, וקורי ווייט, מאוניברסיטת פוליטכניק בקליפורניה. הוא מעלה סוגיה חשובה לקראת החזרה ללימודים בשיא עונת השפעת בישראל, שכן ילדים הם מחוללי המחלה הראשונית ורבים חוששים עדיין מ"פלורונה" – שילוב של התפרצות שפעת וקורונה בו זמנית, דבר שעלול להעמיס ויקשה על תיפקודה של מערכת הבריאות.

חיסון שפעת מסייע נגד קורונה?

מחקר חדש שיצא לאחרונה מעורר תקווה גדולה אף יותר – נמצא כי חיסון נגד שפעת עשוי להפחית את הסיכוי לתחלואה בקורונה. בקרב ילדים, שאינם יכולים עדיין להתחסן נגד קורונה, מדובר בחדשות טובות. החוקרים סבורים כי חיסון השפעת מייצר מולקולות הנלחמות בזיהום אותו יוצרת הקורונה, ועל פי אותו מחקר הסיכוי של מי שהתחסן נגד שפעת להידבק בקורונה פחת ב-39% לעומת מי שלא חוסן.
במסגרת המחקר, שבוצע על ידי מומחים למחלות זיהומיות במרכז הרפואי של אוניברסיטת ראדבוד שבהולנד, נבדק במאגרי המידע של בית החולים אם עובדים בבית החולים שהתחסנו נגד שפעת היו בסיכון נמוך יותר להידבק בנגיף קורונה. החוקרים מצאו כי הסיכוי של צוותים רפואיים שחוסנו לשפעת בחורף הקודם פחת בעשרות אחוזים לעומת אלה שלא התחסנו. יש לציין כי מדובר על מחקר ראשוני שמצריך מחקרים נוספים כדי לקבוע מסקנות חד משמעיות ־ אך אין ספק שכיום, כאשר זמינות חיסוני השפעת גדולה ובייחוד בקרב ילדים – מדובר על בשורות טובות.
ד"ר אנה בראון, מומחית ברפואת ילדים של שירותי בריאות כללית במחוז דרום, מסבירה שלגוף יש זיכרון אימונולוגי, "ויכול להיות שחיסון השפעת מסייע לזיכרון הזה להילחם גם בוירוס הקורונה".
אז זו כמו שכבת הגנה נוספת?
"למנוע את הקורונה אולי הוא לא יכול, כי זה לא אותו הווירוס, אבל יש נוגדנים של השפעת שנשמרים בגוף ויכול להיות שהשילוב של הזיכרון עם החיסון הביא לממצאים האלו".
ואכן, החוקרים טוענים כי החיסון נגד שפעת מייצר בגוף מולקולות אשר נלחמות בנגיף, ואם הן נוצרות לפני ההדבקה בקורונה הן מועילות והופכות את הזיהום למתון יותר ולפיכך מסוכן פחות. מסקנה זו מתיישבת עם מספר מחקרים נוספים שנערכו לאחרונה. כולם הגיעו לאותן המסקנות, וכולם יחד מספקים תמונה אופטימית לבאות, במיוחד כעת, כאשר הילדים חוזרים למערכות החינוך בשיאו של החורף.